Publications by Tanja Gabriele Baudson

Journal articles (peer reviewed)

Books and (co-)edited books

Book chapters

Conference talks, published abstracts, and posters

Journal articles (without peer review)

Reviews of psychological tests

Translations

Reviewer activity for scientific journals and conferences

Theses

Public talks

Article series "Strolls through giftedness research"

Journalistic and literary writings


Journal articles (peer reviewed)

Baudson, T. G. (2013). Konstruktivistische Lernansätze im Bachelorstudium – ein Pilotversuch. [Constructivist approaches to learning for B.Sc. candidates—a pilot study.] Zeitschrift für Beratung und Studium, 3/2013, 66–71.

Fischbach, A., Baudson, T. G., Preckel, F., Martin, R. & Brunner, M. (2013). Do teacher judgments of student intelligence predict life outcomes? Learning and Individual Differences, 27, 109–119. [IF: 1.507]

Baudson, T. G. & Preckel, F. (2013). Development and validation of the German Test for (Highly) Intelligent Kids – T(H)INK. European Journal of Psychological Assessment, 29, 171–181. doi: 10.1027/1015-5759/a000142 [IF: 2.529]

Baudson, T. G. & Preckel, F. (2012). Teachers' implicit personality theories about the gifted: An experimental approach. School Psychology Quarterly, 28, 37–46. doi: 10.1037/spq0000011 [IF: 1.452]

Baudson, T. G. & Preckel, F. (under revision). Gifted Students As Seen by Their Teachers: Smart, Creative, and Maladjusted?

Baudson, T. G. & Preckel, F. (unter Begutachtung). mini-q: Intelligenzscreening in drei Minuten.

Baudson, T. G. & Preckel, F. (in prep.). What predicts teachers' expectations of children's cognitive abilities?

 

back to top

Books and (co-)edited books

Kieselhorst, R., Baudson, T. G. & Seemüller, A. (Hrsg.) (2012). Zukunft und Forschung [Future and Research]. Göttingen: Cuvillier.

Seemüller, A. & Baudson, T. G. (Hrsg.) (2011). Transformationen. Interdisziplinäre Betrachtungen [Transformations. Interdisciplinary approaches]. Göttingen: Cuvillier.

Baudson, T. G., Seemüller, A. & Dresler, M. (Hrsg.) (2010). Grenzen unseres Geistes [The limits of our mind]. Stuttgart: Hirzel.

Seemüller, A., Baudson, T. G. & Dresler, M. (Hrsg.) (2010). Freiheit. Interdisziplinäre Betrachtungen [Freedom. Interdisciplinary approaches]. Stuttgart: Hirzel.

Baudson, T. G., Seemüller, A. & Dresler, M. (Eds.) (2009). Chronobiology and Chronopsychology. Lengerich: Pabst Science Publishers.

Seemüller, A., Baudson, T. G. & Dresler, M. (Hrsg.) (2009). Zeit in Wissenschaft, Philosophie und Kultur [Time in science, philosophy, and culture]. Stuttgart: Hirzel.

Holling, H., Preckel, F., Vock, M., Roßbach, H.-G., Baudson, T. G. & Kuger, S. (2009). Begabte Kinder finden und fördern. Ein Ratgeber für Eltern, Erzieherinnen und Erzieher, Lehrerinnen und Lehrer [Gifted identification and education. A guidebook for parents, educators, and teachers]. Berlin: BMBF.

Note: Some adresses mentioned in the brochure are outdated, You will find up-to-date information (in German) at http://www.begabungslotse.de and on the website of the Karg Foundation.

Seemüller, A., Baudson, T. G. & Dresler, M. (Hrsg.) (2009). art of mind. Ausstellungskatalog zur documensa I und II [art of mind. Exhibition catalog of the documensa I and II]. Planegg: Mensa in Deutschland e.V.

Baudson, T. G. & Dresler, M. (Hrsg.) (2008). Kreativität und Innovation. Beiträge aus Wirtschaft, Technik und Praxis [Creativity and innovation. Contributions from ecomony, engineering, and practice]. Stuttgart: Hirzel.

Dresler, M. & Baudson, T. G. (Hrsg.) (2008). Kreativität. Beiträge aus den Natur- und Geisteswissenschaften [Creativity. Contributions from science and the humanities]. Stuttgart: Hirzel.

Dresler, M. & Klein (=Baudson), T. G. (Hrsg.) (2007). Jenseits des Verstandes. Beiträge aus Philosophie, Psychologie, Wirtschaft und Praxis [Beyond reason. Contributions from philosophy, psychology, science, and practice]. Stuttgart: Hirzel.

Klein (=Baudson), T. G. (2007). Gedächtnis schulen [Memory training]. Munich: compact. (Re-edited in 2010.)

back to top

 

Book chapters

Baudson, T. G., & Preckel, F. (in press). Intelligence and creativity: Their relation with special attention to reasoning ability and divergent thinking. Implications for giftedness research and education. In K. H. Kim, J. C. Kaufman, J. Baer, & B. Sriraman (Eds.), Creatively gifted students are not like other gifted students: Research, theory, and practice (pp. 205–236). Rotterdam, The Netherlands: Sense Publishers.

Baudson, T. G. (2011). Synästhesie, Metapher und Kreativität [Synesthesia, metaphor, and creativity]. In M. Dresler (Hrsg.), Kognitive Leistungen. Intelligenz und mentale Fähigkeiten im Spiegel der Neurowissenschaften (S. 125–148). Heidelberg: Spektrum.

Baudson, T. G. (2010). Auch Spießer denken das Neue. Wie verrückt muss man als ernstzunehmender Kreativer sein? [Even bores think new things. How crazy do you have to be as a serious creative person?] In T. Ramge (Hrsg.), jetzt neu. Wie wir eine kreative(re) Gesellschaft werden (S. 18–23). Berlin: edition bf2.

Horváth, A., Baudson, T. G. & Seel, C. (2010). Wie kreativ ist Deutschland? Eine Online-Befragung mit 271 Teilnehmern lässt ein paar Rückschlüsse zu [How creative is Germany? An online survey of 271 participants offers some insights]. In T. Ramge (Hrsg.), jetzt neu. Wie wir eine kreative(re) Gesellschaft werden (S. 24–30). Berlin: edition bf2.

Baudson, T. G. (2010). Freud und Leid der Kreativität. Nicht nur die Psychoanalyse kennt viele Gründe, warum Menschen schöpferisch denken [Pleasure and pain of creativity. Not only psychoanalysis provides many reasons for creative thinking]. In T. Ramge (Hrsg.), jetzt neu. Wie wir eine kreative(re) Gesellschaft werden (S. 106–109). Berlin: edition bf2.

Baudson, T. G. (2010). Was läuft hier falsch? Ein Lob auf den Fehler. Denn er hilft uns mehr als der Vergleich [What's wrong? An ode to the mistake, which is helping us more than comparisons do]. In T. Ramge (Hrsg.), jetzt neu. Wie wir eine kreative(re) Gesellschaft werden (S. 154–160). Berlin: edition bf2.

Baudson, T. G. (2010). "Ich hab gleich Krea". Kreative Schule I: So könnte Kreativität als Fach in die Schulen kommen ["Next lesson is crea". The creative school, part I: How we could introduce creativity as a school subject]. In T. Ramge (Hrsg.), jetzt neu. Wie wir eine kreative(re) Gesellschaft werden (S. 190–199). Berlin: edition bf2.

The book jetzt neu (in German) is available as a free ebook. More information on the book (in German)

Baudson, T. G. (2010). Furor poeticus oder chemische Imbalance? Wie sich rauschhafte Zustände auf Kreativität auswirken [Furor poeticus or chemical imbalance? How delirious states affect creativity]. In R. Rosenzweig (Hrsg.), Geistesblitz und Neuronendonner. Intuition, Kreativität und Phantasie (S. 61–89). Paderborn: mentis.

Baudson, T. G. (2010). Hochbegabung und Asperger-Autismus [Giftedness and Asperger autism]. In C. Koop, I. Schenker, G. Müller, S. Welzien & der Karg-Stiftung (Hrsg.), Begabung wagen. Ein Handbuch für den Umgang mit Hochbegabung in Kindertagesstätten (S. 237–243). Weimar: verlag das netz.

Baudson, T. G. (2010). Nominationen von Schülerinnen und Schülern für Begabtenfördermaßnahmen [Nominations for gifted programs]. In F. Preckel, W. Schneider & H. Holling (Hrsg.), Diagnostik von Hochbegabung (Tests und Trends, Band 8) (S. 89–117). Göttingen: Hogrefe.

Baudson, T. G. (2009). Der rheinland-pfälzische Entdeckertag: Ein Förderprojekt für hochbegabte Grundschüler [Discovery day in Rhineland-Palatinate: A program for gifted primary school children]. In S. Schiemann (Hrsg.), Talentförderung Mathematik (S. 379–395). Münster: Lit.

Baudson, T. G., Seemüller, A. & Dresler, M. (2009). Chronobiology and chronopsychology: An introduction. In T. G. Baudson, A. Seemüller & M. Dresler (Eds.), Chronobiology and Chronopsychology (pp. 7–12). Lengerich: Pabst Science Publishers.

Lahmer, M. & Baudson, T. G. (2009). Number forms: Synästhetische Zeitwahrnehmung [Number forms: Synesthetic perception of time]. In A. Seemüller, T. G. Baudson & Dresler, M. (Hrsg.), Zeit (S. 206–215). Stuttgart: Hirzel.

Baudson, T. G. (2009). Hochbegabung und Kunst: Paralleluniversen oder zwei Seiten einer Medaille? [Giftedness and art: parallel universes or two sides of the same coin?] In A. Seemüller, T. G. Baudson & M. Dresler (Hrsg.), art of mind. Ausstellungskatalog zur documensa I und II (S. 6–8). Planegg: Mensa in Deutschland e. V.

Baudson, T. G. (2009). Amorphophallus titanium I–IV. In A. Seemüller, T. G. Baudson & M. Dresler (Hrsg.), art of mind. Ausstellungskatalog zur documensa I und II (S. 76–79). Planegg: Mensa in Deutschland e.V.

Baudson, T. G. (2009): Hochbegabte Mädchen, hochbegabte Frauen [Gifted girls, gifted women]. In A. Lehr (Hrsg.), Erfolg - Nur wer seinen eigenen Weg geht, kann von niemandem überholt werden (S. 206–211). München: WE WOMEN + ECONOMY.

Baudson, T. G. (2008): Kreativität und Psychopathologie – “We of the craft are all crazy” [Creativity and psychopathology – "We of the craft are all crazy"]. In M. Dresler & T. G. Baudson (Hrsg.), Kreativität (S. 165–180). Stuttgart: Hirzel.

Baudson, T. G. (2008): Rausch und Kreativität: Von Flaschengeistern und künstlerischen Paradiesen [Ecstasy and creativity: Of Geniuses in a bottle and artistic paradises]. In M. Dresler & T. G. Baudson (Hrsg.), Kreativität (S. 82–87). Stuttgart: Hirzel.

Baudson, T. G. & Dresler, M. (2008): Kreativität und Intelligenz [Creaetivity and intelligence]. In M. Dresler & T. G. Baudson (Hrsg.), Kreativität (S. 52–63). Stuttgart: Hirzel.

Klein (=Baudson), T. G. (2007). Die Rationalisierung des Irrationalen: Autismus und Gefühle [Rationalizing the irrational: Autism and feelings]. In M. Dresler & T. G. Klein (Hrsg.), Jenseits des Verstandes (S. 53–62). Stuttgart: Hirzel.

nach oben

Conference talks, published abstracts, and posters

Baudson, T. G. & Preckel, F. (2012). Die Persönlichkeit hoch- und durchschnittlich begabter Schülerinnen und Schüler aus der Sicht von (angehenden) Lehrkräften [The personality of gifted and average-ability students as seen by (future) teachers]. Presentation held at the 48th Congress of the German Psychological Association (September 23–27, 2012), Bielefeld. [Abstract published in: R. Riemann (Hrsg.), 48. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (S. 115). Lengerich: Pabst Science Publishers.]

Baudson, T. G., Strobel, A. & Preckel, F. (2012). Validierung einer neuen Need for Cognition (NFC)-Skala für Grundschülerinnen und Grundschüler: Struktur, Messinvarianz und Zusammenhänge mit Intelligenz- und Leistungsmaßen [Validation of a new Need for Cognition (NFC) scale for primary school students: Structure, invariance, and correlations with intelligence and achievement]. Presentation held at the 48th Congress of the German Psychological Association (September 23–27, 2012), Bielefeld. [Abstract published in: R. Riemann (Hrsg.), 48. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (S. 56). Lengerich: Pabst Science Publishers.]

Baudson, T. G. (2012). mini-q: Intelligenzmessung in weniger als zehn Minuten [mini-q: Measuring intelligence in less than ten minutes]. Presentation held at the Young Scientists Symposium, 48th Congress of the German Psychological Association (September 23–27, 2012), Bielefeld.

Nordstrand, V., Baudson, T. G. & Preckel, F. (2012). Identitätsentwicklung bei hochbegabten Jugendlichen [Identity development in gifted youth]. Presentation held at the 48th Congress of the German Psychological Association (September 23–27, 2012), Bielefeld. [Abstract published in: R. Riemann (Hrsg.), 48. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (S. 137). Lengerich: Pabst Science Publishers.]

Baudson, T. G., Schneider, M., & Preckel, F. (2012). Teachers' Conceptions of gifted and average-ability students – a latent class approach. Conference talk held at the 8th International Conference on Conceptual Change (EARLI SIG Conceptual Change; September 1–4), Trier, Germany.

Baudson, T. G., & Preckel, F. (2012). Aggressive, abusive, and unfair teacher behaviors as seen by their students: Further evidence for the validity of the TAS – Teacher Aggression Scales. Conference talk held at the XVII. Workshop Aggression (July 15–17), Walferdange, Luxembourg.

Stemper, C., Baudson, T. G., & Kennerknecht, I. (2012). Very high frequency of hereditary prosopagnosia among individuals with high intellectual abilities. Poster presented at the European Human Genetics Conference 2012 (June 23–26), Nuremberg, Germany.

Baudson, T. G., & Preckel, F. (2012). Teachers' expectations of primary school children's cognitive ability: Predictors and consequences. Poster presented at the 2012 Annual Meeting of the American Educational Research Association (Apr 13–17, 2012), Vancouver, Canada.

Preckel, F., & Baudson, T. G. (2012). Teachers' implicit theories about gifted children and youth. Paper presented at the 2012 Annual Meeting of the American Educational Research Association (Apr 13–17, 2012), Vancouver, Canada.

Baudson, T. G. & Preckel, F. (2011). Validierung einer modifizierten Kurzfassung des Fragebogens zur Erfassung emotionaler und sozialer Schulerfahrungen für die Klassen 1 bis 3 [Validation of a modified short form of the Questionnaire for the Assessment of Emotional and Social School Experiences, Grades 1 to 3]. Presentation held at the 11th Conference of the professional group for Differential and Personality Psychology and Psychological Assessment (Septemner 26–28, 2011), Saarbrücken.

Baudson, T. G. & Preckel, F. (2010). Determinanten von Lehrererwartungen im Grundschulalter [What predicts teacher expectations at primary-school age?]. Presentation held at the 47th Congress of the German Psychological Association (September 26–30, 2010), Bremen. [Abstract published in: F. Petermann & U. Koglin (Hrsg.), 47. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (S. 298–299). Lengerich: Pabst Science Publishers.]

Baudson, T. G. & Preckel, F. (2010). THINK: Development of an Intelligence Test for Primary School Children. Conference talk held at the 5th International Conference on Intelligence and Creativity (ICIC; May 24–28, 2010). Moscow Academy of Sciences, Moscow, Russia.

Baudson, T. G. (2009). Survival in Academia. Invited conference talk held at the 23rd EFPSA (European Federation of Psychology Students' Associations) Congress (Apr 26–May 3, 2009), Burg Altleiningen, Germany.

Baudson, T. G. (2009). Diagnostische Kompetenzen von Grundschullehrkräften bei der Identifikation Hochbegabter [Primary school teachers' diagnostic abilities in gifted identification]. Presentation held at the Young Scientists Workshop of the professional group for Differential and Personality Psychology and Psychological Assessment of the German Psychological Association (April 1–3, 2009), University of Landau.

Baudson, T. G. & Preckel, F. (2008). The Unholy Alliance of "Genius and Madness". Conference talk held at the 4th International Conference on Intelligence and Creativity (ICIC; Oct 9–11, 2008), Westfälische Wilhelms-Universität Münster.

Baudson, T. G. & Fujihara, T. (2008). Aggressive Teacher Behavior in Germany and Japan: A Cross-Cultural Study. Conference talk held at the XXIX International Congress of Psychology (July 20–25, 2008), Berlin, Germany. [Abstract published in: International Journal of Psychology, 43(3/4), 251.]

Klein (=Baudson), T. G. (2007). How Aggressive Are German Teachers? Results from a Survey of 1,060 Eight Graders. Conference talk held at the XII. Workshop Aggression (Nov 9–10, 2007), Universität Hildesheim.

Klein (=Baudson), T. G., Stiensmeier-Pelster, J. & Fujihara, T. (2007). Teacher Aggression: A Cross-Cultural Study. Poster presented at the 2007 JSPS Summer Program Kick-off Meeting (June 12–18, 2007), Graduate University for Advanced Studies (SOKENDAI), Hayama, Japan.

Klein (=Baudson), T. G. & Stiensmeier-Pelster, J. (2006). Digit Ratio (2D:4D), Sex Differences, and Different Forms of Aggression. Conference talk held at the XI. Workshop Aggression (Nov 2-4, 2006), Philipps-Universität Marburg.

Klein (=Baudson), T. G., Tebarth, H., Mohamad, Y. & Rietz, C. (2006). Effekte eines computerbasierten Metagedächtnistrainings für Kinder mit Lernbehinderungen [Effects of a computer-based metamemory training for children with learning disabilities]. Presentation held at the 45th Congress of the German Psychological Association (September 17–21, 2006), Nuremberg. [Abstract published in: F. Lösel & D. Bender (Hrsg.), 45. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (S. 178). Lengerich: Pabst Science Publishers.]

nach oben

Journal articles (without peer review)

Baudson, T. G. (2011). Kreativität – Zufall oder harte Arbeit? Ein programmatischer Beitrag. [Creativity – chance or hard work? A programmatic contribution] Karg-Hefte, 2, 9–17.

Baudson, T. G. (2013). Hochbegabung im Vorschulalter [Giftedness in preschoolers]. kinderzeit, 01/2013, 6–11.

nach oben

Reviews of psychological tests

Baudson, T. G. (2010). Wechsler Preschool and Primary Scale of Intelligence – III (WPPSI-III). ZPID – Leibniz-Institut, PsychologieInformation. PSYNDEX Tests – Dokument 6161.

Baudson, T. G. (2008). Hamburg-Wechsler-Intelligenztest für Kinder - IV [German version of the WISC-IV]. ZPID – Leibniz-Institut, PsychologieInformation. PSYNDEX Tests – Dokument 5779.

nach oben

Translations

Jagers, R. J., Burrus, J., Preckel, F. & Roberts, R. D. (2010). Emotionale Intelligenz bei Kindern und Jugendlichen: Konzeptualisierungen und Möglichkeiten der Erfassung [Emotional intelligence in children and youth: Conceptualization and assessment methods]. In E. Walther, F. Preckel & S. Mecklenbräuker (Hrsg.), Befragung von Kindern und Jugendlichen. Grundlagen, Methoden und Anwendungsfelder (S. 153–176). Göttingen: Hogrefe.

Runco, Mark A. (2010). Prädiktoren und Kriterien, Potenzial und Leistung: Methoden zur Erfassung von Kreativität – eine Übersicht [Predictors and criteria: an overview of creativity assessment methods]. In F. Preckel, W. Schneider & H. Holling (Hrsg.), Diagnostik von Hochbegabung (Tests und Trends, Band 8) (S. 45–64). Göttingen: Hogrefe.

Mendaglio, S. (2010). Overexcitabilities und Dabrowskis Theorie der Positiven Desintegration [Overexcitabilities and Dabrowski's Theory of Positive Disintegration]. In F. Preckel, W. Schneider & H. Holling (Hrsg.), Diagnostik von Hochbegabung (Tests und Trends, Band 8) (S. 169–195). Göttingen: Hogrefe.

iPEGE – International Panel of Experts for Gifted Education (Hrsg.) (2009). Professional Promotion of the Gifted and Talented. Recommendations for Expert Qualification in Giftedness Education. Salzburg: özbf.

nach oben

Reviewer activity for scientific journals and conferences

Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie

Psychologie in Erziehung und Unterricht

Zeitschrift für Pädagogische Psychologie (Assistant to Prof. Preckel)

Learning and Individual Differences (Assistant to Prof. Preckel)

Consciousness and Cognition (Assistant to Prof. Preckel)

Diagnostica (Assistant to Prof. Preckel)

Empirische Pädagogik (Assistant to Prof. Preckel)

ISIR (Conference of the International Society for Intelligence Research)

nach oben

Theses

Baudson, T. G. (2011). The (Mis-)Measure of Children's Cogitive Abilities (Dissertation). Universität Trier: FB I Psychologie.

Klein (=Baudson), T. G. (2005). Differentielle Wirkfaktoren des 'Training with Animated Pedagogical Agents' (TAPA) [Differential effects of the 'Training with Animated Pedagogical Agents (TAPA)] (Diplomarbeit). Rheinische Friedrich-Wilhelms-Universität Bonn: Psychologisches Institut (in collaboration with the Fraunhofer Institute FIT, Sankt Augustin).

Baudson, T. G. (2002). “Le vieux Paris n'est plus”: Darstellung der Großstadterfahrung in Baudelaires 'Tableaux parisiens' ("Le vieux Paris n'est plus": Representations of the city experience in Baudelaire's 'Tableaux parisiens') (Magisterarbeit). Rheinische Friedrich-Wilhelms-Universität Bonn: Romanisches Seminar.

nach oben

Public talks

Baudson, T. G. (2013). Standardisierte Tests und individuelle Förderung: Unversöhnliche Gegensätze oder unnötige Grabenkämpfe? Traditionen der Begabungsforschung und Begabtenförderung aus Sicht der Psychologie [Standardized tests and individual fostering: irreconciliable opposites or unnecessary turf wars? Psychological traditions of giftedness research and education]. Invited talk, Gadheimer Kreis 2013 "Werte schulischer Begabtenförderung – Begabung und Traditionen" (June 13–14, 2013), Bad Homburg v. d. H.

Baudson, T. G. (2013). Intelligenztests und ihre Bedeutung für die Hochbegabungsdiagnostik [Intelligence tests and their significance for gifted identification]. Presentation held at the Discovery Day Meeting (05.06.2013), Kaiserslautern.

Baudson, T. G. (2013). Das kreative Miteinander: ein systemischer Blick auf das Phänomen Kreativität. Invited talk, Lecture series "Creativity and Innovation in Science and Engineering", Interdisziplinäres Zentrum für Wissenschafts- und Technikforschung, Bergische Universität Wuppertal (IZWT; 23.01.2013), Wuppertal.

Baudson, T. G. (2012). Evaluation der Jugendakademie: Erste Ergebnisse. Vortrag beim Forum Künstlerische Bildung der Proskenion-Stiftung (23.–24.11.2012), Gouda, Niederlande.

Baudson, T. G. (2012). Erfolgsfaktor Halbwissen?! Eingeladener Vortrag im Rahmen des November der Wissenschaften (19.11.2012), Hannover.

Baudson, T. G. (2012). Das Neue denken – Wege und Umwege zur Kreativität. Eingeladene Festrede anlässlich des 20-jährigen Jubiläums der Zukunftsinitiative Rheinland-Pfalz (ZIRP; 10.11.2012), Mainz.

Baudson, T. G. (2012). Wenn Lehrer sich verschätzen: Warum Lehrkräfte die Intelligenz ihrer Schülerinnen und Schüler falsch einschätzen – und welche Folgen das hat. Eingeladener Gastvortrag im Rahmen des Expra-Kongresses, Université du Luxembourg (25.05.2012), Walferdange/Luxembourg.

Baudson, T. G. (2012). Hochbegabung – Mythen und Fakten: Wie Hochbegabte wirklich sind. Vortrag im Rahmen des Seniorenstudiums, "Montagsvorträge aus Forschung und Lehre", Universität Trier (30.04.2012), Trier.

Baudson, T. G. (2012). Hochbegabung. Eingeladener Vortrag im Rahmen der Vortragsreihe "Das Leben im 21. Jahrhundert", Cronstetten-Haus (26.01.2012), Frankfurt.

Baudson, T. G. (2012). … dem Nachwuchs eine Bühne geben: Vorstellung des Forschungsprojekts. Vortrag beim Forum Künstlerische Bildung der Proskenion-Stiftung (18.–19.11.2011), Paderborn.

Baudson, T. G. (2011). Der kleine Fisch im großen Teich: Warum sich kluge Kinder manchmal so dumm fühlen. Eingeladener Vortrag beim Förderverein der Kinderakademie Mannheim (08.11.2011), Mannheim.

Baudson, T. G. (2011). Umgang mit hochbegabten Kindern. Vortrag beim Informationstag der Entdeckertagsschulen (20.10.2011), Cochem.

Baudson, T. G. (2011). Die verrückten Genies: Wie durchgeknallt sind Hochbegabte wirklich? Eingeladener Vortrag beim Tag der Intelligenz (08.10.2011), Köln.

Baudson, T. G. (2011). Hochbegabung und Kreativität. Eingeladener Vortrag bei der Elterninitiative Hochbegabung in Trier HiT e.V., (21.09.2011), Trier.

Baudson, T. G. (2011). Implizite Theorien von Lehrkräften über hochbegabte Kinder und Jugendliche. Eingeladener Vortrag beim Colloquium des Masterstudiengangs Begabungsforschung und Kompetenzentwicklung, Universität Leipzig (14.06.2011), Leipzig.

Baudson, T. G. (2011). Profildiagnostik mit dem HAWIK–IV. Weiterbildungsveranstaltung der Michael-Ende-Schule Lüdenscheid (03.03.2011), Lüdenscheid.

Baudson, T. G. (2010). Schauspielerische Kreativität. Eingeladener Vortrag beim Forum Künstlerische Bildung der Proskenion-Stiftung (26.–27.11.2010), Paderborn.

Baudson, T. G. (2010). Kreativität: Zufall oder harte Arbeit? Eingeladener Eröffnungsvortrag beim 7. Karg-Forum, Karg-Stiftung (16.–18.11.2010), Bautzen.

Baudson, T. G. (2010). Kreative | Klasse! Wie kommt das Neue ins System? Vortrag bei der stiftung neue verantwortung (09.02.2010), Berlin.

Baudson, T. G. (2009). Hochbegabung. Was es ist, wie man sie erkennt und wie man damit umgeht. Weiterbildungsveranstaltung der Verbandsgemeinde Braubach (01.12.2009), Braubach.

Baudson, T. G. (2009). Furor poeticus oder chemische Imbalance? Wie sich rauschhafte Zustände auf Kreativität auswirken. Eingeladener Vortrag beim Symposium Turm der Sinne (9.–11. Oktober 2009), Nürnberg.

Baudson, T. G. (2009). Synästhesie. Vortrag auf dem 1. MinD-Symposium (17.04.2009), München.

Baudson, T. G. (2008). Hochbegabte Mädchen und Jungen: Gemeinsamkeiten – Unterschiede – Folgen. Informationsveranstaltung der Entdeckertagsschulen Brohl und Ellenz-Poltersdorf (06.11.2008), Cochem/Mosel.

Baudson, T. G. (2008). Begabung – Hochbegabung – Eliteförderung? Beitrag zur Klärung eines umstrittenen Phänomens. Eingeladener Vortrag an der Volkshochschule Marburg (24.10.2008), VHS Marburg.

Baudson, T. G. (2008). Der rheinland-pfälzische Entdeckertag: Ein Förderprojekt für hochbegabte Grundschulkinder. Eingeladener Vortrag anlässlich des 25-jährigen Jubiläums der Talentförderung Mathematik (26.–27. September 2008), Leibniz-Universität Hannover.

Baudson, T. G. (2008). Time and Intelligence. Talk held at the VII. MinD-Academy (Oct 02–05, 2008), Nuremberg, Germany.

Baudson, T. G. (2008). Hochbegabung bei Kindern. Eingeladener Vortrag anlässlich der Magdeburger “Langen Nacht der Wissenschaften” (31.05.2008), FH Magdeburg.

Klein (=Baudson), T. G. (2008). Rausch und Kreativität. Eingeladener Vortrag anlässlich des zehnjährigen Bestehens der Gesellschaft für Kreativität (GfürK) (23.02.2008), FH Mainz.

nach oben

Article series "Strolls through giftedness research"

Baudson, T. G. (Juni 2013). Schlau, aber schräg? Was Lehrkräfte tatsächlich über Hochbegabte denken.[Smart but weird? What teachers really think about the gifted]MinD-Magazin. Die offizielle Zeitschrift von Mensa in Deutschland, 94, 17–19.

Baudson, T. G. (April 2013). Die Entwicklung der Intelligenz (II): Je oller, je doller? [The development of intelligence (II): the older they get, the more they want to live it up]MinD-Magazin. Die offizielle Zeitschrift von Mensa in Deutschland, 93, 8–10.

Baudson, T. G. (Februar 2013). Die Entwicklung der Intelligenz (I): Vom Allgemeinen zum Speziellen – oder: Wer investiert, gewinnt [The development of intelligence (I): From general to specific—or: who invests wins].MinD-Magazin. Die offizielle Zeitschrift von Mensa in Deutschland, 92, 8–10.

Baudson, T. G. (Dezember 2012). Der Aufbau der Intelligenz: Die CHC-Theorie als Strukturmodell kognitiver Fähigkeiten [The structure of intelligence: CHC theory as a structural model pf cognitive abilities].MinD-Magazin. Die offizielle Zeitschrift von Mensa in Deutschland, 91, 8–10.

Baudson, T. G. (August 2012). Vom Denken und Fühlen. Wieviel IQ steckt im EQ? [Of thoughts and feelings. How much EQ is there in IQ?]MinD-Magazin. Die offizielle Zeitschrift von Mensa in Deutschland, 89, 8–10.

Baudson, T. G. (Juni 2012). Wer besser denkt, ist später tot. Warum intelligente Menschen länger leben.[Think better, die later. Why intelligent people live longer]MinD-Magazin. Die offizielle Zeitschrift von Mensa in Deutschland, 88, 8–10.

Baudson, T. G. (April 2012). 100 Jahre Intelligenzquotient. Wie der IQ erfunden wurde [The intelligence quotient's 100th anniversary: How the IQ was invented].MinD-Magazin. Die offizielle Zeitschrift von Mensa in Deutschland, 87, 8–10.

Baudson, T. G. (Februar 2012). Schlaue Eulen, doofe Lerchen? Was der Chronotyp mit Intelligenz zu tun hat [Smart owls, silly larks? How chronotyle and intelligence are related].MinD-Magazin. Die offizielle Zeitschrift von Mensa in Deutschland, 86, 8–10.

Baudson, T. G. (Dezember 2011). Mal rauf, mal runter. Wie stabil ist Intelligenz? [Up and down. How stable is intelligence?]MinD-Magazin. Die offizielle Zeitschrift von Mensa in Deutschland, 85, 8–10.

Baudson, T. G. (Oktober 2011). Wer sich schneller langweilt, ist intelligenter? Visuelle Habituation und Dishabituation als frühe Indikatoren der späteren Intelligenz.[Quickly bored, more intelligent? Visual habituation and dishabituation as early indicators of later intelligence]MinD-Magazin. Die offizielle Zeitschrift von Mensa in Deutschland, 84, 8–10.

Baudson, T. G. (August 2011). Schlaue Kulturen, dumme Kulturen? Warum Deutschland sich doch nicht abschaffen muss [Smart cultures, stupid cultures? Why Germany doesn't have to do away with itself].MinD-Magazin. Die offizielle Zeitschrift von Mensa in Deutschland, 83, 8–10.

Baudson, T. G. (Juni 2011). Pygmalion in der Schule. Wie mächtig sind Lehrererwartungen? [Pygmalion at school. How powerful are teachers' expectations?]MinD-Magazin. Die offizielle Zeitschrift von Mensa in Deutschland, 82, 8–10.

Baudson, T. G. (April 2011). Matrizen für alle! Wie sprachfrei sind sprachfreie Tests? [Matrices for everyone! How nonverbal are nonverbal tests?]MinD-Magazin. Die offizielle Zeitschrift von Mensa in Deutschland, 81, 8–10.

Baudson, T. G. (Februar 2011). Die klugen Idioten. Haben Hochbegabte weniger gesunden Menschenverstand? [Smart idiots. Do the gifted have less common sense?]MinD-Magazin. Die offizielle Zeitschrift von Mensa in Deutschland, 80, 8–10.

Baudson, T. G. (Dezember 2010). Raus aus der Frustspirale. Das ewige Talent muss keins bleiben [Get out of the frustration spiral. Talents can be realized].MinD-Magazin. Die offizielle Zeitschrift von Mensa in Deutschland, 79, 8–10.

Baudson, T. G. (Oktober 2010). Unter den Möglichkeiten. Underachievement: Warum begabte Menschen weniger leisten, als sie könnten [Way below their best. Underachievement: Why able persons achieve less than they could].MinD-Magazin. Die offizielle Zeitschrift von Mensa in Deutschland, 78, 8–10.

Baudson, T. G. (August 2010). Der große Fisch im kleinen Teich. Welche Folgen begabungsspezifische Gruppierung haben kann [The big fish in the little pond. Possible effects of ability-specific grouping].MinD-Magazin. Die offizielle Zeitschrift von Mensa in Deutschland, 77, 8–10.

Baudson, T. G. (Juni 2010). Kein Lob der Intelligenz. Der Einsatz zählt [No praise for intelligence. It's the effort that counts].MinD-Magazin. Die offizielle Zeitschrift von Mensa in Deutschland, 76, 8–10.

Baudson, T. G. (April 2010). Unfähig – und unfähig, es einzusehen. Warum sich gerade diejenigen unterschätzen, die es am wenigsten nötig haben (und umgekehrt) [Unskilled—and unaware of it. Why those least in need underestimate themselves—and vice versa].MinD-Magazin. Die offizielle Zeitschrift von Mensa in Deutschland, 75, 8–10.

Baudson, T. G. (Februar 2010). Ungleiche Schwestern? Hochbegabung und Kreativität [Odd sisters? Giftedness and creativity].MinD-Magazin. Die offizielle Zeitschrift von Mensa in Deutschland, 74, 8–10.

Baudson, T. G. (Dezember 2009). Lieber ein unzufriedener Sokrates als ein zufriedenes Tier: Dabrowskis Theorie der Positiven Desintegration [Better a dissatisfied Socrates than a contented animal: Dabrowski's Theory of Positive Disintegration].MinD-Magazin. Die offizielle Zeitschrift von Mensa in Deutschland, 73, 6–8.

Baudson, T. G. (Oktober 2009). Positive Psychologie: Von der Defizitorientierung zur Selbstverwirklichung [Positive psychology: from deficit orientation to self-actualization].MinD-Magazin. Die offizielle Zeitschrift von Mensa in Deutschland, 72, 6–8.

Baudson, T. G. (August 2009). Intelligenztests – eine Bauanleitung [Intelligence tests—a construction manual].MinD-Magazin. Die offizielle Zeitschrift von Mensa in Deutschland, 71, 6–8.

Baudson, T. G. (Juni 2009). AS oder dann doch nur HB? Hochbegabung und Asperger-Autismus [AS, or merely gifted? Giftedness and Asperger autism]. MinD-Magazin. Die offizielle Zeitschrift von Mensa in Deutschland, 70, 6–8.

Baudson, T. G. (April 2009). Hochbegabung und Aufmerksamkeitsstörungen: Fehldiagnosen bei Hochbegabten haben weitreichende Konsequenzen [Giftedness and attention deficits: misdiagnoses of the gifted have far-reaching consequences]. MinD-Magazin. Die offizielle Zeitschrift von Mensa in Deutschland, 69, 7–9.

Baudson, T. G. (Februar 2009). Nominationen Hochbegabter für Förderprogramme. Das schulische Vorschlagswesen und seine Schwierigkeiten. [Nominations for gifted programs: the school suggestion system and its shortcomings] MinD-Magazin. Die offizielle Zeitschrift von Mensa in Deutschland, 68, 6–8.

Baudson, T. G. (Dezember 2008). "Alle Begabungen sind gleich – aber manche sind gleicher als andere". Evolutionäre Aspekte des gesellschaftlichen Bildes intellektueller Hochbegabung [All abilities are created equal—but some are more equal than others. Evolutionary aspects of society's view on giftedness]. MinD-Magazin. Die offizielle Zeitschrift von Mensa in Deutschland, 67, 6–8.

Baudson, T. G. (Oktober 2008). Schön schlau. Teil II: Hochbegabte Frauen zwischen Karriere und Familie [Pretty smart. Part II: Gifted women between career and family]. MinD-Magazin. Das offizielle Organ von Mensa in Deutschland, 66, 42–44.

Baudson, T. G. (August 2008). Männer contra Frauen - Intelligenz contra Intuition? Teil I: Hochbegabte Mädchen in Kindheit und Schulzeit [Men vs. women—intelligence vs. intuition? Part I: Gifted girls in childhood and school]. MinD-Magazin. Das offizielle Organ von Mensa in Deutschland, 65, 30–32.

Baudson, T. G. (Juni 2008). "Genie und Wahnsinn": Sind Hochbegabte so anders? ["Genius and madness:" Are the gifted really so different?]MinD-Magazin. Das offizielle Organ von Mensa in Deutschland, 64, 39–41.

Baudson, T. G. (April 2008). Die wahrscheinlich längste Hochbegabtenstudie der Welt [Probably the world's longest study of the gifted].MinD-Magazin. Das offizielle Organ von Mensa in Deutschland, 63, 38–40.

Klein (=Baudson), T. G. (Dezember 2007). Leta Hollingworth – Pionierin der Höchstbegabtenforschung [Leta Hollingworth—a pioneer in the research of the extremely gifted].MinD-Magazin. Das offizielle Organ von Mensa in Deutschland, 61, 48–50.

Klein (=Baudson), T. G. (Oktober 2007). Intelligenz und Begabungsforschung: Alfred Binet und der Beginn der modernen Intelligenztestung [Intelligence and giftedness research: Alfred Binet and the beginnings of modern intelligence assessment]. MinD-Magazin. Das offizielle Organ von Mensa in Deutschland, 60, 42–44.

nach oben

Journalistic and literary writings

Journalistic writings:

Baudson, T. G. (2011). Wie Studierende lernen wollen [How students want to learn].Uni-Journal 4/2011, 50. Extended version (in German)

Baudson, T. G. (2010). Genug gefaulenzt. Debattenbeitrag zum Thema "Die Prekarisierung der Arbeitswelt" [Stop lazing. Contribution to a debate on the casualization of the wirking world].The European, 19.02.2010.

Poetry:

Baudson, T. G. (2008). bis über die grenzen hinaus [beyond limits]. In: Bibliothek deutschsprachiger Gedichte (Band IX) (S. 772). Gräfelfing/München: Realis.

Baudson, T. G. (2008). unterm bett [under the bed]. In: Gedicht und Gesellschaft 2009: Der Augenblick. (Frankfurter Bibliothek: Jahrbuch für das neue Gedicht.) (S. 710). Frankfurt/Main: Brentano-Gesellschaft.

nach oben