Publications

Journal articles (peer-review)

Accepted for publication

Mack, E., Breit, M., Krischler, M., Gnas, J., & Preckel, F. (accepted for publication). Talent development in natural science in elementary school: A juxtaposition of research and practice. Teaching and Teacher Education.

2021

Breit, M., Brunner, M., & Preckel, F. (2021). Age and ability differentiation in children: A review and empirical investigation. Developmental Psychology, 57(3), 325–346. https://doi.org/10.1037/dev0001147

Breit, M., Scherrer, V., & Preckel, F. (2021). Temporal stability of specific ability scores and intelligence profiles in high ability students. Intelligence, 86, 101538. https://doi.org/10.1016/j.intell.2021.101538

2020

Breit, M., Brunner, M., & Preckel, F. (2020). General intelligence and specific cognitive abilities in adolescence: Tests of age differentiation, ability differentiation, and their interaction in two large samples. Developmental Psychology, 56(2), 364–384. https://doi.org/10.1037/dev0000876

Breit, M., & Preckel, F. (2020). Incremental validity of specific cognitive abilities beyond general intelligence for the explanation of students’ school achievement. Gifted and Talented International, 1–13. https://doi.org/10.1080/15332276.2020.1799454

Buchkapitel

Krischler, M., Breit, M., Mack, E. & Preckel, F. (2020). LUPE – Leistung unterstützen, Potenziale entdecken. Ein Projekt zur materialgestützten Förderung diagnostischer Fähigkeiten von Grundschullehrpersonen im Mathematik- und Sachunterricht. In G. Weigand, C. Fischer, F. Käpnick, C. Perleth, F. Preckel, M. Vock & H.-W. Wollersheim (Hrsg.), Leistung macht Schule. Förderung leistungsstarker und potenziell besonders leistungsfähiger Schülerinnen und Schüler (S. 203-212). Weinheim: Beltz.

Preckel, F., Breit, M., Mack, E. & Krischler, M. (2020). Konzeption des LemaS-Projekts im Rahmen der Bund-Länder-Initiative. In G. Weigand, C. Fischer, F. Käpnick, C. Perleth, F. Preckel, M. Vock & H.-W. Wollersheim (Hrsg.), Leistung macht Schule. Förderung leistungsstarker und potenziell besonders leistungsfähiger Schülerinnen und Schüler (S. 31-42). Weinheim: Beltz.

Breit, M., Brunner, M., & Preckel, F. (2019). Spearman’s Law of Diminishing Returns and its implications for theories of general intelligence and intelligence testing. In D. J. McFarland (Ed.), General and specific mental abilities (pp. 340-358). Newcastle, UK: Cambridge Scholars Publishing.

Vorträge/Poster

Breit, M. L., Krischler, M. & Preckel, F. (April 2020). A Cooperative Approach to Modeling Talent Development in STEM Fields in Elementary School [Paper Session]. AERA Annual Meeting San Francisco, CA http://tinyurl.com/vpakjra (Conference Canceled)

Breit, M. L. & Preckel, F. (April 2020). Explaining School Achievement: Incremental Validity of Specific Cognitive Abilities Beyond the g-Factor [Roundtable Session]. AERA Annual Meeting San Francisco, CA http://tinyurl.com/vp97tvz (Conference Canceled)

Krischler, M., Breit, M. L. & Preckel, F. (April 2020). Promoting Elementary School Teachers' Diagnostic Skills to Recognize Their Students' Academic Potential [Poster Session]. AERA Annual Meeting San Francisco, CA http://tinyurl.com/uqmgxss (Conference Canceled)

Breit, M., Mack, E., Gnas, J., Krischler, M. & Preckel F. (Februar 2020). Talententwicklung in Mathematik und Naturwissenschaft in der Grundschule. Poster auf dem 2. Treffen des Forschungsverbunds LemaS, Berlin.

Mack, E., Breit, M., Gnas, J., Krischler, M., Jurczok, A., Kalinowski, E., Kager, K., Vock, M. & Preckel F. (Februar 2020). Diagnostische Kompetenz von Lehrpersonen in der Grundschule. Poster auf dem 2. Treffen des Forschungsverbunds LemaS, Berlin.