Dr. Uli Jung

Dr Uli Jung studied English, German and film studies at the University of Trier and Clark University in Worcester, Massachusetts, USA. Upon completion of his MA-thesis he was appointed lecturer for German and film studies at Clark University. His PhD work on the adaptations of Dracula-novels for film was completed at the University of Trier where he was teaching English literature and film. After five years in the media studies department doing research on early documentary film, he rejoined the Department of English Studies in summer 2004. He has (co-)organised numerous international conferences on film history; his publications are also mainly in the field of film studies. He is general editor of the scholarly book series "Filmgeschichte international – Schriftenreihe der Cinémathèque Municipale de Luxembourg" which is published by WVT in Trier.

 

Selected References:

Buchserie

Filmgeschichte international: Schriftenreihe der Cinémathèque de la Ville de Luxembourg. Trier: WVT, 1993 ff. (gen. ed.)

 

Bücher

Geschichte des dokumentarischen Films in Deutschland, Bd. I: Kaiserreich 1895-1918. Stuttgart: Reclam, 2005  (Co-Hg. mit Martin Loiperdinger und Co-Autor)

René Deltgen: Eine Schauspielerkarriere. Luxembourg: CNA, 2002 (mit Paul Lesch, Jean-Paul Raths, Michael Wenk).

Schrift und Bild im Film. Bielefeld: Aisthesis, 2002, (Co-Hg. mit Hans-Edwin Friedrich)

Beyond Caligari - The Films of Robert Wiene. New York/Oxford: Berghahn, 1999 (mit Walter Schatzberg)

Three Spotlights on Hitchcock. (= ciné-conférences 3) (Luxembourg: CML, 1999) (mit Jörg Helbig, Paul Lesch) 

"Dracula: Filmanalytische Studien zur Funktionalisierung eines Motivs der spät-viktorianischen Populärliteratur". Phil. Diss., Univ. Trier 1997 (Trier: WVT, 1997)

Robert Wiene - Der Caligari-Regisseur. Berlin: Henschel, 1995 (mit Walter Schatzberg)

Der deutsche Film: Aspekte seiner Geschichte von den Anfängen bis zur Gegenwart (Hg.) (Trier: WVT, 1993)

Filmkultur zur Zeit der Weimarer Republik. München: K.G. Saur, 1992 (Co-Hg. mit Walter Schatzberg)

 

Aufsätze

“‘A Truly Fatherlandish Epic’? Karl Grune’s Waterloo (1928)”, in: Roel Vande Winkel, Leen Engelen (Hg.), European Perspectives on Film and History (im Erscheinen)

“Der ‘Affenprozeß’ in “Heavenly Hillsboro”: Stanley Kramers Gerichtsfilm Inherit the Wind (USA 1960)”, in: Rhetorik: Ein internationales Jahrbuch 26 (2007) (im Erscheinen)

„Local Films of the Marzen Family from Trier, Luxembourg and Metz“, in Film History 17, 1 (2005), 19-28;  special issue on Local Films (mit Brigitte Braun)  

„Im Steinbruch der Bilder: Fernseh-Dokumentationen über den Ersten Weltkrieg“, in Filmblatt 26 (Winter 2004)

„Tolstoi expressionistisch: Conrad Wienes Die Macht der Finsternis (1924) in Tokio gefunden“, in: Filmblatt 22 (Sommer 2003)

 „Local Films: A Blind Spot in the Historiography of Early German Cinema“, in: Historical Journal of Film, Radio, and Television 22, no. 3 (August 2002)

„Women Enjoying Being Women: Some Observations on the Occasion of a Retrospektive of the Extant Films of Franz Hofer in Saarbrücken“. KINtop 8 (mit Stephanie Roll)

 „Bang! You´re Rich and Famous! Alfred Hitchcocks Arbeiten fürs Fernsehen“, in: Three Spotlights on Hitchcock. (= ciné-conférences 3) (Luxembourg: CML, 1999) (mit Jörg Helbig, Paul Lesch)

"'Otto Normalverbraucher': The Average German in Postwar Film, 1946-1949", in Hans Braun, Wolfgang Klooß (Hg.), 1945 in Canada and Germany: Viewing the Past through the Present. Kiel: l&f-Verlag, 1996 

"Ein Drehbuch gegen die Caligari-Legenden". Helga Belach, Hans-Michael Bock, (Hg.). Das Cabinet des Dr. Caligari: Drehbuch von Carl Mayer und Hans Janowitz zu Robert Wienes Film von 1919/1920. München: edition text + kritik, 1995 (mit Walter Schatzberg)

"Robert Wiene's Film Career before Caligari/La carriera cinematografica di Robert Wiene prima di Caligari", Cherchi Usai/Codelli (Hg.) Before Caligari: German Cinema, 1895-1920. Pordenone: Edizioni Bibliotheca dell'Imagine, 1990 (mit Walter Schatzberg)