Screen1900 Publications

The Art of Projection and Early Cinema Today

Ludwig Vogl-Bienek with Thomas Burch: eLaterna – Historical Art of Projection (beta version), Trier 2018 (digital research platform: https://elaterna.uni-trier.de)

Martin Loiperdinger, Yvonne Zimmermann (eds): Importing Asta Nielsen Database (IANDb), 6th edition, Marburg 2018 (digital research database: https://importing-asta-nielsen.online.uni-marburg.de)

Martin Loiperdinger (ed): Early Cinema Today: The Art of Programming and Live Performance. KINtop Studies in Early Cinema, vol. 1. Contributions by Madeleine Bernstorff, Claude Bertemes, Nicole Dahlen, Tom Gunning, Andrea Haller, Frank Kessler, Eric de Kuyper, Mariann Lewinsky, Martin Loiperdinger, Dick Tomasovic, Vanessa Toulmin. John Libbey Publishing: New Barnet (GB) 2011, 152 pp., illustrated.

Martin Loiperdinger (ed): Celluloid Goes Digital. Historical-Critical Editions of Films on DVD and the Internet. Proceedings of the First International Trier Conference on Film and New Media, October 2002. Filmgeschichte International. Schriftenreihe der Cinémathèque Municipale de Luxembourg, Band 12. Contributions by Jan-Christopher Horak, David Shepard, Thomas Tode, Hillel Tryster, Barry M. Schneider, Robert Fischer, Rüdiger Steinmetz et al. Wissenschaftlicher Verlag Trier: Trier 2003, 152 pp., illustrated, with CD-ROM.

Karin Bienek, Ludwig Vogl-Bienek: Projektionskunst. Vortragskunst und ihre Medialität vor und nach 1900. In: DVD booklet: Die Austreibung des armenischen Volkes in die Wüste. Ein Lichtbildervortrag von Armin T. Wegner. Eine Produktion des Filmmuseums Potsdam und des Militärhistorischen Museums der Bundeswehr, Dresden. Absolut Medien: Berlin 2018.

Brigitte Braun, Martin Loiperdinger: „Crazy Cinématographe“ auf dem Jahrmarkt. Projektbericht einer Wiederbelebung des frühen Kinos. In: Filmblatt, vol. 13, no. 37, Summer 2008, pp. 31-35.

Brigitte Braun: Local and regional visual memory: Early local film in modern applications. In: François de la Bretèque et al. (eds): Les cinémas périphériques dans la période des premiers temps / Peripheral Early Cinema. Presses Universitaires Perpignan Press, Institut Jean Vigo Perpignan, Museu del Cinema Girona: Perpignan 2010, pp. 337-345.

Andrea Haller: Alte Medien - Neue Medien. Das Deutsche Filmmuseum und seine Dauerausstellung. In: Geburt der Massenkultur. Beiträge der Tagung des WGL-Forschungsprojekts „Wege in die Moderne. Weltausstellungen, Medien und Musik im 19. Jahrhundert“ im Germanischen Nationalmuseum, 8. – 10. November 2012. Edited by Roland Prügel (Wissenschaftliche Beibände zum Anzeiger des Germanischen Nationalmuseums, 35). Germanisches Nationalmuseum: Nuremberg 2014.

Uli Jung: From a Historical Trauma to the Palpability of History: The First World War and its Commemoration in TV-documentaries. In: Wolfgang Klooß (ed). Worl(l)ds of Trauma: Canadian and German Perspectives. Waxmann: Münster, New York 2017, pp. 129-144.

Uli Jung: Nicht-fiktionale Filmaufnahmen aus dem Kaiserreich in Kompilationsfilmen und Fernsehsendungen. In: Uli Jung, Martin Loiperdinger (eds): Geschichte des dokumentarischen Films in Deutschland. Band 1: Kaiserreich 1895-1918. Philipp Reclam jun.: Stuttgart 2005, pp. 487-496. Geschichte des dokumentarischen Films in Deutschland. Band 1: Kaiserreich (1895-1918) (mediarep.org)

Frank Kessler, Sabine Lenk, Martin Loiperdinger: KINtop – 25 Jahre Erforschung des frühen Kinos. In: montage AV. Zeitschrift für Theorie und Geschichte audiovisueller Kommunikation, vol. 25, no. 2 (2016), pp. 137-144.

Martin Loiperdinger: Early film stars in trade journals and newspapers: data-based research on global distribution and local exhibition. In: Daniel Biltereyst, Richard Maltby, Philippe Meers (eds): The Routledge Companion to New Cinema History. Routledge: London, New York 2019, pp. 138-146.

Martin Loiperdinger: Importing Asta Nielsen Database. Quellen zu globalem Vertrieb und lokalen Aufführungen des Filmstars Asta Nielsen in Branchenblättern und Tageszeitungen. In: Alexander Geimer, Carsten Heinze, Rainer Winter (eds): Die Herausforderungen des Films. Soziologische Antworten. Springer VS: Wiesbaden 2018, pp. 297-311.

Martin Loiperdinger: Missing Believed Lost: The Film Narrator, Then and Now. In: Kaveh Askari, Scott Curtis, Frank Gray, Louis Pelletier, Tami Williams, Joshua Yumibe (eds): Performing New Media, 1890-1915. John Libbey Publishing: New Barnet (GB) 2014, pp. 87-94.

Martin Loiperdinger, Ludwig Vogl-Bienek: Telling the Story of Poverty in Pictures. Historical images between multimedia presentation and social documentary. In: german research. Magazine of the Deutsche Forschungsgemeinschaft, 3/2013, pp. 22-27.
German version: Martin Loiperdinger, Ludwig Vogl-Bienek: Im Zeichen der Armut. In: forschung. Das Magazin der Deutschen Forschungsgemeinschaft, 2/2013, pp. 10-14.

Martin Loiperdinger: Sammler, Historiographie und gesellschaftlicher Bedarf. In: Bodo von Dewitz, Werner Nekes (eds), Ich sehe was, was du nicht siehst! Sehmaschinen und Bilderwelten. Die Sammlung Werner Nekes, Museum Ludwig, Agfa Photo-Historama: Köln / Steidl Verlag: Göttingen 2002, pp. 406-411.

Martin Loiperdinger, Ludwig Vogl-Bienek: Verschwimmende Bilder - Lichtspiele zwischen Chromatropen und lebenden Photographien / Fuzzy Images between Chromatropes and Animated Photography. In: Katalog der 43. Internationalen Kurzfilmtage Oberhausen / Catalogue of the 43rd International Short Film Festival Oberhausen. Oberhausen 1997, pp. 134-137.

Martin Loiperdinger, Ludwig Vogl-Bienek: Die Lichtspiele zur Jahrhundertwende: Eine faszinierende Medienvielfalt. In: Eßlinger Zeitung, 29 March 1997.

Ludwig Vogl-Bienek, Thomas Burch, Martin Loiperdinger: Online Access to Works in the Historical Art of Projection. Digital Approaches to Live Performance at the University of Trier. In: Nic Leonhardt (ed): The Routledge Companion to Digital Humanities in Theater and Performance (forthcoming 2023).

Ludwig Vogl-Bienek: eLaterna – Digitale Editionen von Werken der historischen Projektionskunst. In: Editio 32.1 (2018), De Gruyter: Berlin, Boston 2018, pp. 104-118.

Ludwig Vogl-Bienek: Box 8579 – Wegweiser in eine terra incognita der Mediengeschichte. In: Frank Kessler, Sabine Lenk, Martin Loiperdinger (eds): KINtop. Jahrbuch zur Erforschung des frühen Films. KINtop 14/15: Quellen und Perspektiven / Sources and Perspectives. Stroemfeld: Frankfurt am Main, Basel 2006, pp. 21-23.

The Poor in Lantern & Cinematograph Shows and Lectures

Caroline Braun: Von Bettlern, Waisenkindern und Dienstmädchen. Armutsdarstellungen im frühen Film und ihr Anteil an der Etablierung des Kinos in Deutschland. Filmgeschichte International. Schriftenreihe der Cinémathèque Municipale de Luxembourg, Band 25. Wissenschaftlicher Verlag Trier: Trier 2018. 266 pp., illustrated.

Karen Eifler: The Great Gun of the Lantern. Lichtbildereinsatz sozialer Organisationen in Großbritannien (1875-1914). Schüren: Marburg 2017, 377 pp., illustrated.

Ludwig Vogl-Bienek: Lichtspiele im Schatten der Armut. Historische Projektionskunst und Soziale Frage. Stroemfeld: Frankfurt am Main, Basel 2016. 318 pp., illustrated.

Ludwig Vogl-Bienek, Richard Crangle (eds): Screen Culture and the Social Question 1880-1914. KINtop Studies in Early Cinema, vol. 3. Contributions by Stephen Bottomore, Ian Christie, Richard Crangle, Marina Dahlquist, Ine van Dooren, Karen Eifler, Frank Gray, Caroline Henkes, Michelle Lamunière, Martin Loiperdinger, Joss Marsh and David Francis, Annemarie McAllister, Judith Thissen, Ludwig Vogl-Bienek, Bonnie Yochelson. John Libbey Publishing: New Barnet (GB) 2014. 276 pp., illustrated.

Arbeitskreis Repräsentation: Peter Bell, Katharina Brandes, Clelia Caruso, Karen Eifler et al. (eds): Die ‚andere‘ Familie. Repräsentationskritische Analysen von der frühen Neuzeit bis zur Gegenwart. Sonderforschungsbereich 600: Fremdheit und Armut. Peter Lang: Frankfurt am Main 2011, 497 pp., illustrated.

Martin Loiperdinger, Ludwig Vogl-Bienek (eds): Lichtbilder und Soziale Frage / Screening the Poor 1888-1914. DVD with Booklet, Edition Filmmuseum 64. film & kunst, Munich 2011.

Brigitte Braun, Inga Brandes, Tamara Stazic-Wendt: Konstruktionen von Armut und Herrschaft. Sozialdokumentarische Fotografie zwischen 1860 und 1940. In: Herbert Uerlings, Nina Trauth, Lukas Clemens (eds): Armut. Perspektiven in Kunst und Gesellschaft. SFB 600 Fremdheit und Armut. Wandel von Inklusions- und Exklusionsformen von der Antike bis zur Gegenwart / Primus Verlag: Darmstadt 2011, pp. 240-248. 

Karen Eifler: Feeding and Entertaining the Poor: Salvation Army Lantern Exhibitions Combined with Food Distribution in Britain and Germany. In: Richard Crangle; Ludwig Vogl-Bienek (eds): Screen Culture and the Social Question, 1880-1914. KINtop Studies in Early Cinema, vol. 3. John Libbey Publishing: New Barnet (GB) 2014, pp. 113-123.

Karen Eifler: Familienprojektionen. Arme in Lichtbilderaufführungen britischer Wohltätigkeitsorganisationen um 1900. In: Arbeitskreis Repräsentation: Peter Bell, Katharina Brandes, Clelia Caruso, Karen Eifler et al. (eds): Die ›andere‹ Familie. Repräsentationskritische Analysen von der frühen Neuzeit bis zur Gegenwart. Sonderforschungsbereich 600: Fremdheit und Armut. Peter Lang: Frankfurt am Main 2011, pp. 277-215.

Karen Eifler: Between Attraction and Instruction: Lantern Shows in British Poor Relief. In: Early Popular Visual Culture, vol. 8, no. 4 (2010), pp. 363-384.

Caroline Henkes: Frauen in der Großstadt. Thematisierung der Sozialen Frage im Langspielfilm um 1910. In: Thomas Nachreiner, Peter Podrez (eds): FestStellungen. Dokumentation des 25. Film- und Fernsehwissenschaftlichen Kolloquiums. Schüren: Marburg 2014, pp. 255-264.

Caroline Henkes: Early Christmas Films in the Tradition of the Magic Lantern. In: Richard Crangle; Ludwig Vogl-Bienek (eds): Screen culture and the social question, 1880-1914. KINtop Studies in Early Cinema, vol. 3. John Libbey Publishing: New Barnet (GB) 2014, pp. 97-112.

Caroline Henkes: Asta Nielsen and her destitute female characters. In: Martin Loiperdinger, Uli Jung (eds): Importing Asta Nielsen. The International Film Star in the Making 1910-1914. KINtop Studies in Early Cinema, vol. 2. John Libbey Publilshing: New Barnet (GB) 2013, pp. 329-342.
Polish version: Caroline Henkes: Ubogie bohaterki Asty Nielsen. In: Andrzej Dębski, Martin Loiperdinger (eds): KINtop. Antologia wczesnego kina, vol. 1. Oficyna Wydawnicza ATUT: Wrocław 2016, pp. 311-332.

Lydia Jakobs: Poverty as Spectacle? Victorian Magic Lantern Shows and the Urban Poor. In: Phillip Drummond (ed):The London Film and Media Reader 3: Sixty Essays from FILM AND MEDIA 2013, The Third Annual London Film and Media Conference.The London Symposium. London 2015, pp. 432-442.

Lydia Jakobs: Christmas Day in the Workhouse: From Ballad to Film via the Magic Lantern. In: The New Magic Lantern Journal, vol. 11, no. 10 (September 2014), pp. 7-9.

Lydia Jakobs: Conference Report Screen Culture and the Social Question: Poverty on Screen 1880-1914. In: GHIL Bulletin, vol. 34, no. 1 (2012), pp. 191-196.

Martin Loiperdinger: Mütter, verzaget nicht! Ein Auftragsfilm mit Henny Porten zum Hilfstag für Mutter und Kind 1911. In: Jeanpaul Goergen, Jürgen Kasten (eds): Henny Porten – Gretchen und Germania. Filmblatt-Schriften. Beiträge zur Filmgeschichte, Band 8, CineGraph Babelsberg: Berlin 2012, pp. 19-46.

Martin Loiperdinger, Holger Ziegler: Mütter, verzaget nicht! (1911) [Mothers, Despair Not!]: Henny Porten’s Promotion for Mothers’ Welfare. In: Marta Braun, Charlie Keil, Rob King, Paul Moore, Louis Pelletier (eds): Beyond the Screen: Institutions, Networks and Publics of Early Cinema. John Libbey Publishing: New Barnet (GB) 2012, pp. 51-60.

Martin Loiperdinger: Armut statt Glamour. Asta Nielsen und Henny Porten werben für den Mutterschutz. In: Herbert Uerlings, Nina Trauth, Lukas Clemens (eds): Armut. Perspektiven in Kunst und Gesellschaft. SFB 600 „Fremdheit und Armut. Wandel von Inklusions- und Exklusionsformen von der Antike bis zur Gegenwart“ / Primus Verlag: Darmstadt 2011, pp. 224-230.

Martin Loiperdinger, Ludwig Vogl-Bienek: Lichtspiele und Soziale Frage. In: Marie-Paule Jungblut, Claude Wey (eds): Armes Luxemburg? Pauvre Luxembourg? Musée d'Histoire de la Ville de Luxembourg: Luxembourg / Belleville Verlag Farin: Munich 2011, pp. 220-227.

Ludwig Vogl-Bienek: Hautnah am Elend. Live-Inszenierungen sozialdokumentarischer Fotografie in der Projektionskunst um 1900. In: Günter Burkart, Nikolaus Meyer (eds): "Die Welt anhalten". Von Bildern, Fotografie und Wissenschaft. Beltz Juventa: Weinheim, Basel 2016, pp. 354-377.

Ludwig Vogl-Bienek: Slum Life and Living Conditions of the Poor in Fictional and Documentary Lantern Slide Sets: a Lantern Lecture. In: Ludwig Vogl-Bienek, Richard Crangle (eds): Screen Culture and the Social Question 1880-1914. KINtop Studies in Early Cinema, vol. 3. John Libbey Publishing: New Barnet (GB) 2014, pp. 34-63.

Ludwig Vogl-Bienek: Turning the Social Problem into Performance. In: Marta Braun et al. (eds): Beyond the Screen: Institutions, Networks and Publics of Early Cinema. John Libbey Publishing: New Barnet (GB) 2012, pp. 315-324.

Ludwig Vogl-Bienek: Helden mit Handicap. Die Soziale Frage in der viktorianischen Projektionskunst. In: Herbert Uerlings, Nina Trauth, Lukas Clemens (eds): Armut. Perspektiven in Kunst und Gesellschaft. SFB 600 „Fremdheit und Armut. Wandel von Inklusions- und Exklusionsformen von der Antike bis zur Gegenwart“ / Primus Verlag: Darmstadt 2011, pp. 231-239.

Ludwig Vogl-Bienek: Projektionskunst und soziale Frage. Der Einsatz visueller Medien in der Armenfürsorge um 1900. In: Jörg Requate, Jörg (ed): Das 19. Jahrhundert als Mediengesellschaft. Oldenbourg Verlag: Munich 2009, pp. 162-177.

Ludwig Vogl-Bienek: The Use of the Optical Lantern in Charity and Social Care. In: Andreas Gestrich, Steven A. King, Lutz Raphael (eds): Being Poor in Modern Europe. Historical Perspectives 1800-1940, Peter Lang: Oxford, Bern, Frankfurt am Main 2006, pp. 467-484.

Reprint: Ludwig Vogl-Bienek: The Use of the Optical Lantern in Charity and Social Care. In: Andreas Gestrich, Lutz Raphael (eds): Strangers and Poor People. Changing patterns of inclusion and exclusion in Europe and the Mediterranean world from classical antiquity to the present day. Peter Lang: Oxford, Bern, Frankfurt am Main 2009, pp. 552-569.

Screen Culture and the Art of Projection

Ludwig Vogl-Bienek: Lichtspiele im Schatten der Armut. Historische Projektionskunst und Soziale Frage. Stroemfeld: Frankfurt am Main, Basel 2016. 318 pp., illustrated.

Ludwig Vogl-Bienek, Richard Crangle (eds): Screen Culture and the Social Question 1880-1914. KINtop Studies in Early Cinema, vol. 3. Contributions by Stephen Bottomore, Ian Christie, Richard Crangle, Marina Dahlquist, Ine van Dooren, Karen Eifler, Frank Gray, Caroline Henkes, Michelle Lamunière, Martin Loiperdinger, Joss Marsh and David Francis, Annemarie McAllister, Judith Thissen, Ludwig Vogl-Bienek, Bonnie Yochelson. John Libbey Publishing: New Barnet (GB) 2014. 276 pp., illustrated.

Daniela Müller-Kolb: Lichtbildreklame. Frühe Werbung mit der Laterna Magica. Magister thesis, University of Trier, 2013, 112 pp.

Frank Kessler, Sabine Lenk, Martin Loiperdinger (eds): KINtop. Jahrbuch zur Erforschung des frühen Films. KINtop 8: Film und Projektionskunst. Contributions byIne van Dooren, Jens Ruchatz, Deac Rossell, Ludwig Vogl-Bienek, Wolfgang Fuhrmann, William Paul, Alison MacMahan, Uli Jung, and Stephanie Roll, John Heartfield et al. Stroemfeld: Frankfurt am Main, Basel 1999, 207 pp., illustrated.

Brigitte Braun, Ludwig Vogl-Bienek: Erquickliche Feldzüge für Jung und Alt. Lichtbilder und frühe Filme über den Deutsch-Französischen Krieg 1870/1871. In: Wolfgang Hardtwig, Alexander Schug (eds): History Sells! Angewandte Geschichte als Wissenschaft und Markt. Franz Steiner: Stuttgart 2009, pp. 229-241.

Lydia Jakobs: Rekonstruktion(en) eines historischen Massenmediums: Ansätze zur Erforschung der Laterna magica. In: Thomas Nachreiner, Peter Podrez (eds): Fest|Stellungen. Dokumentation des 25. Film- und Fernsehwissenschaftlichen Kolloquiums Marburg. Schüren: Marburg 2014, pp. 323-331.

Martin Loiperdinger: The Social Impact of Screen Culture 1880-1914. In: Ludwig Vogl-Bienek, Richard Crangle (eds): Screen Culture and the Social Question 1880-1914. KINtop Studies in Early Cinema, vol. 3. John Libbey Publishing: New Barnet (GB) 2014, pp. 9-19.

Martin Loiperdinger, Ludwig Vogl-Bienek: Lichtspiele und Soziale Frage. In: Marie-Paule Jungblut, Claude Wey (Hg.): Armes Luxemburg? Pauvre Luxembourg? Musée d'Histoire de la Ville de Luxembourg: Luxembourg / Belleville Verlag Farin: Munich 2011, pp. 220-227.

Martin Loiperdinger: Screen History – Medienkulturen der Projektion um 1900. In: AugenBlick. Marburger Hefte zur Medienwissenschaft, no. 52: Positionen und Perspektiven der Filmwissenschaft. Marburg 2011, S. 55-65.

Martin Loiperdinger, Ludwig Vogl-Bienek: Die Lichtspiele zur Jahrhundertwende: Eine faszinierende Medienvielfalt. In: Eßlinger Zeitung, 29.03.1997.

Daniela Müller-Kolb: Advertising with Light. Commerce and the Magic Lantern. In: The Magic Lantern, no. 2, March 2015, pp. 6-8.

Ludwig Vogl-Bienek: Screening Sensations and Live Performance: the Creative Blending of the Traditional and New Projected Media at the Start of the Twentieth Century. In: Kaveh Askari et al. (eds): Performing New Media, 1890-1915. John Libbey Publishing: New Barnet (GB) 2014, pp. 217-226.

Ludwig Vogl-Bienek: Eine Szene der Phantasmagorie. Idealtyp einer Projektionsaufführung. In: Frank Kessler, Sabine Lenk, Martin Loiperdinger (eds): KINtop. Jahrbuch zur Erforschung des frühen Films. KINtop 14/15: Quellen und Perspektiven / Sources and Perspectives. Stroemfeld: Frankfurt am Main, Basel 2006, pp. 13-20.

Ludwig Vogl-Bienek: Turning the Social Problem into Performance. In: Marta Braun et al. (eds): Beyond the Screen: Institutions, Networks and Publics of Early Cinema. John Libbey Publishing: New Barnet (GB) 2012, pp. 315-324.

Ludwig Vogl-Bienek, Martin Loiperdinger: Magie der Illusion. Die Projektion von Lichtbildern. In: Kultur & Technik, Nr. 2 (2007), pp. 30-35.

Ludwig Vogl-Bienek: Opera on the Lantern Stage: Wagner’s Ring and Der fliegende Holländer as performed by the Illuminago-Theater. In: Richard Crangle, Mervyn Heard, Ine van Dooren (eds): Realms of Light. Uses and Perceptions of the Magic Lantern from the 17th to the 21st Century. The Magic Lantern Society: London 2005, pp. 239-245.

Ludwig Vogl-Bienek: Projektionskunst — Paradigma der visuellen Massenmedien des 19. Jahrhunderts. In: Joachim-Felix Leonhard et al. (eds): Medienwissenschaft. Ein Handbuch zur Entwicklung der Medien und Kommunikationsformen. 2. Teilband. De Gruyter: Berlin, New York 2001, pp. 1043-1058.

Ludwig Vogl-Bienek: Skladanowsky und die Nebelbilder. In: Frank Kessler, Sabine Lenk, Martin Loiperdinger (eds): KINtop. Jahrbuch zur Erforschung des frühen Films. KINtop 8: Film und Projektionskunst. Stroemfeld: Frankfurt am Main, Basel 1999, pp. 83-100.

Ludwig Vogl-Bienek, Martin Loiperdinger: Verschwimmende Bilder. Lichtspiele zwischen Chromatropen und lebenden Photographien. In: 43. Internationale Kurzfilmtage Oberhausen. Oberhausen 1997, pp. 134-137.

Ludwig Vogl-Bienek, Karin Bienek: Laterna magica. Die Wunderschau. In: Schulfunk und Schulfernsehen, vol. 3 (1996), pp. 91-93.

Ludwig Vogl-Bienek: Eine Auswanderung nach Amerika ohne Beschwerlichkeiten und Unkosten? Optische Medien und das Bild von der Neuen Welt im 19. Jahrhundert. In: Historisches Museum (ed): Frankfurt am Main – USA. Influence and Change / Wechselbeziehungen. Saalbau: Frankfurt 1994, pp. 355-360.

Ludwig Vogl-Bienek: Das lebende Bild war vorerst nur ein neuer Effekt. In: Berliner Zeitung, 21.11.1994.

Ludwig Vogl-Bienek: Die historische Projektionskunst - Eine offene geschichtliche Perspektive auf den Film als Aufführungsereignis. In: Frank Kessler, Sabine Lenk, Martin Loiperdinger (eds): KINtop. Jahrbuch zur Erforschung des frühen Films. KINtop 3: Oskar Messter. Erfinder und Geschäftsmann. Stroemfeld: Frankfurt am Main, Basel 1994, pp. 11-32.

Polish version: Ludwig Vogl-Bienek: Historyczna sztuka projekcji.Otwar­ta perspektywa dziejowa na film jako przedstawienie. In: Andrzej Dębski, Martin Loiperdinger (eds): KINtopAntologia wczesnego kina, vol. 1. Oficyna Wydawnicza ATUT: Wrocław 2016, pp. 27-54.

Early Cinema

Caroline Braun: Von Bettlern, Waisenkindern und Dienstmädchen. Armutsdarstellungen im frühen Film und ihr Anteil an der Etablierung des Kinos in Deutschland. Filmgeschichte International. Schriftenreihe der Cinémathèque Municipale de Luxembourg, edited by Uli Jung, Vol. 25. Wissenschaftlicher Verlag Trier: Trier 2018. 266 pp., illustrated.

Andrea Haller: “Eine Episode aus unserem Dasein”. Frühes Kino in Deutschland – Programmgestaltung und weibliches Publikum. Filmgeschichte International, edited by Uli Jung, Vol. 24. Wissenschaftlicher Verlag Trier: Trier 2017, 476 pp., illustrated.

Andrzej Dębski, Martin Loiperdinger (eds): KINtop.Antologia wczesnego kino. 2 vols,, 452 and 452 pp. Contributions by Richard Abel, Claude Bertemes, Łukasz Biskupski, Ivo Blom, Jean Châteauvert, Ian Christie, Andrzej Dębski, Helmut Diederichs, Thomas Elsaesser, Joseph Garncarz, André Gaudreault, Tom Gunning, Andrea Haller, Malgorzata Hendrykowska, Caroline Henkes, Jan-Christopher Horak, Frank Kessler, Eric de Kuyper, Mariann Lewinsky, Martin Loiperdinger, Charles Musser, Michal Pabiś-Orzeszyna, Harald Pulch, Alison McMahan, Martina Roepke, Deac Rossell, Ludwig Vogl-Bienek. Oficyna Wydawnicza ATUT, Wrocław 2016.

Ludwig Vogl-Bienek, Richard Crangle (eds): Screen Culture and the Social Question 1880-1914. KINtop Studies in Early Cinema, vol. 3. Contributions by Stephen Bottomore, Ian Christie, Richard Crangle, Marina Dahlquist, Ine van Dooren, Karen Eifler, Frank Gray, Caroline Henkes, Michelle Lamunière, Martin Loiperdinger, Joss Marsh and David Francis, Annemarie McAllister, Judith Thissen, Ludwig Vogl-Bienek, Bonnie Yochelson. John Libbey Publishing: New Barnet (GB) 2014. 276 pp., illustrated.

Andrea Haller, Martin Loiperdinger, Heide Schlüpmann (eds): Emilie Altenloh: Zur Soziologie des Kino. Die Kino-Unternehmung und die sozialen Schichten ihrer Besucher. New edition. KINtop Schriften 9. Stroemfeld: Frankfurt am Main, Basel 2012. With 15 contemporary reviews of Altenloh’s book and contributions by Andrea Haller, Heide Schlüpmann, Gerd Roscher, Martin Loiperdinger, Christiane Eulig, Uschi Rühle. 108 and *128 pp.

Martin Loiperdinger (ed): Travelling Cinema in Europe. Sources and Perspectives. KINtop Schriften 10. Contributions by Claude Bertemes, Urszula Biel, Brigitte Braun, Ralf Forster, Daniel Fritsch, Joseph Garncarz, Torsten Gärtner, Uli Jung, Christian Kuchler, Paul Lesch, Martin Loiperdinger, Mustafa Özen, Matthew Solomon, Thomas Tode, Vanessa Toulmin, Yvonne Zimmermann.Stroemfeld: Frankfurt am Main, Basel 2008. 223 pp., illustrated.

Claude Bertemes, Martin Loiperdinger (eds): Crazy Cinématographe. Europäisches Jahrmarktkino 1896-1916. DVD with booklet, Edition Filmmuseum 18. film & kunst Munich 2007.

Frank Kessler, Sabine Lenk, Martin Loiperdinger (eds): KINtop. Jahrbuch zur Erforschung des frühen Films. KINtop 14/15: Quellen und Perspektiven / Sources and Perspectives. Contributions byLudwig Vogl-Bienek, Torsten Gärtner, Janelle Blankenship, Yvonne Zimmermann, Martin Loiperdinger, Martina Roepke, Frank Kessler, Sabine Lenk, Niko de Klerk, Cornelia Kemp, Bert Hogenkamp, Eric de Kuyper, Joseph Garncarz, Michael Ross, Mariann Lewinsky, Deac Rossell, Mathew Solomon. Stroemfeld: Frankfurt am Main, Basel 2006, 296 pp., illustrated.

Frank Kessler, Sabine Lenk, Martin Loiperdinger (eds): KINtop. Jahrbuch zur Erforschung des frühen Films. KINtop 13: Wort und Bild. Mit Beiträgen von Helmut H. Diederichs, Sabine Lenk, Jürgen Kasten, Katrin Barkhausen, Stephen Bottomore, Frank Kessler, Julio Montero, María Antonia Paz, Tjitte de Vries. Stroemfeld: Frankfurt am Main, Basel 2004, 199 pp., illustrated.

Brigitte Schulze: Humanist and Emotional Beginnings of a Nationalist Indian Cinema in Bombay. With Kracauer in the Footsteps of Phalke. Avinus: Berlin 2003, 419 pp., illustrated.

Frank Kessler, Sabine Lenk, Martin Loiperdinger (eds.): KINtop. Jahrbuch zur Erforschung des frühen Films. KINtop 12: Theorien zum frühen Kino. Contributions by Tom Gunning, André Gaudreault, Thomas Elsaesser, Noël Burch, Charles Musser, Michel Marie, Jan-Christopher Horak, Anna-Ruth Löwenbrück, Gerhild Krebs, Thomas Ballhausen, Günter Krenn, Ivo Blom, Leonardo Quaresima, Stroemfeld: Frankfurt am Main, Basel 2003, 188 pp., illustrated.

Frank Kessler, Sabine Lenk, Martin Loiperdinger (eds): KINtop. Jahrbuch zur Erforschung des frühen Films. KINtop 11: Kinematographen-Programme. Contributions by Nico de Klerk, Vanessa Toulmin, François Jost, Ivo Blom, Stephen Bottomore, Pelle Snickars, Brigitte Braun, Hauke-Lange Fuchs, Joseph Garncarz, Karola Gramann, Heide Schlüpmann. Stroemfeld: Frankfurt am Main, Basel 2002, 184 pp., illustrated.

Frank Kessler, Sabine Lenk, Martin Loiperdinger (eds): KINtop. Jahrbuch zur Erforschung des frühen Films. KINtop 10: Europäer in den USA. Contributions by Richard Abel, Nanna Verhoeff, Judith Thissen, Michael Wedel, Rainer Rother, Carl Ludwig Duisberg, Roland Cosandey, Adam David, Hanns-Georg Rodek, Anette Förster, Jürgen Keiper. Stroemfeld: Frankfurt am Main, Basel 2001, 220 pp., illustrated.

Frank Kessler, Sabine Lenk, Martin Loiperdinger (eds): KINtop. Jahrbuch zur Erforschung des frühen Films. KINtop 7: Stummes Spiel, sprechende Gesten. Contributions by Ivo Blom, Frank Kessler, Ben Brewster, Lea Jacobs, Monica Dall'Asta et. al. Stroemfeld: Basel, Frankfurt am Main 1998, 212 pp., illustrated.

Frank Kessler, Sabine Lenk, Martin Loiperdinger (eds): KINtop. Jahrbuch zur Erforschung des frühen Films. KINtop 5: Aufführungsgeschichten. Contributions by Charles Musser, Martin Loiperdinger, Thierry Lefebvre, Jean Chateauvert, Hiroshi Komatsu, Frances Loden, Livio Belloi, Heide Schlüpmann, Dominique Paini, Frank Roumen et al. Stroemfeld: Basel, Frankfurt am Main 1996, 216 pp., illustrated.

Frank Kessler, Sabine Lenk, Martin Loiperdinger (eds.): KINtop. Jahrbuch zur Erforschung des frühen Films. KINtop 2: Georges Méliès - Magier der Filmkunst. Contributions by André Gaudreault, Guy Gauthier, Jacques Malthete, Thierry Lefebvre, Stephen Bottomore, Paolo Cherchi Usai, Suresh Chabria, Deniz Göktürk, Sebastian Hesse et al. Stroemfeld: Basel, Frankfurt am Main 1993, 208 pp., illustrated.

Frank Kessler, Sabine Lenk, Martin Loiperdinger (eds): KINtop. Jahrbuch zur Erforschung des frühen Films. KINtop 1: Früher Film in Deutschland. Contributions by Thomas Elsaesser, Sabine Lenk, Ian-Christopher Horak, Heide Schlüpmann, Eric de Kuyper, Yuri Tsivian et al. Stroemfeld: Basel, Frankfurt am Main 1992, 145 pp., illustrated.

Andrea Haller: Diagnosis: ’Flimmeritis’: Female cinema-going in Imperial Germany. In: Daniel Biltereyst, Richard Maltby, Philippe Meers (eds): Cinema, Audiences and Modernity: New Perspectives on European cinema history. Routledge: London, New York 2012, pp. 130-141.

Andrea Haller: Emilie Altenloh: Vom ,Kinematographen-Mädel‘ zur Grande Dame der FDP. In: Andrea Haller, Martin Loiperdinger, Heide Schlüpmann (eds): Emilie Altenloh: Zur Soziologie des Kino. Die Kino-Unternehmung und die sozialen Schichten ihrer Besucher. New edition. KINtop Schriften 9. Stroemfeld: Frankfurt am Main, Basel 2012, pp. *75-79.

Andrea Haller, Martin Loiperdinger: Stimulating the Audience: Early Cinema’s Short Film Programme Format 1906-1912. In: Martin Loiperdinger (ed): Early Cinema Today: The Art of Programming and Live Performance. KINtop Studies in Early Cinema, vol. 1. John Libbey Publishing: New Barnet (GB) 2011, pp. 7-21.

Hilmar Hoffmann, Martin Loiperdinger: Wilhelminisches Kino. Zwischen Kintopp, Kunst und Krieg. 1895 bis 1918. In: Hilmar Hoffmann, Heinrich Klotz (eds): Die Kultur unseres Jahrhunderts, 1900 - 1918. ECON: Düsseldorf, Vienna, New York, Moscow, 1993, pp. 161-181.

revised and enlarged version: Hilmar Hoffmann, Martin Loiperdinger: Zwischen Kintopp, Kunst und Krieg. Film und Kino der Kaiserzeit, 1894-1918. In: Hilmar Hoffmann, 10 Jahre Film. Von Lumière bis Spielberg, 1894 - 1994. ECON Taschenbuch: Düsseldorf 1995, pp. 21-59.

Uli Jung, Stefanie Roll: Women Enjoying Being Women: Some Observations on the Occasion of a Retrospective of the Extant Films of Franz Hofer in Saarbrücken. In: Frank Kessler, Sabine Lenk, Martin Loiperdinger (eds): KINtop. Jahrbuch zur Erforschung des frühen Films. KINtop 8: Film und Projektionskunst. Stroemfeld: Basel, Frankfurt am Main 1999, pp. 159-168.

Ursula E. Koch, Martin Loiperdinger: Political Images and Censorship in Germany before 1914. In: Robert Justin Goldstein, Andrew M. Nedd (Hg.): Political Censorship of the Visual Arts in Nineteenth-Century Europe. Arresting Images. palgrave macmillan: Basingstoke, New York 2015, pp. 130-190.

Martin Loiperdinger: Mit Filmstars zur Theaterreife. Der Erfahrungsraum Kino im Programmumbruch der frühen 1910er Jahre. In: Florian Mundhenke, Thomas Weber (eds): Kinoerfahrungen. Theorien, Geschichte, Perspektiven. Avinus: Hamburg 2017, pp. 125-138.

Martin Loiperdinger: Emilie Altenloh als historische Quelle lesen. In: Andrea Haller, Martin Loiperdinger, Heide Schlüpmann (eds): Emilie Altenloh: Zur Soziologie des Kino. Die Kino-Unternehmung und die sozialen Schichten ihrer Besucher. New edition. KINtop Schriften 9. Stroemfeld: Frankfurt am Main, Basel 2012, pp. *103-115.

Martin Loiperdinger: German Tonbilder of the 1900s: Advanced Technology and National Brand. In: Klaus Kreimeier, Annemone Ligensa (eds): Film 1900: Technology, Perception, Culture. John Libbey Publishing: New Barnet (GB) 2009, pp. 187-199.

Reprint: Martin Loiperdinger: German Tonbilder of the 1900s: advanced technology and national brand. In: Richard Abel (ed): Early Cinema. Vol. III: Filmic Developments. Critical Concepts in Media and Cultural Studies. Routledge: London, New York 2013, pp.475-489.

Martin Loiperdinger: Wanderkino / Cinéma itinérant / Travelling Cinema. In: Claude Bertemes, Martin Loiperdinger (eds): Crazy Cinématographe. Europäisches Jahrmarktkino 1896-1916. DVD booklet. Edition Filmmuseum 18. film & kunst: Munich 2007.

Martin Loiperdinger: Die Anfänge des Films. In: Joachim-Felix Leonhard, Hans-Werner Ludwig, Dietrich Schwarze, Erich Straßner (eds): Medienwissenschaft. Ein Handbuch zur Entwicklung der Medien und Kommunikationsformen, 2. Teilband. Walter de Gruyter: Berlin, New York 2001, pp. 1161-1168.

Martin Loiperdinger: Plädoyer für eine Zukunft des frühen Kinos. In: Ursula von Keitz (ed): Früher Film und späte Folgen. Restaurierung, Rekonstruktion und Neupräsentation historischer Kinematographie. Schriften der Friedrich Wilhelm Murnau-Gesellschaft, Band 6. Schüren: Marburg 1998, pp. 66-83.

Martin Loiperdinger: Kaiser Wilhelm II. Der erste deutsche Filmstar. In: Thomas Koebner (ed): Idole des deutschen Films. Eine Galerie von Schlüsselfiguren. edition text + kritik: Munich 1997, pp. 41-53.

Martin Loiperdinger, Ludwig Vogl-Bienek: Die Lichtspiele zur Jahrhundertwende: Eine faszinierende Medienvielfalt. In: Eßlinger Zeitung, 29.03.1997.

Martin Loiperdinger: Previdni zvezdniski vzpon Franza Hoferja / Franz Hofers vorsichtiger Aufstieg zum Starregisseur. In: Lilijana Nedic, Silvan Furlan (eds): Franz Hofer - Prvi sledovi starosti / Des Alters erste Spuren. Slovenska kinoteka: Ljubljana 1996, pp. 37-44.

Martin Loiperdinger: The Kaiser's Cinema: An Archeology of Attitudes and Audiences. In: Thomas Elsaesser, Michael Wedel (eds): A Second Life. German Cinema's First Decades. Amsterdam University Press: Amsterdam 1996, pp. 41-50.

German version: Martin Loiperdinger: Das frühe Kino der Kaiserzeit: Problemaufriß und Forschungsperspektiven. In: Uli Jung (Hg.): Der deutsche Film 1895 - 1991. Aspekte seiner Geschichte von den Anfängen bis zur Gegenwart. Filmgeschichte International. Schriftenreihe der Cinémathèque Municipale de Luxembourg, Band 1. Wissenschaftlicher Verlag Trier: Trier 1993, pp. 21-50.

Preprint: Martin Loiperdinger: Kino der Kaiserzeit. In: Lisa Kosok, Mathilde Jamin (eds): Viel Vergnügen. Öffentliche Lustbarkeiten im Ruhrgebiet der Jahrhundertwende. Ruhrlandmuseum,Verlag Peter Pomp: Essen 1992, pp. 106-120.

Brigitte Schulze: Tracing Living Histories of Cinema in Nasik. Reflections on a Sociology and Archeology of Early Indian Cinema. In: KINtop. Jahrbuch zur Erforschung des frühen Films. KINtop 6: Aktualitäten. Stroemfeld: Basel, Frankfurt am Main1997, pp. 185-192.

Brigitte Schulze: D. G. Phalke’s Raja Harischandra in British India of 1913. Pioneering a National Cinema Under Colonial Rule. In: KINtop. Jahrbuch zur Erforschung des frühen Films. KINtop 3: Oskar Messter. Erfinder und Geschäftsmann. Stroemfeld: Basel, Frankfurt am Main1994, pp. 173-189.

Reprint: Brigitte Schulze: D. G. Phalke’s Raja Harischandra in British India of 1913: pioneering a national cinema under colonial rule. In: Richard Abel (ed): Early Cinema. Vol. III: Filmic Developments. Critical Concepts in Media and Cultural Studies. Routledge: London, New York 2013, pp. 256-269.

Ludwig Vogl-Bienek, Martin Loiperdinger: Verschwimmende Bilder. Lichtspiele zwischen Chromatropen und lebenden Photographien. In: 43. Internationale Kurzfilmtage Oberhausen. Oberhausen 1997, pp. 134-137.

Early Non-Fiction Film

Uli Jung, Martin Loiperdinger (eds): Geschichte des dokumentarischen Films in Deutschland. Band 1: Kaiserreich 1895-1918. Contributions by Ivo Blom, Brigitte Braun, Annette Deeken, Wolfgang Fuhrmann, Joseph Garncarz, Uli Jung, Martin Loiperdinger, Wolfgang Mühl-Benninghaus. Philipp Reclam jun.: Stuttgart 2005, 537 pp., illustrated. Geschichte des dokumentarischen Films in Deutschland. Band 1: Kaiserreich (1895-1918) (mediarep.org)

Frank Kessler, Sabine Lenk, Martin Loiperdinger (eds.): KINtop. Jahrbuch zur Erforschung des frühen Films. KINtop 6: Aktualitäten. Contributions by Frank Gray, William Uricchio, Sabine Lenk, Charles Musser, Deac Rossell, Jeanpaul Goergen et al. Stroemfeld: Basel, Frankfurt am Main 1997, 216 pp., illustrated.

Frank Kessler, Sabine Lenk, Martin Loiperdinger (Guest Editors): Historical Journal of Film, Radio & Television, vol 15, no 4 (October 1995), Special Issue: Early Non-Fiction Cinema. Contributions by Livio Belloi, Roland Cosandey, Stephen Bottomore, Viktor Belyakov, Rainer Rother, Philip Woods, Carl-Erdmann Schönfeld et al. 130 pp., illustrated.

Frank Kessler, Sabine Lenk, Martin Loiperdinger (eds): KINtop. Jahrbuch zur Erforschung des frühen Films. KINtop 4: Anfänge des dokumentarischen Films. Contributions by Tom Gunning, Livio Belloi, Stephen Bottomore, Roland Cosandey, Rainer Rother, Sergej Belyakov, Elena Dagrada et al. Stroemfeld: Basel, Frankfurt am Main 1995, 200 pp., illustrated.

Uli Jung, Martin Loiperdinger: Programmkontext und Verkaufsstrategien von nicht-fiktionalen Kurzfilmen. In: Uli Jung, Martin Loiperdinger (eds): Geschichte des dokumentarischen Films in Deutschland. Band 1: Kaiserreich 1895-1918. Philipp Reclam jun.: Stuttgart 2005, pp. 161-178. Geschichte des dokumentarischen Films in Deutschland. Band 1: Kaiserreich (1895-1918) (mediarep.org)

Uli Jung: Aktualitäten und Wochenschauen. In: Uli Jung, Martin Loiperdinger (eds): Geschichte des dokumentarischen Films in Deutschland. Band 1: Kaiserreich 1895-1918. Philipp Reclam jun.: Stuttgart 2005, pp. 230-252. Geschichte des dokumentarischen Films in Deutschland. Band 1: Kaiserreich (1895-1918) (mediarep.org)

Uli Jung: Städtebilder und Lokalaufnahmen. In: Uli Jung, Martin Loiperdinger (eds): Geschichte des dokumentarischen Films in Deutschland. Band 1: Kaiserreich 1895-1918. Philipp Reclam jun.: Stuttgart 2005, pp. 275-298. Geschichte des dokumentarischen Films in Deutschland. Band 1: Kaiserreich (1895-1918) (mediarep.org)

Uli Jung: Filme für Lehre und Bildung. In: Uli Jung, Martin Loiperdinger (eds): Geschichte des dokumentarischen Films in Deutschland. Band 1: Kaiserreich 1895-1918. Philipp Reclam jun.: Stuttgart 2005, pp. 333-356. Geschichte des dokumentarischen Films in Deutschland. Band 1: Kaiserreich (1895-1918) (mediarep.org)

Uli Jung: ‚Kilometerfilme‘. Umbrüche durch Einführung des Langfilms (1912-1914). In: Uli Jung, Martin Loiperdinger (eds): Geschichte des dokumentarischen Films in Deutschland. Band 1: Kaiserreich 1895-1918. Philipp Reclam jun.: Stuttgart 2005, pp. 357-380. Geschichte des dokumentarischen Films in Deutschland. Band 1: Kaiserreich (1895-1918) (mediarep.org)

Uli Jung, Wolfgang Mühl-Benninghaus: Front- und Heimatbilder im Ersten Weltkrieg (1914-1918). In: Uli Jung, Martin Loiperdinger (eds): Geschichte des dokumentarischen Films in Deutschland. Band 1: Kaiserreich 1895-1918. Philipp Reclam jun.: Stuttgart 2005, pp. 381-486. Geschichte des dokumentarischen Films in Deutschland. Band 1: Kaiserreich (1895-1918) (mediarep.org)

Uli Jung: Welt-Kinematograph/Express-Film. In: Richard Abel (ed): Encyclopedia of Early Cinema. Routledge: London, New York 2005, pp. 687-688.

Uli Jung: Leben und Treiben auf Straßen und Plätzen: Städtebilder und Lokalaufnahmen der Kaiserzeit. In: Peter Zimmermann, Kay Hoffmann (eds): Triumph der Bilder. Kultur- und Dokumentarfilme vor 1945 im internationalen Vergleich. UVK: Konstanz 2003, pp. 27-39.

Uli Jung: Local Films: A Blind Spot in the Historiography of Early German Cinema, in: Historical Journal of Film, Radio, and Television, vol. 22, no. 3 (August 2002), pp. 253-273.

Martin Loiperdinger: German Tonbilder of the 1900s: Advanced Technology and National Brand. In: Klaus Kreimeier, Annemone Ligensa (eds): Film 1900: Technology, Perception, Culture. John Libbey Publishing:, New Barnet (GB) 2009, pp. 187- 199.

Reprint: Martin Loiperdinger: German Tonbilder of the 1900s: advanced technology and national brand. In: Richard Abel (ed): Early Cinema. Vol. III: Filmic Developments. Critical Concepts in Media and Cultural Studies, Routledge, London: New York 2013, pp. 475-489.

Martin Loiperdinger: Mütter, verzaget nicht! Ein Auftragsfilm mit Henny Porten zum Hilfstag für Mutter und Kind 1911. In: Jeanpaul Goergen, Jürgen Kasten (eds): Henny Porten – Gretchen und Germania. Filmblatt-Schriften. Beiträge zur Filmgeschichte, Band 8, CineGraph Babelsberg: Berlin 2012, pp. 19-46.

Martin Loiperdinger, Holger Ziegler: Mütter, verzaget nicht! (1911) [Mothers, Despair Not!]: Henny Porten’s Promotion for Mothers’ Welfare. In: Marta Braun, Charlie Keil, Rob King, Paul Moore, Louis Pelletier (eds): Beyond the Screen: Institutions, Networks and Publics of Early Cinema. John Libbey Publishing: New Barnet (GB) 2012, pp. 51-60.

Martin Loiperdinger: Early Industrial Moving Pictures in Germany. In: Vinzenz Hediger, Patrick Vonderau (eds): Films that Work. Industrial Film and the Productivity of Media. Amsterdam University Press: Amsterdam 2009, pp. 65-73.

German version: Martin Loiperdinger: Industriebilder. In: Uli Jung, Martin Loiperdinger (eds): Geschichte des dokumentarischen Films in Deutschland. Band 1: Kaiserreich 1895-1918. Philipp Reclam jun.: Stuttgart 2005, pp. 324-332. Geschichte des dokumentarischen Films in Deutschland. Band 1: Kaiserreich (1895-1918) (mediarep.org)

Martin Loiperdinger: Trambahnschienenritzenreinigerinnen – ein paradoxes München-Film-Portrait. In: Doris Kern, Sabine Nessel (eds): Unerhörte Erfahrung. Texte zum Kino. Festschrift für Heide Schlüpmann zum Geburtstag. Stroemfeld: Frankfurt am Main, Basel 2008, pp. 130-139.

Martin Loiperdinger: „Der Monteur führt einen Revolver mit sich“ Die Filmpropaganda des Deutschen Flottenvereins. In: Jörg Schöning (ed): Bewegte See. Maritimes Kino 1912-1957. edition text + kritik: Munich 2007, pp. 23-31.

Martin Loiperdinger: The Battle of the Somme. In: Thomas Klein, Marcus Stiglegger, Bodo Traber (eds): Filmgenres. Kriegsfilm. Philipp Reclam jun.: Stuttgart 2006, pp. 31-37.

Martin Loiperdinger: Filmpropaganda des Deutschen Flottenvereins. In: Uli Jung, Martin Loiperdinger (eds):Geschichte des dokumentarischen Films in Deutschland. Band 1: Kaiserreich 1895-1918. Philipp Reclam jun.:, Stuttgart 2005, pp. 121-148. Geschichte des dokumentarischen Films in Deutschland. Band 1: Kaiserreich (1895-1918) (mediarep.org)

Martin Loiperdinger: Das nicht-fiktionale Filmangebot für die Nummernprogramme. In: Uli Jung, Martin Loiperdinger (eds): Geschichte des dokumentarischen Films in Deutschland. Band 1: Kaiserreich 1895-1918. Philipp Reclam jun.: Stuttgart 2005, pp. 179-190. Geschichte des dokumentarischen Films in Deutschland. Band 1: Kaiserreich (1895-1918) (mediarep.org)

Martin Loiperdinger: 'Kaiserbilder'. Wilhelm II. als Filmstar. In: Uli Jung, Martin Loiperdinger (eds): Geschichte des dokumentarischen Films in Deutschland. Band 1: Kaiserreich 1895-1918. Philipp Reclam jun.: Stuttgart 2005, pp. 253-268. Geschichte des dokumentarischen Films in Deutschland. Band 1: Kaiserreich (1895-1918) (mediarep.org)

Martin Loiperdinger: Tonbilder. In: Richard Abel (ed): Encyclopedia of Early Cinema. Routledge: London, New York 2005, pp. 634-635.

Martin Loiperdinger: The Beginnings of German Film Propaganda: the Navy League as traveling exhibitor, 1901-1907. In: Historical Journal of Film, Radio and Television, vol. 22, no. 3 (August 2002), pp. 305-313.

Martin Loiperdinger, Uli Jung, Jeanpaul Goergen: Entdeckerfreude und Schaulust. Berlin – Freiburg – Trier. Kurzfilme des Kaiserreichs. In: Filmblatt, vol. 6, no. 16, Summer 2001, pp. 27-37.

Martin Loiperdinger: Arien vom großen Schiffeversenken. Wie der Erste Weltkrieg unsichtbar wurde: Militärische Gewalt gegen Sachen empörte das deutschfreundliche Kinopublikum. In: Badische Zeitung, 1 February 2000.

Martin Loiperdinger: Bufa and the production and reception of films on the German Handelskrieg. In: Roger Smither (ed): First World War U-Boat: A Guide Published to Accompany the Video Release of the Films Der magische Gürteland The Exploits of a German Submarine (U 35) Operating in the Mediterranean. Lloyd's Register of Shipping: London 2000, pp. 133-147.

Martin Loiperdinger: Kaiser Wilhelm II. Der erste deutsche Filmstar. In: Thomas Koebner (ed): Idole des deutschen Films. Eine Galerie von Schlüsselfiguren. edition text + kritik: Munich 1997, pp. 41-53.

Martin Loiperdinger: World War I Propaganda Films and the Birth of the Documentary. In: Daan Hertogs, Nico de Klerk (eds): Uncharted Territory. Essays on early non-fiction film. Stichting Nederlands Filmmuseum: Amsterdam 1997, pp. 25-31.

German version: Martin Loiperdinger: Die Erfindung des Dokumentarfilms durch die Filmpropaganda im Ersten Weltkrieg. In: Kay Hoffmann, Ursula von Keitz (Hg.): Die Einübung des dokumentarischen Blicks. Fiction Film und Non Fiction Film zwischen Wahrheitsanspruch und expressiver Sachlichkeit 1895-1945. Schriften der Friedrich Wilhelm Murnau-Gesellschaft, Band 7), Schüren: Marburg 2001, pp. 71-79.

Martin Loiperdinger: Anfänge des deutschen Industriefilms / The Beginnings of German Corporate Film. In: Katalog der 41. Internationalen Kurzfilmtage Oberhausen / Catalogue of the 41st International Short Film Festival Oberhausen. Oberhausen 1995, p. 155.

Local Film Exhibition and Local Films

Friederike Steurenthaler: Filmstar Asta Nielsen in Freiburger Kinos (1911-1914). Lokale Analyse eines Medienumbruchs. Bachelor thesis. University of Trier, 2012. ubt.opus.hbz-nrw.de/frontdoor.php

Brigitte Braun: Frühes Kino in Trier. Magister thesis, University of Trier 2001.

Frank Kessler, Sabine Lenk, Martin Loiperdinger (eds): KINtop. Jahrbuch zur Erforschung des frühen Films. KINtop 9: Lokale Kinogeschichten. Contributions by Amelie Duckwitz, Michaela Herzig, Karsten Hoppe, Martin Loiperdinger, Susanne Theisen, Jörg Wollscheid, Mariann Lewinsky, Anne Paech, Roberta E. Pearsom, William Uricchio, Jeanpaul Goergen, Bert Hogenkamp, Lars Novak, Astrid Söderbergh Widding. Stroemfeld: Frankfurt am Main, Basel 2000, 181 pp., illustrated.

Brigitte Braun: Marzen’s Travelling Town Hall Cinematograph in the Greater Region of Luxemburg. In: Martin Loiperdinger (ed): Travelling Cinema in Europe. Sources and Perspectives. KINtop Schriften 10. Stroemfeld: Frankfurt am Main, Basel 2008, pp. 119-126.

Brigitte Braun: Lokalaufnahmen der Familie Marzen in Trier. In: Uli Jung, Martin Loiperdinger (eds): Geschichte des dokumentarischen Films in Deutschland. Band 1: Kaiserreich 1895-1918. Philipp Reclam jun.: Stuttgart 2005, pp. 197-203. Geschichte des dokumentarischen Films in Deutschland. Band 1: Kaiserreich (1895-1918) (mediarep.org)

Brigitte Braun: Nicht-fiktionale Filme in den Nummernprogrammen von Trierer Kinematographentheatern. In: Uli Jung, Martin Loiperdinger (eds): Geschichte des dokumentarischen Films in Deutschland. Band 1: Kaiserreich 1895-1918. Philipp Reclam jun.: Stuttgart 2005, pp. 213-220. Geschichte des dokumentarischen Films in Deutschland. Band 1: Kaiserreich (1895-1918) (mediarep.org)

Brigitte Braun, Uli Jung: Local Films from Trier, Luxembourg and Metz: A Successful Business Venture of the Marzen Family, Cinema Owners. In: Film History, vol. 17, no. 1 (2005), pp. 19-28. https://muse.jhu.edu/article/183410

Brigitte Braun: Patriotisches Kino im Krieg. Beobachtungen in der Garnisonsstadt Trier. In: Frank Kessler, Sabine Lenk, Martin Loiperdinger (eds): KINtop. Jahrbuch zur Erforschung des frühen Films. KINtop 11: Kinematographen-Programme. Stroemfeld: Frankfurt am Main, Basel 2002, pp. 100-121.

Brigitte Braun: "Wir Trierer lieben den 'Kintop' über alles" – Die Kinostadt Trier vor dem Ersten Weltkrieg. In: Kurtrierisches Jahrbuch, vol. 42 (2002), pp. 239-273.

Brigitte Braun, Karen Eifler: „Kommt all heirönn zum Marzens Pitt“ – Kinoerlebnisse mit dem Filmerklärer Peter Marzen. In: Neues Trierisches Jahrbuch, vol. 42 (2002), pp. 173-186.

Amelie Duckwitz, Martin Loiperdinger, Susanne Theisen: "Kampf dem Schundfilm!" - Kinematographie und Jugendschutz in Trier. In: Frank Kessler, Sabine Lenk, Martin Loiperdinger (eds):KINtop. Jahrbuch zur Erforschung des frühen Films. KINtop 9: Lokale Kinogeschichten.Stroemfeld: Frankfurt am Main, Basel 2000, pp. 53-63.

Andrea Haller: Die Mannheimer Kinosaison 1911/1912 – das Untersuchungsfeld von Emilie Altenlohs Kinosoziologie. In: Andrea Haller, Martin Loiperdinger, Heide Schlüpmann (eds): Emilie Altenloh: Zur Soziologie des Kino. Die Kino-Unternehmung und die sozialen Schichten ihrer Besucher. New edition. KINtop Schriften 9. Stroemfeld: Frankfurt am Main, Basel 2012, pp. *81-93.

Michaela Herzig, Martin Loiperdinger: "Vom Guten das Beste" – Kinematographen- konkurrenz in Trier. In: In: Frank Kessler, Sabine Lenk, Martin Loiperdinger (eds):KINtop. Jahrbuch zur Erforschung des frühen Films. KINtop 9: Lokale Kinogeschichten.Stroemfeld: Frankfurt am Main, Basel 2000, pp. 39-51.

Karsten Hoppe, Martin Loiperdinger, Jörg Wollscheid: Trierer Lokalaufnahmen der Filmpioniere Marzen. In: Frank Kessler, Sabine Lenk, Martin Loiperdinger (eds):KINtop. Jahrbuch zur Erforschung des frühen Films. KINtop 9: Lokale Kinogeschichten.Stroemfeld: Frankfurt am Main, Basel 2000, pp. 15-37.

Uli Jung: Travelling Cinematograph Shows in Luxembourg and the Greater Region before the First World War. In: Martin Loiperdinger (ed): Travelling Cinema in Europe. Sources and Perspectives. KINtop Schriften 10. Stroemfeld: Frankfurt am Main, Basel 2008, pp. 93-101.

Uli Jung: Städtebilder und Lokalaufnahmen. In: Uli Jung, Martin Loiperdinger (eds): Geschichte des dokumentarischen Films in Deutschland. Band 1: Kaiserreich 1895-1918. Philipp Reclam jun.: Stuttgart 2005, pp. 275-298.  Geschichte des dokumentarischen Films in Deutschland. Band 1: Kaiserreich (1895-1918) (mediarep.org)

Uli Jung: Local Films: A Blind Spot in the Historiography of Early German Cinema. In: Historical Journal of Film, Radio, and Television, vol. 22, no. 3 (August 2002), pp. 253-273.

Uli Jung: Städtebilder und Lokalaufnahmen der Kaiserzeit. Ein auswertungsorientierter Zugang. In: Filmblatt, vol. 5, no. 14 (Autumn 2000), pp. 9-15.

Martin Loiperdinger: Afgrunden in Germany: monopolfilm, cinemagoing and the emergence of the film star Asta Nielsen, 1910-11. In: Daniel Biltereyst, Richard Maltby, Philippe Meers (eds): Cinema, Audiences and Modernity. New perspectives on European cinema history. Routledge: London, New York 2012, pp. 142-153.

Reprint: Afgrunden in Germany: monopolfilm, cinemagoing and the emergence of the film star Asta Nielsen, 1910-11. In: Richard Abel (ed): Early Cinema. Vol. I: Theory and Methodology. Critical Concepts in Media and Cultural Studies, Routledge: London, New York 2013, pp. 455-467

German version: Martin Loiperdinger: Monopolfilm, Publikum und Starsystem. Asta Nielsen in Abgründe – ein Medienumbruch auf dem deutschen Filmmarkt 1910/11. In: Irmbert Schenk, Margrit Tröhler, Yvonne Zimmermann (eds): Film – Kino – Zuschauer: Filmrezeption / Film – Cinema – Spectator: Film Reception. Zürcher Filmstudien, Band 24. Schüren: Marburg 2010, pp. 193-212.

Martin Loiperdinger: "The Audience Feels rather at Home..." Peter Marzen's 'Localisiation' of Film Exhibition in Trier. In: Frank Kessler, Nanna Verhoeff (eds): Networks of Entertainment: Early Film Distribution 1895-1915. John Libbey Publishing: Eastleigh 2007, pp. 123-130.

French version: Martin Loiperdinger: Spécificités locales dans le cinéma des premiers temps: exemple de Trèves, in: François Amy de la Bréteque (ed): Le „local“ dans l'histoire du cinéma. Actes du Colloque de l’axe Arts du spectacle du Centre d’études du Vingtième Siècle de l’Université Paul-Valéry. Presses universitaires de la Méditerranée : Montpellier 2007, pp. 31-39.

German version: Martin Loiperdinger: Akzente des Lokalen im frühen Kino am Beispiel Trier. In: Corinna Müller, Harro Segeberg (eds): Kinoöffentlichkeit (1895-1920) - Entstehung, Etablierung, Differenzierung / Cinema’s Public Sphere – Emergence, Settlement, Differentiation (1895-1929). Schüren Verlag, Marburg 2008, pp. 236-246.

Martin Loiperdinger: Biograph-Bilder vom Burenkrieg – Münchner Filmzensur hört aufs Publikum. In: KINtop. Jahrbuch zur Erforschung des frühen Films. KINtop 14/15: Quellen und Perspektiven / Sources and Perspectives. Stroemfeld: Frankfurt, Basel 2006, pp. 67-75.

Martin Loiperdinger, Uli Jung, Jeanpaul Goergen: Entdeckerfreude und Schaulust. Berlin – Freiburg – Trier. Kurzfilme des Kaiserreichs. In: Filmblatt, vol. 6, no. 16 (Summer 2001), pp. 27-37.

Martin Loiperdinger: Repps und Wepps. Ein verschollener Film von Edy Dengel. In: Frank Kessler, Sabine Lenk, Martin Loiperdinger (eds):KINtop. Jahrbuch zur Erforschung des frühen Films. KINtop 2: Georges Méliès – Magier der Filmkunst.Stroemfeld: Basel, Frankfurt am Main 1993, pp. 171-174.

Vanessa Toulmin, Martin Loiperdinger: Is it You? Recognition, Representation and Response in Relation to the Local Film. In: Film History, vol. 17, no. 1 (2005), pp. 7-18. http://muse.jhu.edu/journals/film_history/v017/17.1toulmin.pdf

Acres, Lumière & Stollwerck

Martin Loiperdinger: Film & Schokolade. Stollwercks Geschäfte mit lebenden Bildern. KINtop Schriften 4. Stroemfeld, Frankfurt am Main, Basel 1999, 344 pp., illustrated.

Martin Loiperdinger, Roland Cosandey (eds): L'Introduction du Cinématographe en Allemagne. De la case Demeny à la case Lumière: Stollwerck, Lavanchy-Clarke et al., 1892-1896. Documents édités par Martin Loiperdinger et Roland Cosandey, traduction Félix Stürmer. Institut Jean Vigo, Cinémathèque de Toulouse: Archives, no. 51, November 1992, 16 pp.

Martin Loiperdinger: „La vie prise sur le vif“. Akzente des Zufälligen in Städtebildern des Cinématographe Lumière. In: Thomas Koebner, Thomas Meder, Fabienne Liptay (eds): Bildtheorie und Film. edition text + kritik: Munich 2006, pp. 381-392.

Martin Loiperdinger: 'Lebende Photographien'. Bildautomaten und Kinematographen vor 1900. In: Uli Jung, Martin Loiperdinger (eds): Geschichte des dokumentarischen Films in Deutschland. Band 1: Kaiserreich 1895-1918. Philipp Reclam jun.: Stuttgart 2005, pp. 35-70. Geschichte des dokumentarischen Films in Deutschland. Band 1: Kaiserreich (1895-1918) (mediarep.org)

Martin Loiperdinger: A Foreign Affair: Birt Acres and Ludwig Stollwerck. In: Early Popular Visual Culture, vol. 3, no. 1 (May 2005), pp. 77-94.

Martin Loiperdinger: Stollwerck, Ludwig. In: Richard Abel (ed): Encyclopedia of Early Cinema. Routledge: London, New York 2005, pp. 612-613.

Martin Loiperdinger: Lumière's Arrival of the Train: Cinema's Founding Myth. In: The Moving Image, vol. 4, no. 1, Spring 2004, pp. 89-113. http://muse.jhu.edu/login?auth=0&type=summary&url=/journals/the_moving_image/v004/4.1loiperdinger.html

German version: Martin Loiperdinger: Lumières Ankunft des Zugs  – Gründungsmythos eines neuen Mediums. In: Frank Kessler, Sabine Lenk, Martin Loiperdinger (eds): KINtop. Jahrbuch zur Erforschung des frühen Films. KINtop 5: Aufführungsgeschichten. Stroemfeld: Basel, Frankfurt 1996, pp. 37-70.

Polish version: Martin Loiperdinger: PRZYJAZD POCIĄGU Louisa Lumière’a. Mit założycielski nowego medium. In: Andrzej Dębski, Martin Loiperdinger (eds): KINtop. Antologia wczesnego kino. 2 vols. Oficyna Wydawnicza ATUT, Wrocław 2016, pp. 75-118.

Slovak version: Martin Loiperdinger: Lumièrov PRÍCHOD VLAKU. Zakladajúci mýtus nového media. In: Martin Kaňuch (ed): Vlak zvaný film. Asociácia slovenských filmových klubov, Bratislava 2016, pp. 250-281.

Martin Loiperdinger: La distribution en Allemagne, par les Frères Stollwerck, Cologne, du Cinématographe Lumière. In: Philippe Dujardin, André Gardies, Jacques Gerstenkorn, Jean-Claude Seguin (eds), L'Aventure du Cinématographe. Actes du Congrès mondial Lumière, Université Lumière Lyon 2, Aléas Editeur: Lyon 1999, pp. 115-124.

Martin Loiperdinger: Ludwig Stollwerck, Birt Acres, and the Distribution of the Cinématographe Lumière in Germany. In: Roland Cosandey, François Albera (eds): Cinéma sans frontières / Images Across Borders, 1896-1918: Aspects de l'internationalité dans le cinéma mondial: Représentations, marchés, influences et réception / Internationality in World Cinema: Representations, Markets, Influences and Reception, Nuit Blanche Editeur: Québec / Editions Payot: Lausanne 1995, pp. 167-177.

Martin Loiperdinger: Le cinématographe sous le Deuxième Reich. Processus de modernisation sociale et politique dans un nouveau médium. In: Hors Cadre (Le cinéma à travers champs interdisciplinaires), no.10: Arrêt sur recherches. Presses Universitaires de Vincennes: Saint Denis, Printemps 1992, pp. 151-160.

Martin Loiperdinger: Wie der Film nach Deutschland kam. Ludwig Stollwerck, Köln, an Herrn E. Searle, 30 Januar 1896. In: Frank Kessler, Sabine Lenk, Martin Loiperdinger (eds):KINtop. Jahrbuch zur Erforschung des frühen Films. KINtop 1: Früher Film in Deutschland. Stroemfeld: Basel, Frankfurt am Main 1992, pp. 114-118.

Martin Loiperdinger: 1896 - The Arrival in Germany of the Cinématographe Lumière / L'arrivo in Germania del Cinématographe Lumière nel 1896. In: Paolo Cherchi Usai, Lorenzo Codelli (eds) : Before Caligari. German Cinema, 1895-1920 / Prima di Caligari. Cinema tedesco, 1895-1920. Le Giornate del cinema muto, Edizioni Biblioteca dell'Imagine: Pordenone 1990, pp. 30-49.

Oskar Messter

Martin Loiperdinger (ed): Special-Catalog No. 32 über Projections- und Aufnahme-Apparate für lebende Photographie, Films, Graphophons, Nebelbilder-Apparate, Scheinwerfer etc. der Fabrik für optisch-mechanische Präcisions-Instrumente von Ed. Messter, Berlin 1898. Reprint. KINtop Schriften 3.Stroemfeld: Basel, Frankfurt am Main 1995.

Martin Loiperdinger (ed): Oskar Messter - Filmpionier der Kaiserzeit. KINtop Schriften 2.Contributions by Martin Loiperdinger, Martin Koerber, Christian Ilgner, Dietmar Linke, Ennio Simeon, Rainer Karlsch. Stroemfeld: Basel, Frankfurt am Main 1994. 176 pp., illustrated.

Frank Kessler, Sabine Lenk, Martin Loiperdinger (eds): KINtop. Jahrbuch zur Erforschung des frühen Films. KINtop 3: Oskar MessterErfinder und Geschäftsmann. Contributions by Ludwig Vogl-Bienek, Babett Stach, Harald Pulch, Ennio Simeon, Ivo Blom, Wolfgang Mühl-Benninghaus, Tiziana Carozza, Jeanpaul Goergen, Tjitte de Vries, Evelyn Hampicke, Brigitte Schulze et al. Stroemfeld:, Basel, Frankfurt am Main 1994, 214 pp., illustrated.

Dietmar Linke, Martin Loiperdinger: Thaumatograph, Dissolver, Wellenbad-Schaukel im Angebot... Nachbemerkung zu Oskar Messters Special-Catalog aus dem Jahr 1898. In: Martin Loiperdinger (ed):Special-Catalog No. 32 über Projections- und Aufnahme-Apparate für lebende Photographie, Films, Graphophons, Nebelbilder-Apparate, Scheinwerfer etc. der Fabrik für optisch-mechanische Präcisions-Instrumente von Ed. Messter, Berlin 1898. Reprint. KINtop Schriften 3.Stroemfeld: Basel, Frankfurt am Main 1995, pp. IV-XVII.

Uli Jung: Oskar Messter. In: Fitzroy Dearborn (ed): Encyclopedia of the Documentary Film. Fitzroy Dearborn: London 2003.

Martin Loiperdinger: German Tonbilder of the 1900s: Advanced Technology and National Brand. In: Klaus Kreimeier, Annemone Ligensa (eds): Film 1900: Technology, Perception, Culture. John Libbey Publishing:, New Barnet (GB) 2009, pp. 187-199.

Reprint: Martin Loiperdinger: German Tonbilder of the 1900s: advanced technology and national brand. In: Richard Abel (ed): Early Cinema. Vol. III: Filmic Developments. Critical Concepts in Media and Cultural Studies, Routledge: London, New York 2013, pp.475-489.

Martin Loiperdinger: Messter consortium. In: Richard Abel (ed): Encyclopedia of Early Cinema. Routledge: London, New York 2005, pp. 429-430.

Martin Loiperdinger: Messter, Oskar. In: Richard Abel (ed): Encyclopedia of Early Cinema. Routledge: London, New York 2005, p. 430.

Martin Loiperdinger, Harald Pulch: The Early Years of Oskar Messter: Establishing Film Business in Germany. In: Claire Dupré La Tour, André Gaudreault, Roberta E. Pearson, (eds): Le cinéma au tournant du siècle / Cinema at the Turn of the century. Editions Nota bene: Québec / Editions Payot: Lausanne 1998, pp. 271-279.

Martin Loiperdinger: Filmbilder. Szenen des frühen Kinos. In: Martin Loiperdinger (ed):Oskar Messter - Filmpionier der Kaiserzeit. Ausstellungskatalog. KINtop Schriften 2. Stroemfeld: Basel, Frankfurt am Main 1994, pp. 8-25.

Martin Loiperdinger: Erhaltene Spielfilme aus der Messter-Produktion, 1909 - 1918. In: Frank Kessler, Sabine Lenk, Martin Loiperdinger (eds): KINtop. Jahrbuch zur Erforschung des frühen Films. KINtop 3: Oskar Messter - Erfinder und Geschäftsmann, Stroemfeld: Basel, Frankfurt am Main 1994, pp. 209-212.

Asta Nielsen

Martin Loiperdinger, Uli Jung (eds): Importing Asta Nielsen: The International Film Star in the Making 1910-1914. KINtop Studies in Early Cinema, vol. 2. Contributions by Richard Abel, Julie K. Allen, Anne Bachmann, Ansje van Beusekom, Partic Blaser, Stephen Bottomore, Jon Burrows, Ian Christie, Andrzej Debski, Adrian Gerber, Andrea Haller, Caroline Henkes, Outi Hupaniittu, Pierre-Emmanuel Jaques, Uli Jung, Valdo Kneubühler, Giovanni Lasi, Mattia Lento, Paul Lesch, Annemone Ligensa, Martin Loiperdinger, Ouissal Mejri, Julio Montero, Rielle Navitski, Sawako Ogawa, María Antonia Paz, Lauri Piispa, Dafna Ruppin, Agnes Schindler, Pierre Stotzky, Isak Thorsen, Casper Tybjerg. John Libbey Publishing: New Barnet (GB) 2013. 385 pp., illustrated.

Friederike Steurenthaler: Filmstar Asta Nielsen in Freiburger Kinos (1911-1914). Lokale Analyse eines Medienumbruchs. Bachelor thesis. University of Trier, 2012. ubt.opus.hbz-nrw.de/frontdoor.php

Friederike Grimm: Asta Nielsen in der Populärkultur. Parodien der ersten Filmdiva in Zeitschriften, Kino und Theater vor dem Ersten Weltkrieg. In: ffk-journal, no. 6, 2021 (forthcoming).

Andrea Haller: Advertising Asta Nielsen and the Long-Feature Film – the Case of Mannheim. In: Martin Loiperdinger, Uli Jung (eds): Importing Asta Nielsen: The International Film Star in the Making 1910-1914 (KINtop Studies in Early Cinema 2). John Libbey: New Barnet 2013, pp. 123-137.

Uli Jung, Martin Loiperdinger: Introduction. In: Martin Loiperdinger, Uli Jung (eds): Importing Asta Nielsen: The International Film Star in the Making 1910-1914 (KINtop Studies in Early Cinema 2). John Libbey: New Barnet 2013, pp. 1-11.

Martin Loiperdinger: Early film stars in trade journals and newspapers: data-based research on global distribution and local exhibition. In: Daniel Biltereyst, Richard Maltby, Philippe Meers (eds): The Routledge Companion to New Cinema History. Routledge: London, New York 2019, S. 138-146.

Martin Loiperdinger: Importing Asta Nielsen Database. Quellen zu globalem Vertrieb und lokalen Aufführungen des Filmstars Asta Nielsen in Branchenblättern und Tageszeitungen. In: Alexander Geimer, Carsten Heinze, Rainer Winter (eds): Die Herausforderungen des Films. Soziologische Antworten. Springer VS: Wiesbaden 2018, S. 297-311.

Martin Loiperdinger: Mit Filmstars zur Theaterreife. Der Erfahrungsraum Kino im Programmumbruch der frühen 1910er Jahre. In: Florian Mundhenke, Thomas Weber (eds): Kinoerfahrungen. Theorien, Geschichte, Perspektiven. Avinus: Hamburg 2017, S.125-138.

Martin Loiperdinger: Asta Nielsen geht in Serie. Die Etablierung des Filmstars als internationaler Markenartikel zwischen 1911 und 1914. In: Filmblatt, vol. 21, no. 61/62, Spring 2017, pp. 3-23.

Martin Loiperdinger: “Die Duse der Kino-Kunst”. Asta Nielsen’s Berlin Made Brand. In: Martin Loiperdinger, Uli Jung (eds): Importing Asta Nielsen: The International Film Star in the Making 1910 -1914. KINtop Studies in Early Cinema, vol. 2. John Libbey Publishing: New Barnet (GB) 2013.pp. 93-112.

Martin Loiperdinger: Afgrunden in Germany: monopolfilm, cinemagoing and the emergence of the film star Asta Nielsen, 1910-11. In: Daniel Biltereyst, Richard Maltby, Philippe Meers (eds): Cinema, Audiences and Modernity. New perspectives on European cinema history. Routledge: London, New York 2012, pp. 142-153.

Reprint: Afgrunden in Germany: monopolfilm, cinemagoing and the emergence of the film star Asta Nielsen, 1910-11. In: Richard Abel (ed): Early Cinema. Vol. I: Theory and Methodology. Critical Concepts in Media and Cultural Studies, Routledge: London, New York 2013, pp. 455-467.

German version: Martin Loiperdinger: Monopolfilm, Publikum und Starsystem. Asta Nielsen in Abgründe – ein Medienumbruch auf dem deutschen Filmmarkt 1910/11. In: Irmbert Schenk, Margrit Tröhler, Yvonne Zimmermann (eds): Film – Kino – Zuschauer: Filmrezeption / Film – Cinema – Spectator: Film Reception. Zürcher Filmstudien, Band 24. Schüren: Marburg 2010, S. 193-212.

Martin Loiperdinger: Armut statt Glamour. Asta Nielsen und Henny Porten werben für den Mutterschutz. In: Herbert Uerlings, Nina Trauth, Lukas Clemens (eds): Armut. Perspektiven in Kunst und Gesellschaft. SFB 600 „Fremdheit und Armut. Wandel von Inklusions- und Exklusionsformen von der Antike bis zur Gegenwart“ / Primus Verlag: Darmstadt 2011, pp. 224-230.

Martin Loiperdinger: Der erste Filmstar im Monopolfilmverleih. In: Heide Schlüpmann, Karola Gramann, Eric de Kuyper, Sabine Nessel, Michael Wedel (eds): Asta Nielsen. Sprache der Liebe. verlag filmarchiv austria: Vienna 2010, 2nd edition, pp. 177-186.

Martin Loiperdinger: Abgründe - poczatek dlugometrazowych filmów fabularnych we Wrocławiu. In: Andrzej Debski, Marek Zybura (eds): Wrocław bedzie miastem filmowym. Z dziejów kina we Wrocławiu. Wydawnictwo GAJT 1991: Wrocław 2008, pp. 55-63.

Henny Porten

Martin Loiperdinger: Mütter, verzaget nicht! Ein Auftragsfilm mit Henny Porten zum Hilfstag für Mutter und Kind 1911. In: Jeanpaul Goergen, Jürgen Kasten (eds): Henny Porten – Gretchen und Germania. Filmblatt-Schriften. Beiträge zur Filmgeschichte, Band 8. CineGraph Babelsberg: Berlin 2012, S. 19-46.

Martin Loiperdinger, Holger Ziegler: Mütter, verzaget nicht! (1911) [Mothers, Despair Not!]: Henny Porten’s Promotion for Mothers’ Welfare. In: Marta Braun, Charlie Keil, Rob King, Paul Moore, Louis Pelletier (eds): Beyond the Screen: Institutions, Networks and Publics of Early Cinema. John Libbey Publishing: New Barnet (GB) 2012, pp. 51-60.

Martin Loiperdinger: Henny Porten im Drama sozialer Mobilität. Einlass und Ausschluss in der kinematographischen Raumgestaltung von Alexandra (1914). In: Henning Engelke, Ralf Michael Fischer, Regine Prange (eds): Film als Raumkunst. Historische Perspektiven und aktuelle Methoden. Schüren: Marburg 2012, pp. 92-102.

Martin Loiperdinger: Des Pfarrers Töchterlein. In: Joseph Garncarz, Annemone Ligensa (eds): The Cinema of Germany. Wallflower Press: London, New York 2012, pp. 9-17.

German version: Martin Loiperdinger: Des Pfarrers Töchterlein – ein Schlüsselfilm für die Karriere von Henny Porten. In: Frank Kessler, Sabine Lenk, Martin Loiperdinger (eds): KINtop. Jahrbuch zur Erforschung des frühen Films. KINtop 14/15: Quellen und Perspektiven / Sources and Perspectives. Stroemfeld: Frankfurt am Main, Basel 2006, pp. 207-220.