Teamwork, Adaptation, & Resilience in Socio-Digital Systems
work design and evaluation, intentional forgetting in organizations, team cognitions in socio-digital systems, management of information overload, team adaptation, threat to role-based self-esteem, teams in critical situations, team reflection and process optimization
Teamarbeit, Anpassung & Resilienz in Sozio-Digitalen Systemen
Arbeitsgestaltung und Evaluation, intentionales Vergessen in Organisationen, Teamkognitionen in sozio-digitalen Systemen, Umgang mit Informationsüberlastung, Anpassungsprozesse, Bedrohung des rollenbezogenen Selbstwertes, Teams in kritischen Ausnahmesituationen, Teamreflexion und Prozessoptimierung

Leibniz-WissenschaftsCampus "Resiliencies" (RECOMENT)

Die Universitäten Trier und Mainz sowie Leibniz-Zentrum für Archäologie und Leibniz-Institut für Resilienzforschung starten gemeinsamen Leibniz-WissenschaftsCampus zum Thema Resilienz. Die Abteilung Wirtschaftspsychologie bringt sich mit ihrer Expertise zur Teamresilienz ein.
Competencies, Leadership, & Motivation for a Diverse Workplaces
Personnel and team development, age diversity, leadership in reduced working hours, co-leadership, employee motives, diagnostics and training of professional competencies and skill perceptions (self-efficacy, self-concepts), digital competences
Kompetenzen, Führung und Motivation in einer diversen Arbeitswelt
Personal- und Teamentwicklung, Altersdiversität, Führung in reduzierter Arbeitszeit, Co-Leitung, Mitarbeitermotive, Diagnostik und Training individueller berufsbezogener Kompetenzen, berufliche Selbstwirksamkeitserwartung, berufliches Selbstkonzept, digitale Kompetenzen

Projektimpressionen
Projects & Publications (English & German)
Teamwork, Adaptation, & Resilience in Socio-Digital Systems
RECOMENT. Resiliencies: Comparing and Integrating Methodologies, Methods, Narratives, and Theories
The Leibniz ScienceCampus RECOMENT promotes collaboration between Leibniz institutions and universities as regional partners. To advance the research area of resilience, researchers from the University of Trier have teamed up with the Leibniz Centre for Archaeology (LEIZA), Johannes Gutenberg University Mainz (JGU), and the Leibniz Institute for Resilience Research (LIR). From the disciplines of sociology, ethnology, archaeology, geography, politics, medicine, and psychology, the participants compare and develop their methods, theories, and findings in the field of resilience research.
RECOMENT. Der Leibniz-WissenschaftsCampus RECOMENT fördert die Zusammenarbeit zwischen Leibniz-Einrichtungen und Hochschulen als regionale Partner. Um den Forschungsbereich der Resilienz weiterzuentwickeln, haben sich Forscher der Universität Trier mit dem Leibniz-Zentrum für Archäologie (LEIZA), der Johannes Gutenberg-Universität Mainz (JGU) und dem Leibniz-Institut für Resilienzforschung (LIR) zusammengetan. Aus den Disziplinen Soziologie, Ethnologie, Archäologie, Geografie, Politik, Medizin und Psychologie vergleichen und entwickeln die Beteiligten ihre Methoden, Theorien und Erkenntnisse im Forschungsfeld Resilienz.
Team: Leibniz-Zentrum für Archäologie (LEIZ, Leading Leibniz Institute), Universität Trier & Johannes Gutenberg-Universität Mainz (Institutional cooperation partners Participating Universities), Leibniz-Institut für Resilienzforschung (LIR, Participating Leibniz Institute)
Designated Speakers: Prof. Dr. Alexandra W. Busch (LEIZA, Johannes-Gutenberg-Universität Mainz) & Prof. Dr. Martin Endreß (Universität Trier)
Duration: 2024-2028
DFG-Priority Program 1921. Intentional Forgetting in Organizations
The goal of the priority program, which consists of eight interdisciplinary tandem projects, was to explore the mechanisms of human forgetting for use in technical and organizational contexts.
DFG-Schwerpunktprogramm 1921. Intentional Forgetting in Organisationen. Ziel des Schwerpunktprogrammes aus acht interdisziplinären Tandemprojekten war es, Mechanismen des menschlichen Vergessens für technische und organisationale Kontexte nutzbar zu machen.
Team: Prof. Dr. Annette Kluge (Coordinator & Speaker), Prof. Dr. Norbert Gronau, Prof. Dr. Gabriele Kern-Isberner, Prof. Dr. Thomas Ellwart & Prof. Dr. Albert Albers
Funding: Deutsche Forschungsgemeinschaft DFG (2014 - 2024)
Selected & related publications
Kluge, A., Antoni, C.H. & Ellwart, T. (2020). Digitalization as the Problem of and the Solution to Vast Amounts of Data in Future Work – Challenges for Individuals, Teams, and Organizations. Zeitschrift für Arbeits- und Organisationspsychologie [German Journal of Work and Organizational Psychology], 64, 1, 1-5. https://doi.org/10.1026/0932-4089/a000317
Ellwart, T., Ulfert, A.-S., Antoni, C., Becker, J., Frings, C., Göbel, K., Hertel, G., Kluge, A., Meeßen, S.M., Niessen, C., Nohe, C., Riehle, D.M., Runge, Y., Schmid, U., Schüffler, A., Siebers, M. Sonnentag, S., Tempel, T., Thielsch, M.T., Wehrt, W. (2019). Forgetting in future work systems: System characteristics and user-related psychological consequences on emotion, cognition, and behaviors. AES Transactions on Enterprise Systems, 4 (1) (Special Issue: Intentional Forgetting in Organizations and Work Settings). https://doi.org/10.30844/ais-tes.v4i1.16
Ellwart, T. & Kluge, A. (2019). Psychological Perspectives on Intentional Forgetting. An Overview of Concepts and Literature. Künstliche Intelligenz [German Journal on Artificial Intelligence], 33(1), 79-84.https://doi.org/10.1007/s13218-018-00571-0
DFG-Project AdaptPRO. Adaptive Design of Processes and Roles in Organizations
AdaptPRO examined the distribution of roles and processes in socio-digital teams. We explored the optimal distribution of knowledge and tasks between human actors and digital systems to ensure effective, efficient, and disruption-resistant operations.
DFG-Projekt AdaptPRO. Adaptive Prozess- und Rollengestaltung in Organisationen im Rahmen des SPP 1921. AdaptPRO untersuchte die Verteilung von Rollen und Prozessen in sozio-digitalen Teams. Betrachtet wurden die optimale Wissens- und Aufgabenverteilung zwischen menschlichen Akteuren und digitalen Systemen, um eine effektive, effiziente und störungsresistente Arbeitsweise zu gewährleisten.
Team Psychology: Prof. Dr. Thomas Ellwart, Prof. Dr. Conny H. Antoni, Dr. Rebecca Müller, Benedikt Graf, Philipp Stirnberg
Team Business Informatics: Prof. Dr. Ingo Timm, Dr. Jan Ole Berndt, Lukas Reuter
Funding: Deutsche Forschungsgemeinschaft DFG (2016 - 2024)
Selected & related publications
Graf, B., Antoni, C. H., Müller, R., Schischke, D., & Ellwart, T. (2023). Effects of automated communication on team members’ activity and social presence awareness, commitment, and motivation in human-autonomy teams. Computers in Human Behavior, 149, Article 107925. https://doi.org/10.1016/j.chb.2023.107925
Müller, R., Graf, B., Ellwart, T., & Antoni, C. H. (2023). How software agents can help to coordinate emergency response teams: Adaptive team performance comparing manual and automated team communication. Journal of Business and Psychology, 38, 1121-1137. https://doi.org/10.1007/s10869-022-09858-4
Ulfert, A.-S., Antoni, C. H., & Ellwart, T. (2022). The role of agent autonomy in using decision support systems at work. Computers in Human Behavior, 126, Article 106987. https://doi.org/10.1016/j.chb.2021.106987
Reuter, L., Berndt, J.O., Ulfert, A.-S., Antoni, C.H., Ellwart, T. & Timm, I.J. (2019). Intentional Forgetting in Distributed Artificial Intelligence. Künstliche Intelligenz [German Journal on Artificial Intelligence], 33(1), 69-77. https://doi.org/10.1007/s13218-018-0566-4 Timm, I.J., Berndt, J.O., Reuter, L., Ellwart, T., Antoni, C.H. & Ulfert, A.-S. (2017). Towards Multiagent-Based Simulation of Knowledge Management in Teams. In M. In Y. Sure-Vetter, S. Zander & A. Harth (Eds.) Workshop Proceedings Professional Knowledge Management, Vol. 1821, 25-40. http://ceur-ws.org/Vol-1821/
Ellwart, T., & Antoni, C. H. (2017). Shared and distributed team cognition and information overload: Evidence and approaches for team adaptation. In R. Marques & J. Batista (Eds.), Information and communication overload in the digital age (pp. 223-245). IGI Global. https://doi.org/10.4018/978-1-5225-2061-0.ch010
BugWright2 „Autonomous Robotic Inspection and Maintenance on Ship Hulls and Storage Tanks“
The goal of the subproject is the employee-oriented design process of an autonomous robot system for cargo ship maintenance, the formative and summative evaluation of the human-robot interface (virtual reality, augmented reality), and the derivation of actions for successful implementation.
BugWright2. Ziel des Teilprojektes war der mitarbeiterorientierte Gestaltungsprozess eines autonomen Robotersystems für die Wartung von Frachtschiffen, die formative und summative Evaluation der Mensch-Roboter-Schnittstelle (Virtual Reality, Augmented Reality) und die Ableitung von Maßnahmen zur erfolgreichen Implementierung.
Coordinator: Prof. Cédric Pradalier (National Center for Scientific Research, Georgia Institute of Technology Lorraine)
Team Psychology: Prof. Dr. Thomas Ellwart, Nathalie Schauffel, Julia Birke
Team Human-Computer-Interaction: Prof. Dr. Benjamin Weyers & Jan Gründling
Funding: European Commission – Horizon 2020 / ICT-09-2019-2020 (2020-2024)
Selected & related publications
Ellwart, T., & Schauffel, N. (2023). Human-autonomy teaming in ship inspection. Psychological perspectives on the collaboration between humans and self-governing systems. In T. M. Johansson, D. Dalaklis, J. Echebarria Fernández, A. Pastra, & M. Lennan (Eds.), Smart ports and Robotic systems. Navigating the waves of techno-regulation and governance (pp. 343-362). Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1007/978-3-031-25296-9_18
Ellwart, T., Schauffel, N. (shared first author), Antoni, C. H., Timm, I. J. (2022). I vs. robot: Sociodigital self-comparisons in hybrid teams from a theoretical, empirical, and practical perspective. Gruppe, Interaktion, Organisation. Zeitschrift für Angewandte Organisationspsychologie (GIO). 53, 273-284. https://doi.org/10.1007/s11612-022-00638-5
Pastra, A., Schauffel, N., Ellwart, T., & Johansson, T. (2022). Building a trust ecosystem for remote inspection technologies in ship hull inspections. Law, Innovation and Technology. 14(2), 474-497. https://doi.org/10.1080/17579961.2022.2113666
Evaluation Online Police Station Rhineland-Palatinate
https://www.polizei.rlp.de/de/onlinewache
The project examined the factors influencing the decision to use or not use the online guard, assessed its usability, and investigated its impact on the processing of digital reports by the permanent emergency police service, local police, and the public prosecutor's office.
Evaluation der Onlinewache Rheinland-Pfalz. Das Projekt untersuchte Entscheidungsfaktoren für/gegen die Nutzung der Onlinewache, bewertet die Gebrauchstauglichkeit / Usability und untersucht die Auswirkungen digitaler Prozesse auf die Anzeigenbearbeitung beim Lagedauerdienst, der Polizei und Staatsanwaltschaft.
Partner: Landeskriminalamt Rheinland-Pfalz, Prof. Rüdiger Jacob (Soziologie, Trier)
Duration: 2020-2023
Selected & related publications
Schauffel, N. & Ellwart, T (2021). Forced Virtuality during Covid-19: A multigroup perspective on technology acceptance of public digital services. Zeitschrift für Arbeits- und Organisationspsychologie, 65 (4), 244-257. https://doi.org/10.1026/0932-4089/a000366
Konradt, U., Nerdinger, F. & Ellwart, T. (2016). A Model for Usability in E-Commerce Services: Theoretical Concept and Empirical Evidence. In I. Lee (Ed.), Encyclopedia of e-commerce development, implementation, and management (pp. 2332-2343). Hershey: IGI Global.
FlexiTeams. Artificial intelligence methods to support the flexible reorganization of work teams in response to requirements in pandemic and other crises.
The goal was to develop AI methods as digital tools to support the flexible reorganization of work teams in managing crises. These AI-based applications are designed to generate decision proposals, transparently explain them, and evaluate alternatives and decision options both proactively and retrospectively.
FlexiTeams. Methoden der Künstlichen Intelligenz zur Unterstützung der flexiblen Reorganisation von Arbeitsteams als Reaktion auf Anforderungen in pandemischen und sonstigen Krisen. Ziel war die Entwicklung von KI-Methoden als digitale Instrumente zur Unterstützung der flexiblen Reorganisation von Arbeitsteams bei der Bewältigung von Krisensituationen. Die KI-basierte Anwendungen sollen dazu dienen, Entscheidungsvorschläge zu generieren und transparent zu erklären, sowie Alternativen und Entscheidungsvarianten prospektiv und retrospektiv zu bewerten.
Team: Prof. Dr. Benjamin Weyers (Speaker, Human-Computer-Interaction), Prof. Dr. Ralph Bergmann (Wirtschaftsinformatik, DFKI Trier), Prof. Dr. Ingo Timm (Wirtschaftsinformatik, DFKI Trier), Prof. Dr. Thomas Ellwart (Wirtschaftspsychologie)
Funding: Landesprogramm zur Stärkung der Digitalisierung an den Hochschulen in Rheinland-Pfalz (2021-2024)
Selected & related publications
Bohrmann, D., Gobbert, M., Hölzchen, E., Mathew, D., Bergmann, R., Ellwart, T., Timm, I., & Weyers, B. (2023). FlexiTeams – An interactive visual representation of AI-based knowledge to reorganize operational teams in crises. Artificial Intelligence, Social Computing and Wearable Technologies, 113, 195-204. http://doi.org/10.54941/ahfe1004192
Schilling , T., Müller, R., Ellwart, T., & Antoni, C. H. (2023). Context-dependent preferences for a decision support system’s level of automation. Computers in Human Behavior Reports, Article 100350. https://doi.org/10.1016/j.chbr.2023.100350
Mathew, D., Bergmann, R., Weyers, B., Ellwart, T., Bohrmann, D., & Hölzchen, E. (2022). FlexiTeam: Flexible team and work organization using process-oriented case-based reasoning. In P. Reuss & J. Schönborn (Eds.), Workshop Proceedings of the 30th International Conference on Case-Based Reasoning co-located with the 30th International Conference on Case-Based Reasoning (ICCBR 2022), Nancy (France), September 12-15th, 2022 (pp. 201-210).
MIO. Management of Information Overload in Virtual Teams
A structured, moderated, feedback-driven adaptation process was developed to identify and manage information overload in virtual collaboration.
MIO.Durch einen strukturierten, moderierten feedbackgesteuerten Anpassungsprozess sollten Informationsüberlastungen bei virtueller Kooperation erkannt und bewältigt werden.
Partner: Prof. Oliver Rack (FHNW Olten), Prof. Andrea Gurtner (FH Bern)
Funding: Schweizerischer Nationalfonds SNF (2013-2015)
Selected & related publications
Ellwart, T., Peiffer, H., Matheis, G. & Happ, C. (2016). Möglichkeiten und Grenzen eines Online Team Awareness Tools (OnTEAM) in Adaptationsprozessen [Opportunities and limitations of an online team awareness tool (OnTEAM) in adaptation processes]. Zeitschrift für Wirtschaftspsychologie, 4, 5-15. https://doi.org/10.1007/978-3-662-55689-4
Ellwart, T., Happ, C., Gurtner, A. & Rack, O. (2015). Managing Information Overload in Virtual Teams. Effects of a structured Online Team Adaptation on Cognition and Performance. European Journal of Work and Organizational Psychology, 24(5), 812-826. https://doi.org/10.1080/1359432X.2014.1000873
Threats to Professional Roles: Aggression and Violence against Emergency Responders.
This project series focuses on the mechanisms and team resources involved in responding to threats to occupational from situational and social triggers. It specifically examines these threats in the contexts of emergency services, police, train escorts, government agencies, and schools.
Bedrohungen professioneller Rollen: Aggression und Gewalt gegen Einsatzkräfte. Die Projektserie untersucht Mechanismen und Teamressourcen, die bei der Reaktion auf Bedrohungen durch situative und soziale Auslöser das Erleben und Verhalten der Betroffenen erklären können. Anwendungsfelder sind Rettungsdienst, Polizei, Zugbegleitung, Behörden und Schule.
Selected & related publications.
Rynek, M., Ellwart, T., Peiffer, H., Endres, E., & Moldzio, T. (2022). Threats to professional roles in part-time leadership. Effects of dysfunctional support on leader identification, rumination, and job satisfaction. Zeitschrift für Arbeits- und Organisationspsychologie, 66(1), 1-13, https://doi.org/10.1026/0932-4089/a000362
Rynek, M., & Ellwart, T. (2022). An experimental study of triggers and needs of threats in critical adversity situations in a student sample. Frontiers in Psychology, 13, Article 897542. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.897542
Ellwart, T. & Rynek, M. (2020). Mechanismen der Rollenbedrohung im Berufsalltag: Ansätze zur Messung und Veränderung. R. Trimpop, A. Fischbach, I. Seliger, A. Lynnyk, N. Kleineidam & A. Große-Jäger (Hrsg.). 21. Workshop Psychologie der Arbeitssicherheit und Gesundheit - Gewalt in der Arbeit verhüten und die Zukunft gesundheitsförderlich gestalten! (pp. 573-576). Kröning: Asanger.
Rynek, M. & Ellwart, T. (2020). Rollenbedrohung im Berufsalltag – Eine Systematisierung von Triggern, Targets und Konsequenzen. R. Trimpop, A. Fischbach, I. Seliger, A. Lynnyk, N. Kleineidam & A. Große-Jäger (Hrsg.). 21. Workshop Psychologie der Arbeitssicherheit und Gesundheit - Gewalt in der Arbeit verhüten und die Zukunft gesundheitsförderlich gestalten! (pp. 581-584). Kröning: Asanger.
Semling, C. & Ellwart, T. (2018). Teamresilienz als Beitrag zu schwierigen Entscheidungen in Ausnahmesituationen [Team Resilience as Important Factor for Making Decisions in Critical Adversity Situations. In M. Eigenstetter, S. Darlington & F. Klingels (Hrsg.), Verantwortlich Denken und Handeln in komplexen Umwelten (pp. 44-55). Frankfurt a.M.: Verlag für Polizeiwissenschaft.
Semling, C. & Ellwart, T. (2016). Entwicklung eines Modells zur Teamresilienz in kritischen Ausnahmesituationen [Modeling of team resilience under exceptional circumstances]. Gruppe. Interaktion. Organisation: Zeitschrift für Angewandte Organisationspsychologie (GIO), 47,119–129. https://doi.org/10.1007/s11612-016-0322-x
DEIG. Evaluation of electroshock pistols in police use.
"DEIG" stands for Distance Electro Impulse Device, an electroshock weapon that temporarily paralyzes an attacker's muscles for 5 seconds, rendering them incapacitated for a short period. In a pilot project by the state of Rhineland-Palatinate with the Trier police department, ten patrol teams were equipped with the DEIG for the first time in Germany for a year. This pilot was also accompanied by an interdisciplinary team of sociologists and psychologists from the University of Trier, who evaluated the conditions of use, effectiveness, and consequences of the DEIG.
DEIG. Evaluation von Elektroschockpistolen im Polizeieinsatz. „DEIG“ steht für Distanzelektroimpulsgerät, eine Elektroschockpistole die nach Einsatz die Muskulatur von Angreifern für 5 Sekunden lähmt und diese so kurzfristig außer Gefecht setzt. Im Pilotprojekt des Landes Rheinland-Pfalz mit der Polizeiinspektion Trier wurden erstmals in Deutschland zehn Streifenteams ein Jahr mit dem DEIG ausgerüstet. Der Pilot wurde durch ein interdisziplinäres Team aus Soziologen und Psychologen an der Universität Trier begleitet, um die Einsatzbedingungen, Nützlichkeit und die Folgen des DEIG zu bewerten.
Partner: Polizeiinspektion Trier, Prof. Rüdiger Jacob & Prof. Johannes Kopp (Soziologie, Trier)
Duration: 2017-2018
Selected & related publications.
Rynek, M., & Ellwart, T. (2020). Modellbasierte Situations- und Prozessanalysen in Einsatzteams. Ansatzpunkte zur Messung, Reflexion und Veränderung [Model-based situation and process analyses in response teams. Approaches to measurement, reflexion and change]. In A. Fischbach, P.W. Lichtenthaler, & S. Fink (Eds.), Psychische Gesundheit und Suizidprophylaxe in der Polizei (pp. 73-102). Verlag für Polizeiwissenschaft.
Competencies, Leadership, & Motivation for a Diverse Workplace
FIRA. Leadership with Reduced Working Hours and Co-Leadership
The ongoing FIRA project series investigates fields of application, design concepts, risks, and leadership opportunities related to reduced working hours.
FIRA. Führung bei reduzierter Arbeitszeit (FIRA) und Co-Leitungsmodelle (Doppelspitze). In der Projektserie werden Anwendungsfelder, Gestaltungskonzepte, Risiken und Chancen von Führung in reduzierter Arbeitszeit untersucht und in der Praxis umgesetzt.
Selected & related publications
Ellwart, T., Russell, Y., & Blanke, K. (2023). Führung in reduzierter Arbeitszeit (FIRA) – Co-Leitung, Teilzeitmodelle und Delegation von Führungsaufgaben [Leadership in reduced working-time – Co-leadership, part-time models and delegation of leadership tasks]. In J. Felfe & R. van Dick (Eds.), Handbuch Mitarbeiterführung. Wirtschaftspsychologisches Praxiswissen für Fach- und Führungskräfte (pp. 1-17). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-642-55213-7_44-2
Rynek, M., Ellwart, T., Peiffer, H., Endres, E., & Moldzio, T. (2022). Threats to professional roles in part-time leadership. Effects of dysfunctional support on leader identification, rumination, and job satisfaction. Zeitschrift für Arbeits- und Organisationspsychologie, 66(1), 1-13, https://doi.org/10.1026/0932-4089/a000362
Moldzio, T., & Ellwart, T. (2017). Führung in reduzierter Arbeitszeit (FIRA) – Attraktives Leitungsmodell zwischen Akzeptanz und Abneigung [Leadership with reduced working hours. Perspectives between acceptance and aversion]. Perspektiven, 3-4, 38-40. https://moldzio.com/wp-content/uploads/2017/07/Perspektiven_Artikel-FIRA_MoldzioEllwartEndversion29052017.pdf
Moldzio, T., Ellwart, T., Hofer, A., et al. (2016). Führen in reduzierter Arbeitszeit – Chancen und Risiken für die Personalarbeit der Zukunft Wirtschaftspsychologie aktuell [Leadership with reduced working hours. Opportunities and risks for future work models]. Zeitschrift für Personalmanagement, 1, 13-16.
Ellwart, T., Russell, Y. & Blanke, K. (2015). Führung als Doppelspitze: Co-Leitung erfolgreich managen [Dual Leadership. Successfull Management of Co-Leadership]. In R. v. Dick & J. Felfe (Eds.), Handbuch Mitarbeiterführung, Wirtschaftspsychologisches Praxiswissen für Fach- und Führungskräfte (pp. 251-262). Wiesbaden: Springer.
MotivSORT©. Assessment and Reflection of Individual Needs
MotivSORT© is an intuitive tool designed for managers to structure and conduct employee interviews. It enables small craft enterprises to identify key factors influencing employee satisfaction and areas for improvement through staff discussions. Extensions for other brands and content are also possible, offering broader applicability and customization.
MotivSORT©. Erfassung und Reflexion individueller Bedürfniserfüllung im Handwerk. MotivSORT© ist ein einfaches Instrument für Führungskräfte, um Mitarbeitergespräche zu strukturieren und durchzuführen. Es gibt insbesondere kleineren Handwerksbetrieben die Möglichkeit, in Gesprächen mit dem Personal herauszufinden, welche Faktoren für die Mitarbeiterzufriedenheit entscheidend sind und woran gearbeitet werden muss. MotivSORT © ist auch in anderen Bereichen anwendbar und kann inhaltlich erweitert werden.
Team: Prof. Dr. Thomas Ellwart & Christian Jaster
Partner: Arbeitsgemeinschaft der Handwerkskammern in Rheinland-Pfalz, Ministerium für Wirtschaft, Verkehr, Landwirtschaft und Weinbau (MWVLW) Rheinland-Pfalz (2020-2021)
Tool and Information: www.motivsort.de
Selected & related publications
Jaster, C., & Ellwart, T. (2022). Dem Fachkräftemangel das Handwerk legen. Entwicklung und Evaluation eines Instruments zur bedürfnisorientierten Arbeitsanalyse und Strukturierung von Mitarbeitendengesprächen im Handwerk [Putting a stop to skilled laborer shortages. The development and evaluation of a screening tool for need-oriented work analysis and structured employee interviews in the craft sector]. Zeitschrift für Arbeits- und Organisationspsychologie, 66(2), 100-110. https://doi.org/10.1026/0932-4089/a000380
Knowledge transfer, leadership, and collaboration in age-diverse teams Wissenstransfer, Führung und Zusammenarbeit in altersgemischten Teams.
Funding: Schweizerischer Nationalfonds SNF, Stiftung Suzanne und Hans Biäsch
Duration: 2009-2013
Selected & related publications
Junker , N. M., van Dick, R., Häusser, J. A., Ellwart, T., & Zyphur, M. J. (2022). The I and we of team identification: A multilevel study of exhaustion and (in)congruence among individuals and teams in team identification. Group & Organization Management, 47(1), 41-71. https://doi.org/10.1177/10596011211004789
Ellwart, T., Beinicke, A., & Bipp, T. (2022). Altersdiversität in Teams – (K)ein Erfolgsfaktor? [Age diversity in teams – A factor of success?]. In A. Beinicke & T. Bipp (Eds.), Strategische Personalentwicklung. Psychologische, pädagogische und betriebswirtschaftliche Kernthemen (2nd ed., pp. 21-43). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-662-55689-4_2
Wegge, J., Schmidt, K.-H., Piecha, A., Ellwart, T., Jungmann, F., & Liebermann, S. C. (2012). Führung im demografischen Wandel [Leadership in the context of demographic change]. Report Psychologie, 37(9), 344-354.
Ellwart, T., Bündgens, S. & Rack, O. (2013). Managing Knowledge Exchange and Identification in Age Diverse Teams. Journal of Managerial Psychology, 28(7/8), 950-972. https://doi.org/10.1108/JMP-06-2013-0181
Wegge, J., Schmidt, K.-H., Piecha, A., Ellwart, T., Jungmann, F. & Liebermann, S.C. (2012). Führung im demografischen Wandel [Leadership in the context of demographic change]. Report Psychologie, 37(9), 344-354.
(Digital) Competencies at the Workplace
This series of projects focuses on measuring and enhancing (digital) competencies in the workplace.
(Digitale) Kompetenzen im Arbeitskontext. Schwerpunkt der Studienreihe ist die Messung und Veränderung (digitaler) Kompetenzen am Arbeitsplatz.
Team: Nathalie Schauffel, Dr. Henrike Peiffer & Prof. Dr. Thomas Ellwart
Selected & related publications
Schmidt, I., Schauffel, N., & Ellwart, T. (2022). Uncovering latent profiles of ICT self-concept among adults in Germany and their relation with gender. Behaviour & Information Technology. https://doi.org/10.1080/0144929X.2022.2151937
Schauffel, N., Schmidt, I., Peiffer, H., & Ellwart, T. (2021). Self-concept related to information and communication technology: Scale development and validation. Computers in Human Behavior Reports, 4, Article 1100149. https://doi.org/10.1016/j.chbr.2021.100149
Peiffer, H., Schmidt, I., Ellwart, T., & Ulfert, A.-S. (2020). Digital Competences in the Workplace: Theory, Terminology, and Training. In: E. Wuttke, J. Seified, & H. Niegemann (eds.), Vocational Education and Training in the Age of Digitization – Challenges and Opportunities. (pp. 157-181). Opladen: Barbara Budrich.
Konradt, U., Ellwart, T., & Gevers, J. (2021). Wasting effort or wasting time? A longitudinal study of pacing styles as a predictor of academic performance. Learning and Individual Differences, 88, Article 102003. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2021.102003
CoCheck: Communication and Development of Professional Competencies
The project aimed to measure and develop the self-perception of professional competencies as an essential factor in motivation to learn, success in studies, dropping out of studies, and successful career choices.
CoCheck. Kommunikation und Förderung beruflicher Kompetenzen. Ziel des Projektes war die Erfassung und Förderung des Selbstbildes eigener beruflicher Kompetenzen als wichtiger Faktor für Lernmotivation, Studienerfolg, Studienabbruch und erfolgreiche Berufsfindung.
Team: Dr. Henrike Peiffer, Prof. Dr. Thomas Ellwart, Prof. Franzis Preckel (Hochbegabtenforschung, Trier)
Funding: Nikolaus Koch Stiftung
Selected & related publications
Peiffer, H., Preckel, F., & Ellwart, T. (2018). Selbstwirksamkeitserwartung von Studierenden: Facettentheoretische Validierung eines Messmodells am Beispiel der Psychologie [Self-efficacy of university students: Validation of a facet model and measurement on the example of psychology]. Diagnostica, 64(3),133-144. https://doi.org/10.1026/0012-1924/a000199
Peiffer, H., Ellwart, T. & Preckel, F. (2020). Ability Self-Concept and Self-Efficacy in Higher Education: An Empirical Differentiation Based on Their Factorial Structure. PlosOne 15(7). https://doi.org/10.1371/journal.pone.0234604
Ellwart, T., Hertel, G., Lang, J. Ohly, S., Trimpop, R. (2016). Perspektiven für die AOW-Psychologie in Bachelor- und Masterstudiengängen. Bericht der Arbeitsgruppe „Perspektiven AOW in BA und MA Studiengängen“ im Auftrag der Fachgruppe Arbeits-, Organisation- und Wirtschaftspsychologie (AOW) der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs).