Contents

Charles Musser
Die Nickelodeon-Ära beginnt Zur Herausbildung der Rahmenbedingungen für den Repräsentationsmodus Hollywoods
pp 13 - 35
German translation of Musser's article on the beginnings of the nickelodeon era and the origins of the Hollywood mode of representation.
English version: The Nickelodeon Era Begins. Establishing the Framework of for Hollywood's Mode of Representation (first published in Framework, autumn 1984), in: Thomas Elsaesser (ed), Early Cinema. Space, Frame, Narrative. BFI Publishing, London 1990, pp. 256-273.

Martin Loiperdinger
Lumières Ankunft des Zugs - Gründungsmythos eines neuen Mediums
pp 37 - 70
Critical analysis of the different myths around the Lumière film "Arrivée d'un train à La Ciotat".

Thierry Lefebvre
Flimmerndes Licht Überlegungen zu einer Geschichte der Filmwahrnehmung im frühen Kino
pp 71 - 80
Study on the phenomenon of 'cinématophtalmie', eye-troubles caused by early film projection.

Jean Châteauvert
Das Kino im Stimmbruch
pp 81 - 93
A theoretical study on the role and status of the lecturer in early film shows.

Hiroshi Komatsu, Frances Loden
Meister des stummen Bildes: Die Position des Benshi im japanischen Kino Mit einer Vorbemerkung von Mariann Lewinsky
pp 99 - 114

back