Lisa Maria Groß (M.A.)

After completing my master's degree in educational science at the University of Trier in December 2015, I was employed as a research assistant in the project, "Multiprofessionality in Early Intervention" (an extension of the study, "Professional Action of Family Midwives"), which was carried out in cooperation with the Universities of Trier and Hildesheim. In addition to this, I was involved in the German-Canadian practice development project, "Learning as Intervention: a New Approach to Residential Care," a cooperative project between the Universities of Trier, Hildesheim, Victoria (BC), and (Ryerson) Toronto. Since December 2016, I have been working on my doctorate on "Displaying Relationships and Family in Tattoos of Young People in/from/out of Residential Care". In addition to my research and publication projects, my activities at the University of Trier include, as of the 2017 summer semester, teaching in the Department of Social Pedagogy II. My main teaching responsibilities in the BA Module VII pertain to forms of action in social pedagogy: Methods of Communication in Social Work, Socio-Pedagogical Case Comprehension, and Animal-Assisted Pedagogy. Since the summer semester of 2019, together with Richard Händel, I have been filling in for leadership at the Internship Office in Educational Science at the University of Trier. In addition to my work in research, I have been active in socio-pedagogical practice, as well as in the field of animal-assisted pedagogy.


Areas of Research:

- Educational, biographical and family research in residential care

- Multi-professionalism and addressing processes in early intervention

- Qualitative Research, Grounded Theory

- Materiality of the “social” (especially to the relationship tattoos-biography-body) 


Recent publications:

Groß, L. M./ Ginter, J./Zeller, M. (2017): „…wenn andere Professionen ihren eigenen Blick auf die Sachen haben“. Über die (Nicht-)Herstellung von Zuständigkeit im multiprofessionellen Handlungsfeld der Frühen Hilfen. In: neue Praxis, Sonderheft 14, S. 53-64.  

Groß, L. M./ Zeller, M. (2017): Forschungsnotiz. Bildung und Lernen in der Heimerziehung: ein international-vergleichendes Forschungs- und Praxisentwicklungsprojekt. In: Forum Erziehungshilfen, 23. Jg., H. 3, S. 165-167. 

Groß, L.M./Ginter, J./Zeller, M. (2019): Familien-Gesundheits-und Kinderkrankenpflegerinnen in den Frühen Hilfen. In: kinderkrankenschwester, 38, 2, S. 36-40.

Zeller, M./ Groß, L. M./ Ginter, J. (2020): „Und das ist schon tertiär, was wir da machen, ne?“ Gesundheitsfachkräfte und Kinderschutzaufgaben. In: Kelle, H./ Dahmen, S. (Hrsg.): Ambivalenzen des Kinderschutzes. Weinheim Basel: Beltz Juventa, S. 110-130.

Göbel, A./Groß, L. M./ Schlipphak, K. (i.E.): „Multiprofessionelle Fallarbeit“. Eine Arbeitsbroschüre. Herausgegeben vom NZFH.


Recent lectures/Scientific activities:

November 2019 Vortrag:

„Multiprofessionelles Handeln in Frühen Hilfen reflektieren“ im Rahmen der Qualitätsentwicklungswerkstatt von BZgA/NZFH in Kooperation mit dem Felsenweg-Institut in Rosenheim.

November 2019 Forumsbeitrag:

„Multiprofessionelles Handeln im Kinderschutz am Beispiel Früher Hilfen – leichter gesagt als getan?!" im Rahmen der 11. Netzwerkkonferenz „Gemeinsam für den Kinderschutz“ der Stadt Trier und des Landkreises Trier-Saarburg.

Oktober 2019 Workshopbeitrag:

„Ombudschaft und zivilgesellschaftliches Engagement für die Vertretung von (Kinder)Rechten“ im Rahmen des Kolloquiums „Jugendhilfe und Grenzen“ in Saarbrücken (gemeinsam mit N. Hekel).

Juli 2019 Workshopbeitrag:

„Qualitativ-rekonstruktive Forschung zu Tattoos im Spannungsfeld der Materialitäten“ im Rahmen der 36. Empirie-AG in Bielefeld.

Mai 2019 AG-Beitrag DGfE-Sektionstagung:

„Neue Adressaten im Fokus? Professionelle Orientierungen von Gesundheitsfachkräften in Frühen Hilfen: Zwischen Prävention und Intervention“ im Rahmen der Jahrestagung der DGfE-Sektion Sozialpädagogik und Pädagogik der Frühen Kindheit in Lüneburg (gemeinsam mit M. Zeller).