Neue Publikation der Professur für Management

Der Artikel "When sergeants can outrank generals: Person-organization fit and the performance of franchisees as agents of their franchisor" von Thorsten Semrau (Universität Trier) und Torsten Biemann (Universität Mannheim) wurde im Journal of Business Venturing publiziert.

Die Autoren beschreiben in ihrem Artikel, warum sich Franchisegeber im Rahmen der Franchisenehmerauswahl am Fit zwischen Personenmerkmalen und den Merkmalen der jeweiligen Franchiseorganisationen orientieren sollten. Basierend auf dieser Idee und den Daten von 276 Franchisenehmern aus 47 Franchisesystemen zeigen die Autoren, dass sich die Vorerfahrungen von Franchisenehmern je nach Beschaffenheit des Franchisesystems positiv aber auch negativ auf die Leistung von Franchisenehmern auswirken können.

Der Artikel ist bis Mitte Januar unter folgendem Link zugänglich: https://authors.elsevier.com/a/1e9Aq38%7EUTlQIe .

Abstract: We introduce a person-organization fit perspective to explain how franchise organization characteristics shape the link between franchisees' individual attributes and their performance as agents of their franchisor. Showcasing this idea, we develop arguments to suggest why the links between franchisees' agent performance and their prior industry and educational experiences are contingent upon the franchise organization's entrepreneurial orientation, centralization, and formalization. The results from multilevel analyses using the data of 276 franchisees from 47 franchise organizations largely support our ideas. We discuss the theoretical and practical implications of our study for franchising and beyond.