Screen1900 Member: Brigitte Braun

Brigitte Braun studied History, Art History, and German Studies at the Universities of Kiel, Trier, and Wroclaw (Poland). She received her master of arts (Magistra Artium) from the University of Trier with her thesis Frühes Kino in Trier (Early Cinema in Trier). Her dissertation focuses on German and French film politics and propaganda in the occupied Rhineland after the First World War (supervised by professors Lutz Raphael and Martin Loiperdinger). From 2001 to 2012, she worked as lecturer and researcher in the Department of Media Studies at the University of Trier. Her research and teaching included areas such as early cinema, film and history, and media, politics, persuasion and propaganda. She participated in the Sreen1900 research projects “Non-fiction Film in Germany 1895 to 1918”, “The Use of Visual Media in Poor Relief in Britain around 1900”, “The Social Question in Lantern Shows and Early Cinema around 1900” (all funded by the German Research Foundation), and “Travelling Cinema in Europe” (funded by Luxembourg and Greater Region European Capital of Culture, 2007). She also was an Erasmus lecturer at the University of Zurich, Department of Film Studies.

After her time in Trier, Brigitte worked at the Johannes Gutenberg University Mainz in the Studium Generale Department, specializing on academic skills development in university teaching and open educational resources. Between 2014 and 2023, she was publications manager and then faculty and research data manager at WHU – Otto Beisheim School of Management. As of summer 2023, she will be responsible for the research information system of the University of Bonn. Since 2020, she has been a board member of Cinegraph Babelsberg e.V. – Berlin-Brandenburgisches Centrum für Filmforschung e.V.. She works as a research freelancer in the fields of media, history, politics, and propaganda.

Kontakt: mediengeschichtegooglemailcom

Screen1900 Member Brigitte Braun: Publications

Monographs

Brigitte Braun: Politik im Kino. Deutsche und französische Filmpolitik und Filmpropaganda im französisch besetzten Rheinland, 1918-1925. Dissertation, University of Trier (forthcoming 2023).

Brigitte Braun: Frühes Kino in Trier. Magister thesis, University of Trier 2001

Edited Books and DVDs

Since 2020: Co-editor of the journal Filmblatt, CineGraph Babelsberg e.V.: Berlin.

Since 2020: Co-editor of the publication series Filmblatt-Schriften, CineGraph Babelsberg e.V.: Berlin.

Brigitte Braun, Andrzej Dębski, Andrzej Gwóźdź (eds): Unterwegs zum Nachbarn. Deutsch-polnische Filmbegegnungen. WVT Wissenschaftlicher Verlag Trier: Trier 2015. Soon available on https://mediarep.org

"Crazy Cinématographe" - Europäisches Jahrmarktkino 1896-1916. Edited by Cinémathèque de la Ville de Luxembourg (DVD 1: Europäisches Kino der Attraktionen 1896-1916) and by Department of Media Studies, University of Trier (DVD 2: Lokalfilme aus der Großregion, 1902-1914). Edition Filmmuseum, no. 18. film & kunst: Munich 2007.

Contributions to Edited Volumes

Brigitte Braun: Die nationale Besetzung einer Landschaft – Der Film Der Rhein in Vergangenheit und Gegenwart (1922) und der Kampf um den Rhein. In: Hélène Miard-Delacroix, Guido Thiemeyer (eds): Der Rhein als politische Landschaft zwischen Deutschland und Frankreich 1815 – heute/Le Rhin. Un espace partagé entre la France et l´Allemagne de 1815 à nos jours, Franz Steiner: Stuttgart 2018, pp.149-164.

Brigitte Braun: Die deutsche Lösung der polnischen Frage. Deutsche Filme im Kampf um polnische Herzen im Ersten Weltkrieg. In: Brigitte Braun, Andrzej Dębski, Andrzej Gwóźdź (eds): Unterwegs zum Nachbarn. Deutsch-polnische Filmbegegnungen. WVT Wissenschaftlicher Verlag Trier: Trier 2015, pp. 207-222. Soon available on https://mediarep.org

Polish version:
Brigitte Braun: Film niemiecki w walce o polskie serca w czasie pierwszej wojny światowej. In: Andrzej Dębski, Andrzej Gwóźdź (eds): W drodze do sąsiada. Polsko-niemieckie spotkania filmowe. Wydawnictwo ATUT: Wrocław 2013, pp. 239-259.

Brigitte Braun, Philipp Stiasny: "... am Schluß wurde das Deutschlandlied von Allen stehend mitgesungen". Der Rhein in Vergangenheit und Gegenwart (1922) und der Kampf um den Rhein. In: Philipp Osten et al. (eds): Das Vorprogramm: Lehrfilm / Gebrauchsfilm / Propagandafilm / unveröffentlichter Film in Kinos und Archiven am Oberrhein 1900-1970. A25 Rhinfilm: Heidelberg, Strasbourg 2015, pp. 141-166, http://archiv.ub.uni-Heidelberg.de/volltextserver/19129/1/Braun_Stiasny_Rhein.pdf
French version:
« ... à la fin, tout le monde s’est levé pour entonner l’hymne de l’Allemagne ». Der Rhein in Vergangenheit und Gegenwart (1922) et la lutte autour du Rhin. In: Christian Bonah et al. (eds): Film d’enseignement / film utilitaire / film de propagande / film inédit dans les cinémas et archives de l‘interrégion du Rhin supérieur 1900-1970. A25 Rhinfilm: Heidelberg, Strasbourg 2015, pp. 117-148, http://archiv.ub.uni-heidelberg.de/volltextserver/19111/

Brigitte Braun, Ralf Forster: Zwischen Wissensvermittlung und Propaganda: Suggestive Kartografie im deutschen Film nach 1918. In: Stephan Günzel, Lars Nowak (eds): KartenWissen. Territoriale Räume zwischen Bild und Diagramm. Reichert: Wiesbaden 2012, pp. 397-419. Soon available on https://mediarep.org

Brigitte Braun, Inga Brandes, Tamara Stazic-Wendt: Konstruktionen von Armut und Herrschaft. Sozialdokumentarische Fotografie zwischen 1860 und 1940. In: Herbert Uerlings, Nina Trauth, Lukas Clemens (eds): Armut. Perspektiven in Kunst und Gesellschaft. SFB 600 Fremdheit und Armut. Wandel von Inklusions- und Exklusionsformen von der Antike bis zur Gegenwart / Primus Verlag: Darmstadt 2011, pp. 240-248.

Brigitte Braun: Local and regional visual memory: Early local film in modern applications. In: François de la Bretèque et al. (eds): Les cinémas périphériques dans la période des premiers temps / Peripheral Early Cinema. Presses Universitaires Perpignan Press, Institut Jean Vogo Perpignan, Museu del Cinema Girona: Perpignan 2010, pp. 337-345.

Brigitte Braun: "Brennende Grenzen". Revisionspropaganda im deutschen Kino der 1920er Jahre. In: Beate Störtkuhl, Jens Stüben, Tobias Weger (eds): Aufbruch und Krise. Das östliche Europa und die Deutschen nach dem Ersten Weltkrieg. Oldenbourg: Munich 2010, pp. 99-112.

Brigitte Braun, Urszula Biel: "Oberschlesien ist unser!" Die Region Oberschlesien im deutschen und polnischen Kino nach dem Ersten Weltkrieg (1918-1929). In: Indira Dupuis (ed): Transnationale Kommunikationsräume in Nordosteuropa seit Beginn des 20. Jahrhunderts. Nordost-Archiv 18. Lüneburg 2010, pp. 44-71. http://www.ikgn.de/cms/index.php/downloads1/category/22-band-xviii-2009

Brigitte Braun, Ludwig Vogl-Bienek: Erquickliche Feldzüge für Jung und Alt. Lichtbilder und frühe Filme über den Deutsch-Französischen Krieg 1870/1871. In: Wolfgang Hardtwig, Alexander Schug (eds): History Sells! Angewandte Geschichte als Wissenschaft und Markt. Franz Steiner: Stuttgart 2009, pp. 229-241. Soon available on https://mediarep.org

Braun, Brigitte: Filmy propagandowe przeciwko postanowieniom traktatu wersalskiego w kinach Wrocławia. Próba spojrzenia na okres plebiscytu na Górnym Śląsku (20.3.1921). In: Andrzej Dębski, Marek Zybura (eds): "Wrocław będzie miastem filmowym". Z dziejów kina w stolicy Dolnego Śląska. Wrocław 2008, pp. 65-76.

Brigitte Braun: Marzen’s Travelling Town Hall Cinematograph in the Greater Region of Luxemburg. In: Martin Loiperdinger (ed): Travelling Cinema in Europe. Sources and Perspectives. KINtop Schriften 10. Stroemfeld: Frankfurt am Main, Basel 2008, pp. 119-126.

Brigitte Braun: Lokalaufnahmen der Familie Marzen in Trier. In: Uli Jung, Martin Loiperdinger (eds): Geschichte des dokumentarischen Films in Deutschland. Band 1: Kaiserreich 1895-1918. Philipp Reclam jun.: Stuttgart 2005, pp. 197-203. https://mediarep.org/bitstream/handle/doc/14991/Jung_Loiperdinger_2005_Kaiserreich_Geschichte-des-dokumentarischen-Films_Bd-1_.pdf#page=198

Brigitte Braun: Nicht-fiktionale Filme in den Nummernprogrammen von Trierer Kinematographentheatern. In: Uli Jung, Martin Loiperdinger (eds): Geschichte des dokumentarischen Films in Deutschland. Band 1: Kaiserreich 1895-1918. Philipp Reclam jun.: Stuttgart 2005, pp. 213-220. https://mediarep.org/bitstream/handle/doc/14991/Jung_Loiperdinger_2005_Kaiserreich_Geschichte-des-dokumentarischen-Films_Bd-1_.pdf#page=214

Articles in Journals

Brigitte Braun: Zwischen Rheinlandpropaganda und Rheinromantik. Der Rhein im Film der Weimarer Republik. In: Geschichte im Westen, vol. 31 (2016), 145-167. http://www.brauweiler-kreis.de/geschichte-im-westen/geschichte-im-westen-2016/

Brigitte Braun: Mit Fridericus Rex gegen Franzosen und Belgier. Nationales Kino im Ruhrkampf 1923. In: Filmblatt, vol. 15, no. 42 (2010), pp. 66-85. Soon available on https://mediarep.org

Brigitte Braun, Martin Loiperdinger: "Crazy Cinématographe" auf dem Jahrmarkt. Projektbericht einer Wiederbelebung des frühen Kinos. In: Filmblatt, vol. 13, no. 37 ( Summer 2008), pp. 31-35. Soon available on https://mediarep.org

Brigitte Braun, Uli Jung: Local Films from Trier, Luxembourg and Metz: A Successful Business Venture of the Marzen Family, Cinema Owners. In: Film History, vol. 17, no. 1 (2005), pp. 19-28. https://muse.jhu.edu/article/183410

Brigitte Braun: Patriotisches Kino im Krieg. Beobachtungen in der Garnisonsstadt Trier. In: Frank Kessler, Sabine Lenk, Martin Loiperdinger (eds): KINtop. Jahrbuch zur Erforschung des frühen Films. KINtop 11: Kinematographen-Programme. Stroemfeld: Frankfurt am Main, Basel 2002, pp. 100-121. https://mediarep.org/handle/doc/16819

Brigitte Braun: "Wir Trierer lieben den 'Kintop' über alles" – Die Kinostadt Trier vor dem Ersten Weltkrieg. In: Kurtrierisches Jahrbuch, vol. 42 (2002), pp. 239-273. Soon available on https://mediarep.org

Brigitte Braun, Karen Eifler: „Kommt all heirönn zum Marzens Pitt“ – Kinoerlebnisse mit dem Filmerklärer Peter Marzen. In: Neues Trierisches Jahrbuch, vol. 42 (2002), pp. 173-186. Soon available on https://mediarep.org