Screen1900 Member Ludwig Vogl-Bienek: Publications

Ludwig Vogl-Bienek with Thomas Burch: eLaterna – Historical Art of Projection (beta version), Trier 2018 (digital research platform: https://elaterna.uni-trier.de/).

Ludwig Vogl-Bienek: Lichtspiele im Schatten der Armut. Historische Projektionskunst und Soziale Frage. Stroemfeld: Frankfurt am Main, Basel 2016. 318 pp., illustrated.

Ludwig Vogl-Bienek, Richard Crangle (eds): Screen Culture and the Social Question 1880-1914. KINtop Studies in Early Cinema, vol. 3. Contributions by Stephen Bottomore, Ian Christie, Richard Crangle, Marina Dahlquist, Ine van Dooren, Karen Eifler, Frank Gray, Caroline Henkes, Michelle Lamunière, Martin Loiperdinger, Joss Marsh and David Francis, Annemarie McAllister, Judith Thissen, Ludwig Vogl-Bienek, Bonnie Yochelson. John Libbey Publishing: New Barnet (GB) 2014. 276 pp., illustrated.

Karin Bienek, Ludwig Vogl-Bienek: Projektionskunst. Vortragskunst und ihre Medialität vor und nach 1900. In: DVD booklet: Die Austreibung des armenischen Volkes in die Wüste. Ein Lichtbildervortrag von Armin T. Wegner. Eine Produktion des Filmmuseums Potsdam und des Militärhistorischen Museums der Bundeswehr, Dresden. Absolut Medien: Berlin 2018.

Ludwig Vogl-Bienek, Yvonne Zimmermann: Paul Hoffmann (1829 - 1888) – Screen Practitioner and Media-Entrepreneur. Formation and Practices of a 19th Century Travelling Lantern Lecturer (forthcoming 2023 in Le Temps des Médias).

Ludwig Vogl-Bienek: Performative Configurations of the Historical Art of Projection. A media-archaeological approach to the history of the magic lantern and the screen in live performance. In: eLaterna Companion (2022). https://doi.org/10.25969/mediarep/18850

Ludwig Vogl-Bienek, Yvonne Zimmermann: Paul Hoffmann (1829-1888), Screen Practitioner and Media Entrepreneur. A Glance at the Practice of a 19th Century Lantern Lecturer, Reflected in the Last Available Source of his Professional Career. SPHM 2020, Universität Lausanne, 2021. https://catimalb.unil.ch/sphm2020/fr/zimmermannvoglbienek

Ludwig Vogl-Bienek: eLaterna – Digitale Editionen von Werken der historischen Projektionskunst. In: Editio 32.1 (2018), De Gruyter: Berlin, Boston 2018, pp. 104-118.

Ludwig Vogl-Bienek: Hautnah am Elend. Live-Inszenierungen sozialdokumentarischer Fotografie in der Projektionskunst um 1900. In: Günter Burkart, Nikolaus Meyer (eds): "Die Welt anhalten". Von Bildern, Fotografie und Wissenschaft. Beltz Juventa: Weinheim, Basel 2016, pp. 354-377.

Ludwig Vogl-Bienek: Slum Life and Living Conditions of the Poor in Fictional and Documentary Lantern Slide Sets: a Lantern Lecture. In: Ludwig Vogl-Bienek, Richard Crangle (eds): Screen Culture and the Social Question 1880-1914. KINtop Studies in Early Cinema, vol. 3. John Libbey Publishing: New Barnet (GB) 2014, pp. 34-63.

Ludwig Vogl-Bienek: Screening Sensations and Live Performance: the Creative Blending of the Traditional and New Projected Media at the Start of the Twentieth Century. In: Kaveh Askari et al. (eds): Performing New Media, 1890-1915. John Libbey Publishing: New Barnet (GB) 2014, pp. 217-226.

Martin Loiperdinger, Ludwig Vogl-Bienek: Im Zeichen der Armut. In: forschung. Das Magazin der Deutschen Forschungsgemeinschaft, vol. 38, no. 2, July 2013, pp. 10-14.

English version:
Martin Loiperdinger, Ludwig Vogl-Bienek: Telling the Story of Poverty in Pictures. Historical images between multimedia presentation and social documentary. In: german research. Magazine of the Deutsche Forschungsgemeinschaft, 3/2013, pp. 22-27.

Ludwig Vogl-Bienek: Turning the Social Problem into Performance. In: Marta Braun et al. (eds): Beyond the Screen: Institutions, Networks and Publics of Early Cinema. John Libbey Publishing: New Barnet (GB) 2012, pp. 315-324.

Ludwig Vogl-Bienek: Helden mit Handicap. Die Soziale Frage in der viktorianischen Projektionskunst. In: Herbert Uerlings, Nina Trauth, Lukas Clemens (eds): Armut. Perspektiven in Kunst und Gesellschaft. SFB 600 „Fremdheit und Armut. Wandel von Inklusions- und Exklusionsformen von der Antike bis zur Gegenwart“ / Primus Verlag: Darmstadt 2011, pp. 231-239.

Martin Loiperdinger, Ludwig Vogl-Bienek: Lichtbilder und Soziale Frage / Screening the Poor 1888-1914 (dvd booklet), Edition Filmmuseum 64. film & kunst: Munich 2011.

Martin Loiperdinger, Ludwig Vogl-Bienek: Lichtspiele und Soziale Frage. In: Marie-Paule Jungblut, Claude Wey (eds): Armes Luxemburg? Pauvre Luxembourg? Musée d'Histoire de la Ville de Luxembourg / Belleville Verlag Farin: Luxembourg / Munich 2011, pp. 220-227.

Ludwig Vogl-Bienek: Projektionskunst und soziale Frage. Der Einsatz visueller Medien in der Armenfürsorge um 1900. In: Jörg Requate, Jörg (ed): Das 19. Jahrhundert als Mediengesellschaft. Oldenbourg Verlag: Munich 2009, pp. 162-177.

Brigitte Braun, Ludwig Vogl-Bienek: „Erquickliche Feldzüge für Jung und Alt“. Lichtbilder und frühe Filme über den Deutsch-Französischen Krieg 1870/1871. In: Wolfgang Hardtwig, Alexander Schug (eds): History Sells! Angewandte Geschichte als Wissenschaft und Markt. Franz Steiner Verlag: Stuttgart 2009, pp. 229-241.

Ludwig Vogl-Bienek, Martin Loiperdinger: Magie der Illusion. Die Projektion von Lichtbildern. In: Kultur & Technik 2 (2007), S. 30-35.

Ludwig Vogl-Bienek: Eine Szene der Phantasmagorie. Idealtyp einer Projektionsaufführung. In: Frank Kessler, Sabine Lenk, Martin Loiperdinger (eds): KINtop. Jahrbuch zur Erforschung des frühen Films. KINtop 14/15: Quellen und Perspektiven / Sources and Perspectives. Stroemfeld: Frankfurt am Main, Basel 2006, pp. 13-20.

Ludwig Vogl-Bienek: Box 8579 – Wegweiser in eine terra incognita der Mediengeschichte. In: Frank Kessler, Sabine Lenk, Martin Loiperdinger (eds): KINtop. Jahrbuch zur Erforschung des frühen Films. KINtop 14/15: Quellen und Perspektiven / Sources and Perspectives. Stroemfeld: Frankfurt am Main, Basel 2006, pp. 21-23.

Ludwig Vogl-Bienek: Opera on the Lantern Stage: Wagner’s Ring and Der fliegende Holländer as performed by the Illuminago-Theater. In: Richard Crangle, Mervyn Heard, Ine van Dooren (eds): Realms of Light. Uses and Perceptions of the Magic Lantern from the 17th to the 21st Century. The Magic Lantern Society: London 2005, pp. 239-245.

Ludwig Vogl-Bienek: The Use of the Optical Lantern in Charity and Social Care. In: Andreas Gestrich, Steven A. King, Lutz Raphael (eds): Being Poor in Modern Europe. Historical Perspectives 1800-1940, Peter Lang: Oxford, Bern, Frankfurt am Main 2006, pp. 467-484.

Reprint:
Ludwig Vogl-Bienek: The Use of the Optical Lantern in Charity and Social Care. In: Andreas Gestrich, Lutz Raphael (eds): Strangers and Poor People. Changing patterns of inclusion and exclusion in Europe and the Mediterranean world from classical antiquity to the present day. Peter Lang: Oxford, Bern, Frankfurt am Main 2009, pp. 552-569.

Ludwig Vogl-Bienek: Projektionskunst — Paradigma der visuellen Massenmedien des 19. Jahrhunderts. In: Joachim-Felix Leonhard et al. (eds): Medienwissenschaft. Ein Handbuch zur Entwicklung der Medien und Kommunikationsformen. 2. Teilband. De Gruyter: Berlin, New York 2001, pp. 1043-1058.

Ludwig Vogl-Bienek: Skladanowsky und die Nebelbilder. In: Frank Kessler, Sabine Lenk, Martin Loiperdinger (eds): KINtop. Jahrbuch zur Erforschung des frühen Films. KINtop 8: Film und Projektionskunst. Stroemfeld: Frankfurt am Main, Basel 1999, pp. 83-100.

Ludwig Vogl-Bienek, Martin Loiperdinger: Verschwimmende Bilder. Lichtspiele zwischen Chromatropen und lebenden Photographien. In: 43. Internationale Kurzfilmtage Oberhausen. Oberhausen 1997. pp. 134-137.

Martin Loiperdinger, Ludwig Vogl-Bienek: Die Lichtspiele zur Jahrhundertwende: Eine faszinierende Medienvielfalt. In: Eßlinger Zeitung, 29 March 1997.

Ludwig Vogl-Bienek, Karin Bienek: Laterna magica. Die Wunderschau. In: Schulfunk und Schulfernsehen, vol. 3 (1996), pp. 91-93.

Ludwig Vogl-Bienek: Eine Auswanderung nach Amerika ohne Beschwerlichkeiten und Unkosten? Optische Medien und das Bild von der Neuen Welt im 19. Jahrhundert. In: Historisches Museum (ed): Frankfurt am Main – USA. Influence and Change / Wechselbeziehungen. Saalbau GmbH: Frankfurt 1994, pp. 355-360.

Ludwig Vogl-Bienek: Das lebende Bild war vorerst nur ein neuer Effekt. In: Berliner Zeitung, 21 November 1994.

Ludwig Vogl-Bienek: Die historische Projektionskunst - Eine offene geschichtliche Perspektive auf den Film als Aufführungsereignis. In: Frank Kessler, Sabine Lenk, Martin Loiperdinger (eds): KINtop. Jahrbuch zur Erforschung des frühen Films. KINtop 3: Oskar Messter. Erfinder und Geschäftsmann. Stroemfeld: Frankfurt am Main, Basel 1994, pp. 11-32.

Polish version:
Ludwig Vogl-Bienek: Historyczna sztuka projekcji.Otwar­ta perspektywa dziejowa na film jako przedstawienie. In: Andrzej Dębski, Martin Loiperdinger (eds): KINtopAntologia wczesnego kina, vol. 1. Oficyna Wydawnicza ATUT: Wrocław 2016, pp. 27-54.

Ludwig Vogl-Bienek, Thomas Burch, Martin Loiperdinger: Online Access to Works in the Historical Art of Projection. Digital Approaches to Live Performance at the University of Trier. In: Nic Leonhardt (ed): The Routledge Companion to Digital Humanities in Theater and Performance (forthcoming 2023).