Screen1900 Member Martin Loiperdinger: Publications

The Art of Projection and Early Cinema Today

Martin Loiperdinger (ed): Early Cinema Today: The Art of Programming and Live Performance. KINtop Studies in Early Cinema, vol. 1. Contributions by Madeleine Bernstorff, Claude Bertemes, Nicole Dahlen, Tom Gunning, Andrea Haller, Frank Kessler, Eric de Kuyper, Mariann Lewinsky, Martin Loiperdinger, Dick Tomasovic, Vanessa Toulmin. John Libbey Publishing: New Barnet (GB) 2011, 152 pp., illustrated.

Martin Loiperdinger (ed): Celluloid Goes Digital. Historical-Critical Editions of Films on DVD and the Internet. Proceedings of the First International Trier Conference on Film and New Media, October 2002. Filmgeschichte International. Schriftenreihe der Cinémathèque Municipale de Luxembourg, Band 12. Contributions by Jan-Christopher Horak, David Shepard, Thomas Tode, Hillel Tryster, Barry M. Schneider, Robert Fischer, Rüdiger Steinmetz et al. Wissenschaftlicher Verlag Trier: Trier 2003, 152 pp., illustrated, with CD-ROM.

Ludwig Vogl-Bienek, Thomas Burch, Martin Loiperdinger: Online Access to Works in the Historical Art of Projection. Digital Approaches to Live Performance at the University of Trier. In: Nic Leonhardt (ed): The Routledge Companion to Digital Humanities in Theater and Performance (forthcoming 2023).

Martin Loiperdinger: Early film stars in trade journals and newspapers: data-based research on global distribution and local exhibition. In: Daniel Biltereyst, Richard Maltby, Philippe Meers (eds): The Routledge Companion to New Cinema History. Routledge: London, New York 2019, pp. 138-146.

Martin Loiperdinger: Importing Asta Nielsen Database. Quellen zu globalem Vertrieb und lokalen Aufführungen des Filmstars Asta Nielsen in Branchenblättern und Tageszeitungen. In: Alexander Geimer, Carsten Heinze, Rainer Winter (eds): Die Herausforderungen des Films. Soziologische Antworten. Springer VS: Wiesbaden 2018, pp. 297-311.

Frank Kessler, Sabine Lenk, Martin Loiperdinger: KINtop – 25 Jahre Erforschung des frühen Kinos. In: montage AV. Zeitschrift für Theorie und Geschichte audiovisueller Kommunikation, vol. 25, no. 2 (2016), pp. 137-144.

Martin Loiperdinger: Missing Believed Lost: The Film Narrator, Then and Now. In: Kaveh Askari, Scott Curtis, Frank Gray, Louis Pelletier, Tami Williams, Joshua Yumibe (eds): Performing New Media, 1890-1915. John Libbey Publishing: New Barnet (GB) 2014, pp. 87-94.

Martin Loiperdinger, Ludwig Vogl-Bienek: Telling the Story of Poverty in Pictures. Historical images between multimedia presentation and social documentary. In: german research. Magazine of the Deutsche Forschungsgemeinschaft, 3/2013, pp. 22-27.
German version:
Martin Loiperdinger, Ludwig Vogl-Bienek: Im Zeichen der Armut. In: forschung. Das Magazin der Deutschen Forschungsgemeinschaft, 2/2013, pp. 10-14.

Brigitte Braun, Martin Loiperdinger: „Crazy Cinématographe“ auf dem Jahrmarkt. Projektbericht einer Wiederbelebung des frühen Kinos. In: Filmblatt, vol. 13, no. 37, Summer 2008, pp. 31-35.

Martin Loiperdinger: Sammler, Historiographie und gesellschaftlicher Bedarf. In: Bodo von Dewitz, Werner Nekes (ed), Ich sehe was, was du nicht siehst! Sehmaschinen und Bilderwelten. Die Sammlung Werner Nekes, Museum Ludwig, Agfa Photo-Historama: Köln / Steidl Verlag: Göttingen 2002, pp. 406-411.

Martin Loiperdinger, Ludwig Vogl-Bienek: Verschwimmende Bilder - Lichtspiele zwischen Chromatropen und lebenden Photographien / Fuzzy Images between Chromatropes and Animated Photography. In: Katalog der 43. Internationalen Kurzfilmtage Oberhausen / Catalogue of the 43rd International Short Film Festival Oberhausen. Oberhausen 1997, pp. 134-137.

Martin Loiperdinger, Ludwig Vogl-Bienek: Die Lichtspiele zur Jahrhundertwende: Eine faszinierende Medienvielfalt. In: Eßlinger Zeitung, 29 March 1997.