Aktuelles

Stellenausschreibung

Im Fachbereich I – Psychologie der Universität Trier Professur für Hochbegabtenforschung und -förderung sind ab dem 01.01.2018 (oder max. 6 Monate später) 2 Stellen als wissenschaftliche(r) Mitarbeiter(in) nach Entgeltgruppe TV-L 13 (100% PostDok und 50% Doktorand/in) zu besetzen.

Weitere Informationen finden Sie hier

GUT-Publikationspreis 2017

Vsevolod Scherrer wurde für das folgende paper mit dem Preis des Graduiertenzentrum Universität Trier (Fachbereich 1, Platz 2) ausgezeichnet.

Scherrer, V., Roberts, R., & Preckel, F. (2016). Parents’ assessment of circadian preference in elementary school-aged children: Validity and relations to educational outcomes. Chronobiology International. doi: 10.1080/07420528.2016.1210618

Path Breaker Award

Das folgende paper hat den 2017 Path Breaker Award der Special Interest Group "Research in Giftedness and Talent" (SIG ROGAT) der American Educational Association (AERA) erhalten.

Herrmann, J. R., Schmidt, I., Kessels, U., & Preckel, F. (2016). Big fish in big ponds: Contrast and assimilation effects on math and verbal self-concepts of students in within-school gifted tracks. British Journal of Educational Psychology, 86, 222-240. doi: 10.1111/bjep.12100

Forschungspraktika

Sie studieren mit gutem bis sehr gutem Erfolg Psychologie und interessieren sich für ein Forschungspraktikum in der Abteilung Hochbegabtenforschung und -förderung? Wir freuen uns über Bewerbungen engagierter Persönlichkeiten, denen die Wissenschaft genau so viel Spaß macht wie uns! Bewerben Sie sich mit einem kurzen Motivationsschreiben, einem Lebenslauf und einer Übersicht über Ihre bisherigen Noten (Unterlagen bitte in einer .pdf-Datei zusammenfassen) bei Prof. Dr. Preckel.

Neuerscheinungen: Zeitschriftenartikel (hier finden Sie eine Auswahl von 3 aktuellen Artikeln aus der Abteilung)

Boehme, K. L., Goetz, T., & Preckel, F. (2017). Is it good to value math? Investigating mothers’ impact on their children’s test anxiety based on control-value theory. Contemporary Educational Psychology, 51, 11-21. doi: 10.1016/j.cedpsych.2017.05.002

Schmidt, I.,Brunner, M., Keller, L., Scherrer, V., Wollschläger, R., Baudson, T. G., & Preckel, F. (2017). Profile formation of academic self-concept in elementary school students in grades 1 to 4. PLoS ONE 12(5): e0177854. doi.org/10.1371/journal.pone.0177854

Preckel, F., Rach, H. & Scherrer, V. (2017). Self-concept changes in multiple self-concept domains of gifted students participating in a summer residential school. Gifted and Talented International. doi: 10.1080/15332276.2017.1304781

Neuerscheinungen: Bücher

Lipnevich, A. A., Preckel, F., Roberts, R. D. (Eds.) (2016). Psychosocial skills and school systems in the 21st century. Theory, research, and practice. The Springer Series on Human Exceptionality. New York: Springer. doi 10.1007/978-3-319-28606-8_15

This book provides a comprehensive overview and in-depth analysis of research on psychosocial skills, examining both theory and areas of application. It discusses students’ psychosocial skills both as components of academic success and desired educational outcomes in grades K through 12. The book describes an organizing framework for psychosocial skills and examines a range of specific constructs that includes achievement, motivation, self-efficacy, creativity, emotional intelligence, resilience, and the need for cognition. In addition, it reviews specific school-based interventions and examines issues that concern the malleability of psychosocial skills. It addresses issues relating to the integration of psychosocial skills into school curriculum as well as large-scale assessment policies.

Neuerscheinungen: Testverfahren

Baudson, T. G., Wollschläger, R. & Preckel, F. (2016). THINK 1–4. Test zur Erfassung der Intelligenz im Kindesalter. Göttingen: Hogrefe.

Preckel, F. & Strobel, A. (2017). NFC-KIDS. Need for Cognition – Kinderskala. Göttingen: Hogrefe.