Publications

Journal Articles (peer-reviewed)

2020

Scherrer, V., Preckel, F., Schmidt, I., & Elliot J. A. (2020). Development of achievement goals and their relation to academic interest and achievement in adolescence: A review of the literature and two longitudinal studies. Developmental Psychology, 56, 795-814. https://doi.org/10.1037/dev0000898

2019

Scherrer, V., & Preckel, F. (2019). Development of motivational variables and self-esteem during the school career: A meta-analysis of longitudinal studies. Review of Educational Research, 89, 211-258. https://doi.org/10.3102/0034654318819127

Preckel, F., Fischbach, A., Scherrer, V., Brunner, M., Ugen, S., Lipnevich, A. A., & Roberts, R. D. (2019). Circadian preference as typology: Latent-class analysis of adolescents’ morningness/eveningness, relation with sleep behavior, and with academic outcomes. Learning and Individual Differences. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2019.03.007

Preckel, F., Schmidt, I., Stumpf, E., Motschenbacher, M., Vogl, K., Scherrer, V., & Schneider, W. (2019). High‐ability grouping: Benefits for gifted students’ achievement development without costs in academic self‐concept. Child Development, 90, 1185-1201. https://doi.org/10.1111/cdev.12996

2017

Schmidt, I., Brunner, M., Keller, L., Scherrer, V., Wollschläger, R., Baudson, T. G., & Preckel, F. (2017). Profile formation of academic self-concept in elementary school students in grades 1 to 4. PLoS ONE. 12(5): e0177854. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0177854

2016

Eberspach, L., Fenske, G., Groten, S. C., Neufeldt, L. E., Scherrer, V., & Preckel, F. (2016). Why do larks perform better at school than owls? The mediating effect of conscientiousness. International Online Journal of Educational Sciences, 8, 4-16. doi.org/10.15345/iojes.2016.05.002

Scherrer, V., Roberts, R., & Preckel, F. (2016). Parents’ assessment of circadian preference in elementary school-aged children: Validity and relations to educational outcomes. Chronobiology International, 33, 1188-1207. https://doi.org/10.1080/07420528.2016.1210618

Preckel, F., Rach, H., & Scherrer, V. (2016). Self-concept changes in multiple self-concept domains of gifted students participating in a summer residential school. Gifted and Talented International, 31, 88-101.https://doi.org/10.1080/15332276.2017.1304781

Conference Talks

Scherrer, V. & Preckel, F. (September 2019). Lern- und Leistungsziele von Gymnasiast/innen: Entwicklung und Zusammenhang mit akademischem Interesse und Leistung. Vortrag auf der gemeinsamen Tagung der Fachgruppen Entwicklungspsychologie und pädagogische Psychologie (PAEPSY), Leipzig.

Scherrer, V. & Preckel, F. (Februar 2019). Entwicklung von Leistungszielen in der Mittelstufe und Veränderungen im Schulinteresse und Schulleistung. Vortrag auf der 7. Jahrestagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Köln.

Scherrer, V., & Preckel, P. Motivational Development in School-Aged Children: A Meta-Analysis of Longitudinal Studies. (April 2018).Poster presented at the annual meeting of the American Educational Research Association (AERA), New York City, NY, USA.

Scherrer, V., Preckel, F. (März 2017). Motivationale Entwicklung im Schulalter: Ein quantitatives Review längsschnittlicher Studien seit 1993. Vortrag auf der 5. Fachtagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Heidelberg.

Scherrer, V., Roberts, R. D., & Preckel, F. (April 2016). Parents´ assessment of the chronotype in elementary school children: Validity and relations to school-related variables. Paper presented at the annual meeting of the American Educational Research Association (AERA), Washington, DC, USA.

Scherrer, V. & Preckel, F. (September 2015). Chronotyp im Grundschulalter: Erfassung und Zusammenhang mit Schulleistung. Vortrag bei der 13. Arbeitstagung der Fachgruppe Differentielle Psychologie, Persönlichkeitspsychologie und Psychologische Diagnostik DPPD, Mainz.

Baudson, T. G., Wollschläger, R., Schmidt, I., Scherrer, V., Greiff, S., Wüstenberg, S. & Preckel, F. (Juli 2015). Primary School Students’ Social and Emotional School Experiences Across Grade Levels: Adaptation and Validation of the Social and Emotional School Experiences Survey—Short Form (SESES-S).Vortrag bei der 13th European Conference on Psychological Assessment ECPA Zürich, Schweiz.

Schmidt, I., Scherrer, V., Keller, L. & Preckel, F. (März 2015). Die Ausbildung akademischer Selbstkonzeptprofile bei Grundschulkindern: Eine Überprüfung des genesteten Marsh/Shavelson Modells. Vortrag auf der 3. Fachtagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Bochum.

Schmidt, I., Scherrer, V., Keller, L., & Preckel (2015). Academic Self-Concept in Elementary School: Integrating the Nested Marsh/Shavelson and the I/E Model to Understand Its Development. (SELF 2015)