Professor Horst Breuer

Horst Breuer is professor of English literature. Born in Vienna (Austria) on 15 June 1943, he grew up in Düsseldorf (Federal Republic of Germany). Abitur at Comenius-Gymnasium Düsseldorf, 1963, and studied German and English language and literature at the universities of Freiburg (Germany) and Aberdeen (Scotland). Final examination (Staatsexamen) at the University of Freiburg, December 1968, lecturer at the University of Freiburg, 1969-1979. Doctorate at the University of Freiburg in 1971 (summa cum laude; supervisor: Hermann Heuer). Post-doctoral thesis (Habilitation) at the University of Freiburg, 1977. Appointed professor of English literature at: Technische Universität Berlin 1979, University of Marburg 1980, University of Trier 1996. Listed for C4 professorships at University of Tübingen 1981, University of Stuttgart 1982, University of Hamburg 1984, University of Erlangen-Nürnberg 1995. Author of books and articles in learned journals, mainly on: drama in the age of Shakespeare, Anglo-Irish literature, narratology, literature and psychology/psychohistory. Teaching and research interests: Shakespeare and his contemporaries, Restoration drama, the 18th century novel and drama, Romantic poetry, the 19th century novel, late Victorian and Edwardian novels and drama, modernism, Irish literature in English (esp. Joyce). Married to the psychoanalyst Dr Hanne Breuer; two children. Dr Rolf Breuer, professor of English Literature at the University of Paderborn, is his brother.

Selected Publications

I. Books

Samuel Beckett: Lernpsychologie und leibliche Determination. München: W. Fink, 1972.

Vorgeschichte des Fortschritts: Studien zur Historizität und Aktualität des Dramas der Shakespearezeit. Marlowe — Shakespeare — Jonson. München: W. Fink, 1979.

Historische Literaturpsychologie: Von Shakespeare bis Beckett. Tübingen: Francke, 1989.

II. Selected Articles

“Charlotte Brontë’s Jane Eyre as a fantasy scenario,” Psychoanalytic Review, 85 (1998), 871-888.

“Typenkreise und Kreuztabellen: Modelle erzählerischer Vermittlung,” Poetica, 30 (1998), 233-249.

“Macbeth’s ‘bank and school of time’ once more,” Shakespeare-Jahrbuch, 135 (1999), 93-99.

“Atavismus bei Joseph Conrad, Bram Stoker und Eugene O’Neill,” Anglia, 117 (1999), 368-394.

“Szenisches Erzählen bei Jane Austen,” Zeitschrift für Anglistik und Amerikanistik, 49 (2001), 361-374.

“Der Fleck und die Schande: Scham im Werk Oscar Wildes,” Germanisch-romanische Monatsschrift, 53 (2003), 221-240.

“Hemingway’s ‘Francis Macomber’ in Pirandellian and Freudian perspectives,” Studies in American Fiction, 31 (2003), 233-248.

“Haupttext und Subtext in Shakespeares The Merchant of Venice,” Zeitschrift für Anglistik und Amerikanistik, 53 (2005), 1-19.

“Samuel Beckett and experimental psychology,” English Studies, 87 (2006), 303-318.

“Shakespeare’s fair friend: the Sonnets and ‘Venus and Adonis’ ”, Literatur in Wissenschaft und Unterricht, 39: 4 (2006), 273-285.

“Spätviktorianische Ängste: Schauerliteratur des Fin de Siècle”, in: Literatur und Lebenskunst: Reflexionen zum guten Leben im britischen Roman vom Viktorianismus zur Postmoderne, hg. von Anna-M. Horatschek u.a. (Trier: WVT, 2008), pp. 119-137.

“Henry Flower writes a story”, James Joyce Quarterly, 47:1 (2009), 87-105.

“Regeln und Risiken der Liebe: Flirt und Partnerwahl im Werk Jane Austens”, Germanisch-romanische Monatsschrift, 60:3 (2010), 293-304.

“Trostobjekte im Werk Samuel Becketts”, in: Raum und Objekt im Werk von Samuel Beckett, hg. von Franziska Sick (Bielefeld: transcript, 2011), pp. 215-228.

“Platonische Liebe in Shakespeares Sonett 116”, Anglia, 129: 3-4 (2011), 378-397.