Screen1900 Member Martin Loiperdinger: Publications
Early Non-Fiction Film
Uli Jung, Martin Loiperdinger (eds): Geschichte des dokumentarischen Films in Deutschland. Band 1: Kaiserreich 1895-1918. Contributions by Ivo Blom, Brigitte Braun, Annette Deeken, Wolfgang Fuhrmann, Joseph Garncarz, Uli Jung, Martin Loiperdinger, Wolfgang Mühl-Benninghaus. Philipp Reclam jun.: Stuttgart 2005, 537 pp., illustrated.
Frank Kessler, Sabine Lenk, Martin Loiperdinger (eds): KINtop. Jahrbuch zur Erforschung des frühen Films. KINtop 4: Anfänge des dokumentarischen Films. Contributions by Tom Gunning, Livio Belloi, Stephen Bottomore, Roland Cosandey, Rainer Rother, Sergej Belyakov, Elena Dagrada et al. Stroemfeld: Basel, Frankfurt am Main 1995, 200 pp., illustrated.
Martin Loiperdinger: German Tonbilder of the 1900s: Advanced Technology and National Brand. In: Klaus Kreimeier, Annemone Ligensa (eds): Film 1900: Technology, Perception, Culture. John Libbey Publishing:, New Barnet (GB) 2009, pp. 187- 199.
Reprint:
Martin Loiperdinger: German Tonbilder of the 1900s: advanced technology and national brand. In: Richard Abel (ed): Early Cinema. Vol. III: Filmic Developments. Critical Concepts in Media and Cultural Studies, Routledge, London: New York 2013, pp.475-489.
Martin Loiperdinger: Mütter, verzaget nicht! Ein Auftragsfilm mit Henny Porten zum Hilfstag für Mutter und Kind 1911. In: Jeanpaul Goergen, Jürgen Kasten (eds): Henny Porten – Gretchen und Germania. Filmblatt-Schriften. Beiträge zur Filmgeschichte, Band 8, CineGraph Babelsberg: Berlin 2012, pp. 19-46.
Martin Loiperdinger, Holger Ziegler: Mütter, verzaget nicht! (1911) [Mothers, Despair Not!]: Henny Porten’s Promotion for Mothers’ Welfare. In: Marta Braun, Charlie Keil, Rob King, Paul Moore, Louis Pelletier (eds): Beyond the Screen: Institutions, Networks and Publics of Early Cinema. John Libbey Publishing: New Barnet (GB) 2012, pp. 51-60.
Martin Loiperdinger: Early Industrial Moving Pictures in Germany. In: Vinzenz Hediger, Patrick Vonderau (eds): Films that Work. Industrial Film and the Productivity of Media. Amsterdam University Press: Amsterdam 2009, pp. 65-73.
German version:
Martin Loiperdinger: Industriebilder. In: Uli Jung, Martin Loiperdinger (Hg.): Geschichte des dokumentarischen Films in Deutschland. Band 1: Kaiserreich 1895-1918. Philipp Reclam jun.: Stuttgart 2005, pp. 324-332.
Martin Loiperdinger: Trambahnschienenritzenreinigerinnen – ein paradoxes München-Film-Portrait. In: Doris Kern, Sabine Nessel (eds): Unerhörte Erfahrung. Texte zum Kino. Festschrift für Heide Schlüpmann zum Geburtstag. Stroemfeld: Frankfurt am Main, Basel 2008, pp. 130-139.
Martin Loiperdinger: „Der Monteur führt einen Revolver mit sich“ Die Filmpropaganda des Deutschen Flottenvereins. In: Jörg Schöning (ed): Bewegte See. Maritimes Kino 1912-1957. edition text + kritik: Munich 2007, pp. 23-31.
Martin Loiperdinger: The Battle of the Somme. In: Thomas Klein, Marcus Stiglegger, Bodo Traber (eds): Filmgenres. Kriegsfilm. Philipp Reclam jun.: Stuttgart 2006, pp. 31-37.
Martin Loiperdinger: Filmpropaganda des Deutschen Flottenvereins. In: Uli Jung, Martin Loiperdinger (eds): Geschichte des dokumentarischen Films in Deutschland. Band 1: Kaiserreich 1895-1918. Philipp Reclam jun.:, Stuttgart 2005, pp. 121-148.
Uli Jung, Martin Loiperdinger: Programmkontext und Verkaufsstrategien von nicht-fiktionalen Kurzfilmen. In: Uli Jung, Martin Loiperdinger (eds): Geschichte des dokumentarischen Films in Deutschland. Band 1: Kaiserreich 1895-1918. Philipp Reclam jun.: Stuttgart 2005, pp. 161-178.
Martin Loiperdinger: Das nicht-fiktionale Filmangebot für die Nummernprogramme. In: Uli Jung, Martin Loiperdinger (eds): Geschichte des dokumentarischen Films in Deutschland. Band 1: Kaiserreich 1895-1918. Philipp Reclam jun.: Stuttgart 2005, pp. 179-190.
Martin Loiperdinger: 'Kaiserbilder'. Wilhelm II. als Filmstar. In: Uli Jung, Martin Loiperdinger (eds): Geschichte des dokumentarischen Films in Deutschland. Band 1: Kaiserreich 1895-1918. Philipp Reclam jun.: Stuttgart 2005, pp. 253-268.
Martin Loiperdinger: Tonbilder. In: Richard Abel (ed): Encyclopedia of Early Cinema. Routledge: London, New York 2005, pp. 634-635.
Martin Loiperdinger: The Beginnings of German Film Propaganda: the Navy League as traveling exhibitor, 1901-1907. In: Historical Journal of Film, Radio and Television, vol. 22, no. 3 (August 2002), pp. 305-313.
Martin Loiperdinger, Uli Jung, Jeanpaul Goergen: Entdeckerfreude und Schaulust. Berlin – Freiburg – Trier. Kurzfilme des Kaiserreichs. In: Filmblatt, vol. 6, no. 16, Summer 2001, pp. 27-37.
Martin Loiperdinger: Arien vom großen Schiffeversenken. Wie der Erste Weltkrieg unsichtbar wurde: Militärische Gewalt gegen Sachen empörte das deutschfreundliche Kinopublikum. In: Badische Zeitung, 1 February 2000.
Martin Loiperdinger: Bufa and the production and reception of films on the German Handelskrieg. In: Roger Smither (ed): First World War U-Boat: A Guide Published to Accompany the Video Release of the Films Der magische Gürtel and The Exploits of a German Submarine (U 35) Operating in the Mediterranean. Lloyd's Register of Shipping: London 2000, pp. 133-147.
Martin Loiperdinger: Kaiser Wilhelm II. Der erste deutsche Filmstar. In: Thomas Koebner (ed): Idole des deutschen Films. Eine Galerie von Schlüsselfiguren. edition text + kritik: Munich 1997, pp. 41-53.
Martin Loiperdinger: World War I Propaganda Films and the Birth of the Documentary. In: Daan Hertogs, Nico de Klerk (eds): Uncharted Territory. Essays on early non-fiction film. Stichting Nederlands Filmmuseum: Amsterdam 1997, pp. 25-31.
German version:
Martin Loiperdinger: Die Erfindung des Dokumentarfilms durch die Filmpropaganda im Ersten Weltkrieg. In: Kay Hoffmann, Ursula von Keitz (eds): Die Einübung des dokumentarischen Blicks. Fiction Film und Non Fiction Film zwischen Wahrheitsanspruch und expressiver Sachlichkeit 1895-1945. Schriften der Friedrich Wilhelm Murnau-Gesellschaft, Band 7), Schüren: Marburg 2001, pp. 71-79.
Martin Loiperdinger: Anfänge des deutschen Industriefilms / The Beginnings of German Corporate Film. In: Katalog der 41. Internationalen Kurzfilmtage Oberhausen / Catalogue of the 41st International Short Film Festival Oberhausen. Oberhausen 1995, p. 155.