Marina Schramm

M. Schramm, M.A. (Karlsruhe), 1. Staatsexamen (Karlsruhe), 2. Staatsexamen (Pforzheim)

Marina holds an M.A. in European Bilingual Education as well as her 1. und 2. Staatsexamen für Grund- und Hauptschullehramt, Europa-Lehramt (= teacher for Content and Language Integrated Learning). She is currently working towards a doctoral thesis in the field of Rechtschreibdidaktik für Lernende mit Deutsch als Zweitsprache.
Marina is a so-called “abgeordnete Lehrerin”, so she is an experienced languages teacher (English as a Foreign Language, German as a First language, German as a Second Language, English as the target language in CLIL-classrooms, German as the target language in CLIL-classrooms) currently also teaching as an Englisch- und Deutschlehrerin at a Realschule plus. She has worked in various multi-lingual and -cultural settings in several countries and educational systems, from crèche to secondary schools and a tertiary institution.

Her teaching and research interests mostly centre around implicit learning through genuine interactions in the classroom. She is currently conducting an Action Research project entitled „Lyrische und narrative Texte als Anlässe für authentische ,ordinary practices of a culture' im Klassenzimmer: Spracherwerb im könnensorientierten literarischen Englisch-Unterricht in der Orientierungsstufe“. 
Her main interest in teacher education lies in the topic of acquisition and transmission of professional tacit knowledge of teachers (professionelles Lehrer-Handlungswissen) versus explicit academic knowledge.

Publications:

Schramm, M. (2020). 3-in-1 in Zweitsprachunterricht. Nominalkomposita-Neuschöpfungen schleifen Chunks ein, vertiefen Sprachverarbeitungswege und ermöglichen lyrisches Schaffen. Fördermagazin Grundschule, 42(2), 30–38.

[in Vorb.] Hochstadt, C. & Schramm, M. (2022). Zur Didaktik des Futurs. In Temporalität – empirische Zugänge zum Erwerb von Zeitlichkeit (Didaktik der deutschen Sprache und Literatur). Münster: Waxmann.

 [in Vorb.] Hochstadt, C. & Schramm, M. (2022). „Die wird wohl krank sein“ – Das Futur zwischen Tempus und Modus (RAAbits Deutsch). Stuttgart: Raabe.