Publikationen / publications

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Simonsmeier, B., Peiffer, H., Flaig, M., & Schneider, M. (Manuscript in preparation). Peer feedback on academic writing improves students’ academic self-efficacy and self- concept in higher education.

Peiffer, H., Ellwart T., & Preckel, F. (Manuscript under review). Academic Self-Concept and Self-Efficacy in Higher Education: An Empirical Differentiation based on Their Multidimensional and Hierarchical Structure. Journal of Educational Psychology.

Peiffer, H., Ellwart T., Möller, J., & Preckel, F. (Manuscript under review). Academic self- concept and the internal/external frame of reference model in undergraduate psychology courses. Research in Higher Education.

Moldzio, T., Peiffer, H., Dreier, K., Gergovska, T., Rainer, A. & Felfe, J. (in press). Arbeitsbezogene Belastbarkeits- und Gewissenhaftigkeitsskalen (ABGS). Testmanual. Göttingen: Hogrefe.

Peiffer, H., Preckel, F., & Ellwart, T. (2018). Selbstwirksamkeitserwartung von Studierenden: Facettentheoretische Validierung eines Messmodells am Beispiel der Psychologie [Self-efficacy of university students: Validation of a facet model and measurement on the example of psychology]. Diagnostica, 1-12. doi.org/10.1026/0012-1924/a000199

Timm, I. J., Berndt, J.O., Reuter, L., Ellwart, T., Antoni, C.H., & Ulfert. A.-S. (2017). Towards Multiagent-Based Simulation of Knowledge Management in Teams. In M. Leyer, A. Richter, & S. Vodanovich (Eds.): Tagungsband der 9. Konferenz Professionelles Wissensmanagement (Professional Knowledge Management), Karlsruhe.

Ellwart, T. & Antoni, C, H. (2017). Shared and Distributed Team Cognition and Information Overload. Evidence and Approaches for Team Adaptation. In R. Marques & J. Batista (Eds.) Information and Communication Overload in the Digital Age (pp. 223-245). Hershey: IGI Global.

Reuter, L., Berndt, J.O., & Timm, I.J. (2017). Towards Simulation-Based Role Optimization in Organizations. In KI 2017: Advances in Artificial Intelligence - 40th Annual German Conference on AI, Dortmund, Germany, 359–65. doi:10.1007/978-3-319-67190-1_32.

Antoni, C., & Ellwart, T. (2017). Informationsüberlastung bei digitaler Zusammenarbeit –Ursachen, Folgen und Interventionsmöglichkeiten [Information overload in digital collaborations - causes, effects and possible interventions]. Gruppe. Interaktion. Organisation (GIO), 48(4), 305-315. doi:10.1007/s11612-017-0392-4

Happ, C., Dias, J., & Ellwart, T. (2017). Predictors of successful teamwork in care management for people with intellectual disability. Journal of Mental Health Research in Intellectual Disabilities, 10, Supplement 1, 96-97.

Moldzio, T., & Ellwart, T. (2017). Führung in reduzierter Arbeitszeit (FIRA) – Attraktives Leitungsmodell zwischen Akzeptanz und Abneigung [Leadership in reduced working hours. Perspectives between acceptance and aversion]. Perspektiven, 3-4, 38-40.

Semling, C., & Ellwart, T. (2016). Entwicklung eines Modells zur Teamresilienz in kritischen Ausnahmesituationen [Modeling of team resilience under exceptional circumstances]. Gruppe. Interaktion. Organisation: Zeitschrift für Angewandte Organisationspsychologie (GIO), 47,119–129. doi:10.1007/s11612-016-0322-x

Ellwart, T., Peiffer, H., Matheis, G. & Happ, C. (2016). Möglichkeiten und Grenzen eines Online Team Awareness Tools (OnTEAM) in Adaptationsprozessen [Opportunities and limitations of an online team awareness tool (OnTEAM) in adaptation processes]. Zeitschrift für Wirtschaftspsychologie, 4, 5-15.

Ellwart, T., Hofer, A. & Moldzio, T. (2016). Führung in reduzierter Arbeitszeit: Gesellschaftspolitisch erwünscht oder praktisch begrenzt [Leadership with reduced working hours. Politically desired but practically limited]? Gleichstellung in der Praxis, 12(3), 15-19.

Moldzio, T., Ellwart, T., Hofer, A., Burkhart, E.M., Endres, E.C., Henn, S. Kaup, C.G., Merz, S. & Rynek, M. (2016). Führen in reduzierter Arbeitszeit – Chancen und Risiken für die Personalarbeit der Zukunft Wirtschaftspsychologie aktuell [Leadership with reduced working hours. Opportunities and risks for future work models]. Zeitschrift für Personalmanagement, 1, 13-16.

Konradt, U., Nerdinger, F., & Ellwart, T. (2016). A Model for Usability in E-Commerce Services: Theoretical Concept and Empirical Evidence. In I. Lee (Ed.), Encyclopedia of e-commerce development, implementation, and management (pp. 2332-2343). Hershey: IGI Global.

Ellwart, T., Russell, Y., & Blanke, K. (2015). Führung als Doppelspitze: Co-Leitung erfolgreich managen. In R. v. Dick & J. Felfe (Eds.) Handbuch Mitarbeiterführung, Wirtschaftspsychologisches Praxiswissen für Fach- und Führungskräfte (pp. 251-262). Wiesbaden: Springer.

Rutz, M., Rack, O., Angerer, E., & Ellwart, T. (2015). Förderung generationsübergreifenden Wissenstransfers in Unternehmen. In M. Zölch & A. Mücke (Eds.), Fit für den demografischen Wandel: Ergebnisse, Instrumente, Ansätze guter Praxis (pp. 404-426). Bern: Haupt.

Ellwart, T., Rutz, M., & Rack, O. (2015). KNOWLEDGE-Screen© eine Diagnosemethode für erfolgsrelevantes Wissen. In M. Zölch & A. Mücke (Ed.), Fit für den demografischen Wandel: Ergebnisse, Instrumente, Ansätze guter Praxis (pp. 427-433). Bern: Haupt.

Happ, C., Rack, O., Gurtner, A., & Ellwart, T. (2015). Die Kraft mentaler Modelle: Informationsüberflutung in Teams besiegen [The power of team mental models: Overcoming information overload]. PERSONALquarterly, 04, 44-51.

Ellwart, T., Happ, C., Gurtner, A. & Rack, O. (2015). Managing Information Overload in Virtual Teams. Effects of a structured Online Team Adaptation on Cognition and Performance. European Journal of Work and Organizational Psychology, 24(5), 812-826. doi:10.1080/1359432X.2014.1000873

Ellwart, T. & Peiffer, H. (2015). Ein „Ja“ zum neuen Büro. Ansätze zur Einstellungsänderung im Change-Prozess [“Yes” to flexible office structures: Approaches for change processes]. PERSONALquarterly, 02, 28-33.