Akademischer Rat

PD Dr. Christian Rollinger

Universität Trier
Fachbereich III - Alte Geschichte
Raum BZ 25
54286 Trier

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Hinweis

Dr. Rollinger ist während des SoSe 2024 (01.04.-30.09.) beurlaubt, um die Professur für Geschichte des Altertums an der Universität Potsdam zu vertreten. 

In dieser Zeit nimmt er keine Dienstaufgaben an der Universität Trier wahr. Die Prüfung der Sprachkenntnisse für das Fach Geschichte übernimmt zeitweise Herr Peter Johann. Bitte wenden Sie sich zum Erlangen der entsprechenden Nachweise an ihn. 

Ressourcen für Studierende

Leitfaden für Hausarbeiten

Verbindliche Vorlage für Deckblätter von Hausarbeiten

Leitfaden zum Anfertigen schriftlicher Arbeiten im Fach Geschichte

Abkürzungen

Abkürzungsverzeichnis für antike Autoren (nach DNP)

Abkürzungsverzeichnis für wissenschaftliche Zeitschriften (Année Philologique)

Literaturrecherche

Bibliographische Datenbank Gnomon

Bibliographische Datenbank L'Année Philologique

Quellendatenbanken

Epigraphische Datenbank ClaussSlaby

Papyrologische Datenbank Papyri.info

Numismatische Datenbank Coinage of the Roman Republic Online (CRRO)

Numismatische Datenbank Online Coins of the Roman Empire (OCRE)


Aktuelle Publikationen

Cum magna fide? Vertrauen und die antike Wirtschaft (2023)

Bild

Hinter jeder in historischen Quellen greifbaren wirtschaftlichen Handlung beziehungsweise Äußerung über wirtschaftliche Handlungen steht ein konkretes Agieren von Individuen und Personengruppen. In Ermangelung moderner Kommunikationsmittel mussten sich die wirtschaftlichen Akteure der Antike für die Beförderung von Waren und Gütern jeder Art, aber auch für die Beobachtung von Märkten in aller Regel auf Personennetzwerke verlassen, die entweder auf Grundlage persönlicher Nähe, informeller Abmachungen oder formeller Verträge operierten. In solchem wirtschaftlichen Handeln und ähnlichen ökonomischen Kontexten ist daher die Bedeutung des Vertrauens als wirtschaftliche Ressource gar nicht hoch genug einzuschätzen, denn Akteure stehen jeweils in Vertrauensverhältnissen zueinander, versuchen, durch gemeinsames Planen und Agieren Transaktionskosten zu senken. Das Ziel der im Sammelband publizierten Einzelstudien ist es, auf Grundlage methodischer Breite und eines möglichst umfassenden Quellenspektrums, welches literarisch-philosophische, epigraphische, papyrologische und archäologisch-ikonographische Evidenz gleichermaßen einschließt, eine auf die antike Wirtschaft zugespitzte Konzeption der ökonomischen Ressource 'Vertrauen' zu entwickeln und zu zeigen, dass dieses Forschungsfeld dringend weiterer Studien bedarf. Zur Verlagshomepage.

The Tetrarchy as Ideology. Reconfigurations and Representations of an Imperial Power (2023)

Titelbild

The 'Tetrarchy', the modern name assigned to the period of Roman history that started with the emperor Diocletian and ended with Constantine I, has been a much-studied and much-debated field of the Roman Empire. Debate, however, has focused primarily on whether it was a true 'system' of government, or rather a collection of ad-hoc measures undertaken to stabilise the empire after the troubled period of the 3rd century CE. The papers collected here aim to go beyond this question and to present an innovative approach to a fascinating period of Roman history by understanding the Tetrarchy not as a system of government, but primarily as a political language. Their focus thus lies on the language and ideology of the imperial college and court, on the performance of power in imperial ceremonies, the representation of the emperors and their enemies in the provinces of the Roman world, as well as on the afterlife of Tetrarchic power in the Constantinian period. Zur Verlagshomepage

Classical Antiquity and Video Games (2020 | pb 2021)

Cover

From gaming consoles to smartphones, video games are everywhere today, including those set in historical times and particularly in the ancient world. This volume explores the varied depictions of the ancient world in video games and demonstrates the potential challenges of games for scholars as well as the applications of game engines for educational and academic purposes. With successful series such as “Assassin's Creed” or "Civilization” selling millions of copies, video games rival even television and cinema in their role in shaping younger audiences' perceptions of the past. Yet classical scholarship, though embracing other popular media as areas of research, has so far largely ignored video games as a vehicle of classical reception. This collection of essays fills this gap with a dedicated study of receptions, remediations and representations of Classical Antiquity across all electronic gaming platforms and genres. It presents cutting-edge research in classics and classical receptions, game studies and archaeogaming, adopting different perspectives and combining papers from scholars, gamers, game developers and historical consultants. In doing so, it delivers the first state-of-the-art account of both the wide array of 'ancient' video games, as well as the challenges and rewards of this new and exciting field. Zur Verlagshomepage